Morphological variant forms in morphological acquisition: evidence of child sensitivity to language grammar

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lorandi, Aline
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: letrônica
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/6864
Resumo: The study of Language Acquisition requires an investigation that rests on interfaces. The interface between Language Acquisition and Morphology offers interesting ways to investigate the grammatical knowledge that children early acquires. The morphological regularization process, verified in Brazilian Portuguese verbal forms like “fazi,” “trazo,” “sabo,” or “ponhei,” and the inflectional suffix changes in forms like “mexei,” “suji,” or “usia,” make us consider children’s recognition capacity of language morphological resources and the emergence of such grammatical knowledge. Furthermore, through this interface we can think children’s capacity to deal with the productivity of new forms in language, from language input and children’s own knowledge. Through this perspective, we find that it is not appropriate to think of this sort of production as ‘errors.’ In the study “Formas Morfológicas Variantes na gramática infantil: um estudo à luz da Teoria da Otimidade” (Lorandi, 2007) we searched for linguistics evidences of child sensibility to language’s morphological resources from morphological regularization data and, in the Optimality Theory framework, explanations of why this phenomenon occurs in child language. Our present work brings the results of this investigation, and gives support to a new terminology for these productions, ‘morphological variant forms,’ instead of ‘errors.’ It also develops on the use of this information on the understanding of human capacity to deal with the resources that language disposes and that are available during child language acquisition.
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spelling Morphological variant forms in morphological acquisition: evidence of child sensitivity to language grammarFormas morfológicas variantes na aquisição da morfologia: evidências da sensibilidade da criança à gramática da línguaLanguage AcquisitionMorphology AcquisitionOptimality Theory.Aquisição da LinguagemAquisição da MorfologiaFormas Morfológicas Variantes.The study of Language Acquisition requires an investigation that rests on interfaces. The interface between Language Acquisition and Morphology offers interesting ways to investigate the grammatical knowledge that children early acquires. The morphological regularization process, verified in Brazilian Portuguese verbal forms like “fazi,” “trazo,” “sabo,” or “ponhei,” and the inflectional suffix changes in forms like “mexei,” “suji,” or “usia,” make us consider children’s recognition capacity of language morphological resources and the emergence of such grammatical knowledge. Furthermore, through this interface we can think children’s capacity to deal with the productivity of new forms in language, from language input and children’s own knowledge. Through this perspective, we find that it is not appropriate to think of this sort of production as ‘errors.’ In the study “Formas Morfológicas Variantes na gramática infantil: um estudo à luz da Teoria da Otimidade” (Lorandi, 2007) we searched for linguistics evidences of child sensibility to language’s morphological resources from morphological regularization data and, in the Optimality Theory framework, explanations of why this phenomenon occurs in child language. Our present work brings the results of this investigation, and gives support to a new terminology for these productions, ‘morphological variant forms,’ instead of ‘errors.’ It also develops on the use of this information on the understanding of human capacity to deal with the resources that language disposes and that are available during child language acquisition.O estudo da aquisição da linguagem implica uma investigação que se apóie em interfaces. A interface entre Aquisição da Linguagem e Morfologia nos oferece subsídios para a investigação dos conhecimentos gramaticais que a criança, desde cedo, adquire. O processo de regularização morfológica, verificado em formas verbais como “fazi”, “trazo”, “sabo” ou “ponhei”, bem como a troca de sufixos flexionais em produções como “mexei”, “suji” ou “usia” nos permite refletir sobre a capacidade de reconhecimento dos recursos morfológicos da língua e sobre a emergência desse conhecimento gramatical. Além disso, possibilita que pensemos na capacidade da criança de, a partir de tais recursos e do conhecimento que desenvolve, lidar com a produtividade de novas formas na língua. Dessa forma, consideramos que pensar nesse tipo de produção da fala infantil como ‘erros’ não seja adequado. O estudo intitulado “Formas Morfológicas Variantes na gramática infantil: um estudo à luz da Teoria da Otimidade” (Lorandi, 2007) debruçou-se sobre a regularização morfológica e procurou, a partir da análise morfológica dos dados produzidos pelas crianças, evidências lingüísticas da sensibilidade da criança aos recursos morfológicos da língua e, na Teoria da Otimidade, explicações sobre por que esse fenômeno ocorre na fala infantil. O presente trabalho apresenta os resultados dessa investigação, justificando a terminologia ‘formas morfológicas variantes’ para tais produções. Também estende a reflexão para a utilidade dessas informações no entendimento da capacidade do ser humano para lidar com os expedientes de que a sua língua dispõe e que estão à sua disposição.Editora da PUCRS - ediPUCRS2010-10-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/6864Letrônica; Vol. 3 No. 1 (2010): Aquisição da Linguagem & Memória e Subjetividade; 81-96Letrônica; v. 3 n. 1 (2010): Aquisição da Linguagem & Memória e Subjetividade; 81-961984-4301reponame:letrônicainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/6864/5465Lorandi, Alineinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-10-24T16:03:21Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/6864Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronicaPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/oailetronica@pucrs.br||ivanetemileski@gmail.com1984-43011984-4301opendoar:2016-10-24T16:03:21letrônica - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
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