Mercantilization of higher education: An analysis of online Social Service courses

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Cássia Pereira Farias, Rita
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: de Jesus Souza, Lídia, Aparecida da Silva, Elisângela
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Textos & contextos (Porto Alegre)
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fass/article/view/43247
Resumo: The paper aims at examining the pages of the websites of seven Brazilian institutions that off er online Social Work courses, which are available to the population of Viçosa, Minas Gerais, Brazil. The data show that the main strategies for promoting the courses focus on economic aspects such as tuition fees, discounts and scholarship opportunities. The little space for the presentation of the curriculum and professional training signals a distance from the ethical-political project of the Brazilian Social Service, committed to a secular, free, critical and quality education.
id PUC_RS-13_3aa3b19d1adde140358f66f6580c188b
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/43247
network_acronym_str PUC_RS-13
network_name_str Textos & contextos (Porto Alegre)
repository_id_str
spelling Mercantilization of higher education: An analysis of online Social Service coursesMercantilização do ensino superior: Uma análise de cursos de Serviço Social a distânciaensino a distânciaserviço socialmercantilização do ensino superioronline learningsocial workmercantilization of higher educationThe paper aims at examining the pages of the websites of seven Brazilian institutions that off er online Social Work courses, which are available to the population of Viçosa, Minas Gerais, Brazil. The data show that the main strategies for promoting the courses focus on economic aspects such as tuition fees, discounts and scholarship opportunities. The little space for the presentation of the curriculum and professional training signals a distance from the ethical-political project of the Brazilian Social Service, committed to a secular, free, critical and quality education.O artigo analisa as páginas dos sites de sete instituições brasileiras que oferecem cursos de Serviço Social a distância e que são acessíveis à população de Viçosa, Minas Gerais, Brasil. Os dados revelam que as principais estratégias de promoção dos cursos centram-se em aspectos econômicos como valor da mensalidade, oportunidades de bolsas de estudo e oferecimento de descontos. O pouco espaço para apresentação do currículo e da formação profi ssional sinaliza um distanciamento do projeto ético-político do Serviço Social brasileiro, comprometido com uma educação laica, gratuita, crítica e de qualidade.Editora da PUCRS - ediPUCRS2023-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fass/article/view/4324710.15448/1677-9509.2023.1.43247Textos & Contextos (Porto Alegre); Vol. 22 No. 1 (2023): Single Volume ; e43247Textos & Contextos (Porto Alegre); v. 22 n. 1 (2023): Número Único ; e432471677-950910.15448/1677-9509.2023.1reponame:Textos & contextos (Porto Alegre)instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fass/article/view/43247/27945http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Cássia Pereira Farias, Ritade Jesus Souza, LídiaAparecida da Silva, Elisângela2023-12-22T13:57:17Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/43247Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fassPUBhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fass/oaitextos@pucrs.br1677-95091677-9509opendoar:2023-12-22T13:57:17Textos & contextos (Porto Alegre) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Mercantilization of higher education: An analysis of online Social Service courses
Mercantilização do ensino superior: Uma análise de cursos de Serviço Social a distância
title Mercantilization of higher education: An analysis of online Social Service courses
spellingShingle Mercantilization of higher education: An analysis of online Social Service courses
de Cássia Pereira Farias, Rita
ensino a distância
serviço social
mercantilização do ensino superior
online learning
social work
mercantilization of higher education
title_short Mercantilization of higher education: An analysis of online Social Service courses
title_full Mercantilization of higher education: An analysis of online Social Service courses
title_fullStr Mercantilization of higher education: An analysis of online Social Service courses
title_full_unstemmed Mercantilization of higher education: An analysis of online Social Service courses
title_sort Mercantilization of higher education: An analysis of online Social Service courses
author de Cássia Pereira Farias, Rita
author_facet de Cássia Pereira Farias, Rita
de Jesus Souza, Lídia
Aparecida da Silva, Elisângela
author_role author
author2 de Jesus Souza, Lídia
Aparecida da Silva, Elisângela
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Cássia Pereira Farias, Rita
de Jesus Souza, Lídia
Aparecida da Silva, Elisângela
dc.subject.por.fl_str_mv ensino a distância
serviço social
mercantilização do ensino superior
online learning
social work
mercantilization of higher education
topic ensino a distância
serviço social
mercantilização do ensino superior
online learning
social work
mercantilization of higher education
description The paper aims at examining the pages of the websites of seven Brazilian institutions that off er online Social Work courses, which are available to the population of Viçosa, Minas Gerais, Brazil. The data show that the main strategies for promoting the courses focus on economic aspects such as tuition fees, discounts and scholarship opportunities. The little space for the presentation of the curriculum and professional training signals a distance from the ethical-political project of the Brazilian Social Service, committed to a secular, free, critical and quality education.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-03-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fass/article/view/43247
10.15448/1677-9509.2023.1.43247
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fass/article/view/43247
identifier_str_mv 10.15448/1677-9509.2023.1.43247
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fass/article/view/43247/27945
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Textos & Contextos (Porto Alegre); Vol. 22 No. 1 (2023): Single Volume ; e43247
Textos & Contextos (Porto Alegre); v. 22 n. 1 (2023): Número Único ; e43247
1677-9509
10.15448/1677-9509.2023.1
reponame:Textos & contextos (Porto Alegre)
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Textos & contextos (Porto Alegre)
collection Textos & contextos (Porto Alegre)
repository.name.fl_str_mv Textos & contextos (Porto Alegre) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv textos@pucrs.br
_version_ 1799128636232564736