Strategies to preserve cognitive abilities in the eldery: the role of learning a foreign language

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marzari, Gabriela Quatrin
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Santos, Camila Gonçalves dos, Zimmer, Márcia Cristina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: letrônica
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/12221
Resumo: The aim of this study is to identify the main actions taken by elderly people to contribute for the enhancement of brain plasticity in these individuals, focusing on bilingualism and on the process of learning an additional language. In order to do that, we have researched about the development of brain plasticity in the elderly, focusing on the learning of a second language at this age. In addition, we have carried out a field research, where we applied a questionnaire to five subjects asking them about activities that they do that may contribute to their cognitive preservation. Data analysis has shown that, although there is not an evident concern about memory preservation for the majority of the participants of this study, the elderly have carried out activities that, in some way, contribute to memory preservation, such as the practice of reading and physical exercises
id PUC_RS-14_e5577550c9949f7769695be8923ee3cb
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/12221
network_acronym_str PUC_RS-14
network_name_str letrônica
repository_id_str
spelling Strategies to preserve cognitive abilities in the eldery: the role of learning a foreign languageEstratégias de preservação cognitiva em indivíduos idosos: o papel da aprendizagem de uma língua estrangeirabrain plasticitybilingualismelderlyplasticidade cerebralbilinguismoterceira idade.The aim of this study is to identify the main actions taken by elderly people to contribute for the enhancement of brain plasticity in these individuals, focusing on bilingualism and on the process of learning an additional language. In order to do that, we have researched about the development of brain plasticity in the elderly, focusing on the learning of a second language at this age. In addition, we have carried out a field research, where we applied a questionnaire to five subjects asking them about activities that they do that may contribute to their cognitive preservation. Data analysis has shown that, although there is not an evident concern about memory preservation for the majority of the participants of this study, the elderly have carried out activities that, in some way, contribute to memory preservation, such as the practice of reading and physical exercisesResumo: O objetivo deste estudo é identificar as principais ações realizadas por pessoas da terceira idade que contribuem para preservação da plasticidade cerebral nesses indivíduos, com foco no bilinguismo e na aprendizagem de uma língua adicional. Para tanto, primeiramente buscamos, na literatura vigente sobre o assunto, informações sobre o desenvolvimento da plasticidade cerebral em indivíduos idosos, especialmente em relação à aprendizagem de uma língua estrangeira nessa faixa etária. Num segundo momento, apresentamos uma pesquisa de campo em que cinco indivíduos da terceira idade foram questionados sobre atividades que realizam que contribuem para sua preservação cognitiva. A análise dos dados coletados demonstrou que, embora não haja uma preocupação evidente com a preservação da memória por parte da maioria dos sujeitos pesquisados, os idosos têm realizado atividades que, de alguma maneira, contribuem para a preservação da memória, tais como a prática de leitura e de exercícios físicos.Editora da PUCRS - ediPUCRS2013-03-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/12221Letrônica; Vol. 5 No. 3 (2012): Linguagem e Cognição & A Criação Literária em Processo; 103-124Letrônica; v. 5 n. 3 (2012): Linguagem e Cognição & A Criação Literária em Processo; 103-1241984-4301reponame:letrônicainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/12221/8835Marzari, Gabriela QuatrinSantos, Camila Gonçalves dosZimmer, Márcia Cristinainfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-03-03T13:34:58Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/12221Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronicaPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/oailetronica@pucrs.br||ivanetemileski@gmail.com1984-43011984-4301opendoar:2017-03-03T13:34:58letrônica - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Strategies to preserve cognitive abilities in the eldery: the role of learning a foreign language
Estratégias de preservação cognitiva em indivíduos idosos: o papel da aprendizagem de uma língua estrangeira
title Strategies to preserve cognitive abilities in the eldery: the role of learning a foreign language
spellingShingle Strategies to preserve cognitive abilities in the eldery: the role of learning a foreign language
Marzari, Gabriela Quatrin
brain plasticity
bilingualism
elderly
plasticidade cerebral
bilinguismo
terceira idade.
title_short Strategies to preserve cognitive abilities in the eldery: the role of learning a foreign language
title_full Strategies to preserve cognitive abilities in the eldery: the role of learning a foreign language
title_fullStr Strategies to preserve cognitive abilities in the eldery: the role of learning a foreign language
title_full_unstemmed Strategies to preserve cognitive abilities in the eldery: the role of learning a foreign language
title_sort Strategies to preserve cognitive abilities in the eldery: the role of learning a foreign language
author Marzari, Gabriela Quatrin
author_facet Marzari, Gabriela Quatrin
Santos, Camila Gonçalves dos
Zimmer, Márcia Cristina
author_role author
author2 Santos, Camila Gonçalves dos
Zimmer, Márcia Cristina
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Marzari, Gabriela Quatrin
Santos, Camila Gonçalves dos
Zimmer, Márcia Cristina
dc.subject.por.fl_str_mv brain plasticity
bilingualism
elderly
plasticidade cerebral
bilinguismo
terceira idade.
topic brain plasticity
bilingualism
elderly
plasticidade cerebral
bilinguismo
terceira idade.
description The aim of this study is to identify the main actions taken by elderly people to contribute for the enhancement of brain plasticity in these individuals, focusing on bilingualism and on the process of learning an additional language. In order to do that, we have researched about the development of brain plasticity in the elderly, focusing on the learning of a second language at this age. In addition, we have carried out a field research, where we applied a questionnaire to five subjects asking them about activities that they do that may contribute to their cognitive preservation. Data analysis has shown that, although there is not an evident concern about memory preservation for the majority of the participants of this study, the elderly have carried out activities that, in some way, contribute to memory preservation, such as the practice of reading and physical exercises
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-03-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/12221
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/12221
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/12221/8835
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Letrônica; Vol. 5 No. 3 (2012): Linguagem e Cognição & A Criação Literária em Processo; 103-124
Letrônica; v. 5 n. 3 (2012): Linguagem e Cognição & A Criação Literária em Processo; 103-124
1984-4301
reponame:letrônica
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str letrônica
collection letrônica
repository.name.fl_str_mv letrônica - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv letronica@pucrs.br||ivanetemileski@gmail.com
_version_ 1799128596390871040