The Text Production Activity Under The Theory Of Enunciative Operations’ Principles
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | letrônica |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/14752 |
Resumo: | The reflections presented in this article aim to indicate the complex relation, which we find flagrant, among text production as a school activity, students’ writings in response to proposed exercises and the teachers’ evaluation of the text production process. Our observations focus on students’ reading comprehension of given text production exercises that lead to written compositions. That reading comprehension is studied through two different theoretical perspectives and it is observed from the concept of creativity. The first perspective focus on school principles in which we base the teachers’ evaluation of students’ compositions, and the second refers to the theoretical and methodological principles of the Theory of Enunciative and Predicative Operations, whose author is linguist Antoine Culioli (1990). Our option for the second perspective is justified by the fact that it is established on cognitive and linguistic issues, in which we base our reflections about language teaching. |
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The Text Production Activity Under The Theory Of Enunciative Operations’ PrinciplesO exercício de produção textual sob os princípios da teoria das operações enunciativasEnunciationLanguage TeachingText ProductionEnunciaçãoEnsino de LínguasProdução TextualThe reflections presented in this article aim to indicate the complex relation, which we find flagrant, among text production as a school activity, students’ writings in response to proposed exercises and the teachers’ evaluation of the text production process. Our observations focus on students’ reading comprehension of given text production exercises that lead to written compositions. That reading comprehension is studied through two different theoretical perspectives and it is observed from the concept of creativity. The first perspective focus on school principles in which we base the teachers’ evaluation of students’ compositions, and the second refers to the theoretical and methodological principles of the Theory of Enunciative and Predicative Operations, whose author is linguist Antoine Culioli (1990). Our option for the second perspective is justified by the fact that it is established on cognitive and linguistic issues, in which we base our reflections about language teaching.As reflexões que se apresentam, neste artigo, pretendem apontar a complexa relação, que julgamos flagrante, entre as propostas de produção de texto como exercício escolar, os textos produzidos pelos alunos em resposta aos exercícios propostos e as avaliações desse processo de produção textual pelos professores-avaliadores. As nossas observações têm como centro a leitura que o aluno faz de uma dada proposta de produção textual que o leva a uma produção linguística. Esse exercício de leitura será submetido a duas perspectivas teóricas diferentes, observado a partir do conceito de criatividade. Uma primeira que tem como parâmetro os princípios, em geral, adotados pela escola[1], para o qual nos apoiamos na avaliação feita pelo professor (avaliador do texto apresentado), e uma segunda, que tem como referência os princípios teórico-metodológicos da Teoria das Operações Predicativas e Enunciativas (TOPE), de autoria do linguista Antoine Culioli (1990). A opção por esta última justifica-se pelo fato de se fundamentar em questões linguístico-cognitivas nas quais pautamos as nossas reflexões sobre o ensino de língua. [1] É preciso considerar que, nesse caso, não se tem um quadro teórico claro, pelo qual se estabelecem os requisitos a serem cumpridos na produção textual. Esses requisitos pautam-se, sempre, pelas máximas a serem alcançadas, porém, nem todos têm esses lugares definidos, citando, como exemplo, o requisito criatividade. Acrescenta-se, ainda, que embora a nossa análise não seja exaustiva, dado que se faz sobre uma única proposta, consideramos, com o risco das generalizações, essa abordagem predominante nos contextos que envolvem a produção de texto como exercício didático.Editora da PUCRS - ediPUCRS2014-05-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/14752Letrônica; Vol. 6 No. 2 (2013): Teorias da Enunciação e Ensino & Filosofia e Literatura; 549-566Letrônica; v. 6 n. 2 (2013): Teorias da Enunciação e Ensino & Filosofia e Literatura; 549-5661984-4301reponame:letrônicainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/14752/11139Onofre, Marilia BlundiRomero, Márcia Cristinainfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-03-02T15:49:34Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/14752Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronicaPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/oailetronica@pucrs.br||ivanetemileski@gmail.com1984-43011984-4301opendoar:2017-03-02T15:49:34letrônica - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
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