Memories of fear: The construction of horror in Bernardo Guimarães’ A dança dos ossos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Navegações (Online) |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/navegacoes/article/view/43227 |
Resumo: | Throughout the centuries, Grotesque referred to the literary aesthetics as well as to the arts. One of the literary examples is Bernardo Guimarães’ A dança dos ossos, a tale in which we aim to discuss as horror literature. Taking as the main objective the identification of Grotesque and the meaning behind it, we listed the concept of Horror, based on H. P. Lovecraft, memory and orality, based on Halbwacks, Bergson and Zumthor, respectively,aiming at the analysis of fragments of the tale. We hope, thus, on adding to the literary studies that deal with such themes. |
id |
PUC_RS-16_c412efa599bbd9e72aae009666d9689a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/43227 |
network_acronym_str |
PUC_RS-16 |
network_name_str |
Navegações (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Memories of fear: The construction of horror in Bernardo Guimarães’ A dança dos ossosMemórias de medo: A construção do terror em A dança dos ossos, de Bernardo Guimarãeshorror literaturememoryoralityliteratura de horrormemóriaoralidadeThroughout the centuries, Grotesque referred to the literary aesthetics as well as to the arts. One of the literary examples is Bernardo Guimarães’ A dança dos ossos, a tale in which we aim to discuss as horror literature. Taking as the main objective the identification of Grotesque and the meaning behind it, we listed the concept of Horror, based on H. P. Lovecraft, memory and orality, based on Halbwacks, Bergson and Zumthor, respectively,aiming at the analysis of fragments of the tale. We hope, thus, on adding to the literary studies that deal with such themes.Ao longo dos séculos o Grotesco passou a designar, além das artes, a estética literária. É o caso da obra A dança dos ossos, de Bernardo Guimarães, narrativa sobre a qual nos interessa problematizar a figuração como uma literatura de horror. Assumindo como objetivo principal identificar a presença do Grotesco e os efeitos de sentido produzidos por ele, elencamos os conceitos de Horror, a partir de H. P. Lovecraft, memória e oralidade, na perspectiva de Halbwacks, Bergson e Zumthor, respectivamente, visando analisar fragmentos da narrativa. Esperamos, assim, contribuir para com os estudos literários que apresentam tal temática. Editora da PUCRS - ediPUCRS2022-11-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/navegacoes/article/view/4322710.15448/1983-4276.2022.1.43227Navegações; Vol. 15 No. 1 (2022): Single Volume; e43227Navegações; v. 15 n. 1 (2022): Volume Único; e432271983-42761982-852710.15448/1983-4276.2022.1reponame:Navegações (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/navegacoes/article/view/43227/27768Copyright (c) 2022 Navegaçõeshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLobo, Dalva de SouzaFurtado, Evandro de Andrade2022-11-21T13:28:46Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/43227Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/navegacoesPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/navegacoes/oai||revistanavegacoes@pucrs.br1983-42761982-8527opendoar:2022-11-21T13:28:46Navegações (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Memories of fear: The construction of horror in Bernardo Guimarães’ A dança dos ossos Memórias de medo: A construção do terror em A dança dos ossos, de Bernardo Guimarães |
title |
Memories of fear: The construction of horror in Bernardo Guimarães’ A dança dos ossos |
spellingShingle |
Memories of fear: The construction of horror in Bernardo Guimarães’ A dança dos ossos Lobo, Dalva de Souza horror literature memory orality literatura de horror memória oralidade |
title_short |
Memories of fear: The construction of horror in Bernardo Guimarães’ A dança dos ossos |
title_full |
Memories of fear: The construction of horror in Bernardo Guimarães’ A dança dos ossos |
title_fullStr |
Memories of fear: The construction of horror in Bernardo Guimarães’ A dança dos ossos |
title_full_unstemmed |
Memories of fear: The construction of horror in Bernardo Guimarães’ A dança dos ossos |
title_sort |
Memories of fear: The construction of horror in Bernardo Guimarães’ A dança dos ossos |
author |
Lobo, Dalva de Souza |
author_facet |
Lobo, Dalva de Souza Furtado, Evandro de Andrade |
author_role |
author |
author2 |
Furtado, Evandro de Andrade |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lobo, Dalva de Souza Furtado, Evandro de Andrade |
dc.subject.por.fl_str_mv |
horror literature memory orality literatura de horror memória oralidade |
topic |
horror literature memory orality literatura de horror memória oralidade |
description |
Throughout the centuries, Grotesque referred to the literary aesthetics as well as to the arts. One of the literary examples is Bernardo Guimarães’ A dança dos ossos, a tale in which we aim to discuss as horror literature. Taking as the main objective the identification of Grotesque and the meaning behind it, we listed the concept of Horror, based on H. P. Lovecraft, memory and orality, based on Halbwacks, Bergson and Zumthor, respectively,aiming at the analysis of fragments of the tale. We hope, thus, on adding to the literary studies that deal with such themes. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-11-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/navegacoes/article/view/43227 10.15448/1983-4276.2022.1.43227 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/navegacoes/article/view/43227 |
identifier_str_mv |
10.15448/1983-4276.2022.1.43227 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/navegacoes/article/view/43227/27768 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Navegações http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Navegações http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Navegações; Vol. 15 No. 1 (2022): Single Volume; e43227 Navegações; v. 15 n. 1 (2022): Volume Único; e43227 1983-4276 1982-8527 10.15448/1983-4276.2022.1 reponame:Navegações (Online) instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Navegações (Online) |
collection |
Navegações (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Navegações (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistanavegacoes@pucrs.br |
_version_ |
1752127852277399552 |