The sociolinguistics of reading
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | letrônica |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/37508 |
Resumo: | This paper presents contributions from Sociolinguistics to reading, based on the observation of reading aloud. By the assumption that the sociolinguistic awareness can be a predictor of the success in reading, the paper present in a broad sense models of reading and the surface sociolinguistic features that allow to infer levels of reading, considering the word recognition and language comprehension. This approach subsides a diagnosis which teachers can make at classroom and it can goal actions to improve reading skills, even out of initial reading time. |
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The sociolinguistics of readingA sociolinguística da leituraSociolinguisticsSociolinguistic awarenessWord recognitionLinguistic comprehensionSociolinguísticaconsciência sociolinguísticareconhecimento de palavrascompreensão linguísticaThis paper presents contributions from Sociolinguistics to reading, based on the observation of reading aloud. By the assumption that the sociolinguistic awareness can be a predictor of the success in reading, the paper present in a broad sense models of reading and the surface sociolinguistic features that allow to infer levels of reading, considering the word recognition and language comprehension. This approach subsides a diagnosis which teachers can make at classroom and it can goal actions to improve reading skills, even out of initial reading time.Este texto apresenta contribuições da Sociolinguística para a leitura, a partir da observação da leitura em voz alta em sala de aula. Assumindo que a consciência sociolinguística pode ser preditora de sucesso na leitura, apresentamos panoramicamente modelos de leitura e as pistas de superfície de natureza sociolinguística que permitem inferir níveis de leitura, considerando a dimensão do reconhecimento de palavras e da compreensão linguística. Com este diagnóstico impressionístico, o professor pode direcionar ações para o aprimoramento das habilidades, mesmo fora do período de aprendizado inicial.Editora da PUCRS - ediPUCRS2020-10-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/3750810.15448/1984-4301.2020.4.37508Letrônica; Vol. 13 No. 4 (2020): Literacia em um Contexto Multiletrado: bases teóricas, metodológicas e empíricas ; e37508Letrônica; v. 13 n. 4 (2020): Literacia em um Contexto Multiletrado: bases teóricas, metodológicas e empíricas ; e375081984-430110.15448/1984-4301.2020.4reponame:letrônicainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/37508/26431Copyright (c) 2020 Letrônicahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFreitag, Raquel Meister Ko2020-12-22T00:20:49Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/37508Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronicaPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/oailetronica@pucrs.br||ivanetemileski@gmail.com1984-43011984-4301opendoar:2020-12-22T00:20:49letrônica - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
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