Censorship-free:: experienced word, with Eucanaã Ferraz

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cogo Fronckowiak, Ângela
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Moraes dos Santos, Inara
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: letrônica
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/44235
Resumo: Since Poemas da Iara (2008), Eucanaã Ferraz does not label himself as a children's poet. His “censorship-free” poetry doesn’t limit childhood in terms of time, putting between parentheses the language, the writing and the words. His intentional non didacticism requires from the adult, writer and reader, the overcoming of the school imagery reserves who domesticate the imaginary. Eucanaã affirms that every poetry is demanding and that he doesn’t facilitate it for the children, as facilitating in creation is a misunderstanding of the senses. Author of Bicho de sete cabeças e outros seres fantásticos (2009), Palhaço macaco passarinho (2010), Água sim (2011) e Em cima daquela serra (2013), Eucanaã explores resources that provoke the children’s  interest, even when the poetic voice isn't from the child or there are exacting tematics. In this article, we acknowledge the “pedagogy of the sight”, referred by the author in Cada coisa (2016) and investigate exclusively it’s verbal concretization to the consolidation of the imaginary. Open listening that demands as much seeing as hearing.
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spelling Censorship-free:: experienced word, with Eucanaã FerrazCensura libre:: palabra experiencia con Eucanaã FerrazCensura livre: : palavra experiência com Eucanaã FerrazPoetry and ChildhoodReading educationEucanaã FerrazPoetic listening of the sightReading mediationPoesía e infanciaEducación lectoraEucanaã FerrazEscucha poética de la miradaMediación lectoraPoesia e infânciaEducação leitoraEucanaã FerrazEducação poética do olharMediação leitoraSince Poemas da Iara (2008), Eucanaã Ferraz does not label himself as a children's poet. His “censorship-free” poetry doesn’t limit childhood in terms of time, putting between parentheses the language, the writing and the words. His intentional non didacticism requires from the adult, writer and reader, the overcoming of the school imagery reserves who domesticate the imaginary. Eucanaã affirms that every poetry is demanding and that he doesn’t facilitate it for the children, as facilitating in creation is a misunderstanding of the senses. Author of Bicho de sete cabeças e outros seres fantásticos (2009), Palhaço macaco passarinho (2010), Água sim (2011) e Em cima daquela serra (2013), Eucanaã explores resources that provoke the children’s  interest, even when the poetic voice isn't from the child or there are exacting tematics. In this article, we acknowledge the “pedagogy of the sight”, referred by the author in Cada coisa (2016) and investigate exclusively it’s verbal concretization to the consolidation of the imaginary. Open listening that demands as much seeing as hearing.Desde Poemas de Iara (2008), Eucanaã Ferraz se niega a la etiqueta de poeta para niños y niñas. Su poesía “censura libre” no señala temporalmente la infancia, poniendo entre paréntesis el lenguaje, la escritura y las palabras. Su no didactismo intencional requiere del adulto, escritor y lector, la superación de las reservas imaginarias de la forma escolar, que domestican lo imaginario. Eucanaã afirma que toda poesía es exigente y que él no la facilita a los niños y niñas, pues facilitarla en la creación es un equívoco de los sentidos. Autor de Bicho de siete cabezas y otros seres fantásticos (2009), Payaso mono pajarito (2010), Agua sí (2011) y Encima de aquella cordillera (2013), Eucanaã explora recursos que despiertan el interés infantil, mismo cuando la voz poética no es la voz del niño o de la niña y se vuelve a las temáticas más exigentes. En el artículo, reconocemos la “pedagogía de la mirada” referida por el autor acerca de Cada cosa (2016), y la investigamos en su exclusiva concretización verbal con la intención de mostrar una poética que singulariza el valor de la escucha compartida para la densificación de la imaginación. Escucha amplia y cuidadosa que exige tanto de la mirada cuanto del oído.Desde Poemas da Iara (2008), Eucanaã Ferraz nega-se ao rótulo de poeta para crianças. Sua poesia “censura livre” não demarca temporalmente a infância, pondo entre parênteses a linguagem, a escrita e as palavras. Seu não didatismo intencional requer do adulto, escritor e leitor, a superação das reservas imagéticas da forma escolar, que domesticam o imaginário. Eucanaã afirma que toda a poesia é exigente e que ele não facilita para as crianças, pois facilitar na criação é um equívoco dos sentidos. Autor de Bicho de sete cabeças e outros seres fantásticos (2009), Palhaço macaco passarinho (2010), Água sim (2011) e Em cima daquela serra (2013), Eucanaã explora recursos que despertam o interesse infantil, mesmo quando a voz poética não é a da criança e se volta a temáticas mais exigentes. No artigo, reconhecemos a “pedagogia do olhar”, referida pelo autor acerca de Cada coisa (2016) e a investigamos na sua exclusiva concretização verbal com o intuito de dar a ver uma poética que singulariza o valor da escuta compartilhada para o adensamento da imaginação. Escuta aberta e atenta que exige tanto do olhar quanto do ouvido.Editora da PUCRS - ediPUCRS2023-12-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/4423510.15448/1984-4301.2023.1.44235Letrônica; Vol. 16 No. 1 (2023): Single Volume ; e44235Letrônica; v. 16 n. 1 (2023): Volume Único ; e442351984-430110.15448/1984-4301.2023.1reponame:letrônicainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/44235/28332Copyright (c) 2023 Letrônicahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCogo Fronckowiak, ÂngelaMoraes dos Santos, Inara2024-01-18T14:01:22Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/44235Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronicaPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/oailetronica@pucrs.br||ivanetemileski@gmail.com1984-43011984-4301opendoar:2024-01-18T14:01:22letrônica - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
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