Constitution of boundaries as practices of inclusion and exclusion
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online) |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/article/view/16527 |
Resumo: | Boundaries have symbolic and social meaning, reproduce social inequalities via moralizing ascriptions and generate in- and exclusions of specific (groups of) persons. Boundaries resp. a boundary analytic perspective are relevant for Social Work in so far, as they shed light on normative conceptions of order and the own involvement of Social Work within these processes. Normative orders draw boundaries between a critical be and an ideal should-be, they create social realities. By these constituted boundary relations of reality and possibility, empiric boundaries – which create in- and exclusions – can be reconstructed. In the article this is shown exemplarily for the socio-pedagogic practice and the normative order of ‘good’ and ‘bad’ parenting. Therefore, a boundary analytic perspective makes (im)possibilities of being (different) recognizable as contingent and normatively plausibilized exclusions, it discloses socio-pedagogic constructions of reality with their consequences and workability. |
id |
PUC_RS-17_5851444e20e2aa2c218f2e8ef89466eb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/16527 |
network_acronym_str |
PUC_RS-17 |
network_name_str |
Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Constitution of boundaries as practices of inclusion and exclusionPráticas de inclusão e exclusão como constituição de fronteirasBoundary analysis. Social inequality. Normative inclusion and exclusion. Constitutions of reality and possibility. Hetero-normative concepts of parenting.Análise de fronteiras. Fronteiras simbólicas e sociais. Desigualdade social. Inclusão e exclusão normativa. Constituição da realidade. Concepções normativas heterogêneas de parentalidade.Boundaries have symbolic and social meaning, reproduce social inequalities via moralizing ascriptions and generate in- and exclusions of specific (groups of) persons. Boundaries resp. a boundary analytic perspective are relevant for Social Work in so far, as they shed light on normative conceptions of order and the own involvement of Social Work within these processes. Normative orders draw boundaries between a critical be and an ideal should-be, they create social realities. By these constituted boundary relations of reality and possibility, empiric boundaries – which create in- and exclusions – can be reconstructed. In the article this is shown exemplarily for the socio-pedagogic practice and the normative order of ‘good’ and ‘bad’ parenting. Therefore, a boundary analytic perspective makes (im)possibilities of being (different) recognizable as contingent and normatively plausibilized exclusions, it discloses socio-pedagogic constructions of reality with their consequences and workability.Fronteiras têm significado simbólico e social, reproduzem desigualdade social através de adscrições moralizantes e geram inclusão ou exclusão de determinadas pessoas ou grupos. Fronteiras – ou a perspectiva analítica sobre elas – são relevantes para a Pedagogia Social porque informam sobre as concepções normativas da ordem social bem como sobre a participação sociopedagógica própria nelas. Ordens sociais normativas traçam fronteiras entre o ser afeito a crises e o dever ser ideal, e produzem realidades sociais. Através de relações fronteiriças assim constituídas entre realidade e possibilidade também é possível reconstruir empiricamente demarcações de fronteiras que geram inclusões e exclusões. Isso é tratado ilustrativamente no texto com relação à atuação prática da Pedagogia Social ao serem reconstituídas ordens sociais normativas de “boa” e de “má” parentalidade. Uma perspectiva analítica de fronteira torna perceptíveis (im)possibilidades do ser (diferente) como exclusões contingentes e normativamente plausibilizadas, e desvela construções sociopedagógicas da realidade juntamente com suas consequências como sendo passíveis de transformação.Editora da Pucrs - ediPUCRS2014-03-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/article/view/1652710.15448/1984-7289.2013.3.16527Civitas: journal of Social Sciences; Vol. 13 No. 3 (2013): Disciplines and professions challenged; 496-511Civitas: revista de Ciências Sociais; Vol. 13 Núm. 3 (2013): Disciplinas e profissões em debate; 496-511Civitas: revista de Ciências Sociais; v. 13 n. 3 (2013): Disciplinas e profissões em debate; 496-5111984-72891519-608910.15448/1984-7289.2013.3reponame:Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online)instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/article/view/16527/10880Copyright (c) 2016 Civitas - Revista de Ciências Sociaishttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessHeite, CatrinPomey, MarionSpellenberg, Charlotte2016-08-29T20:19:13Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/16527Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/oaiPRIhttp://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/civitas/oaicivitas@pucrs.br1984-72891519-6089opendoar:2016-08-29T20:19:13Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Constitution of boundaries as practices of inclusion and exclusion Práticas de inclusão e exclusão como constituição de fronteiras |
title |
Constitution of boundaries as practices of inclusion and exclusion |
spellingShingle |
Constitution of boundaries as practices of inclusion and exclusion Heite, Catrin Boundary analysis. Social inequality. Normative inclusion and exclusion. Constitutions of reality and possibility. Hetero-normative concepts of parenting. Análise de fronteiras. Fronteiras simbólicas e sociais. Desigualdade social. Inclusão e exclusão normativa. Constituição da realidade. Concepções normativas heterogêneas de parentalidade. |
title_short |
Constitution of boundaries as practices of inclusion and exclusion |
title_full |
Constitution of boundaries as practices of inclusion and exclusion |
title_fullStr |
Constitution of boundaries as practices of inclusion and exclusion |
title_full_unstemmed |
Constitution of boundaries as practices of inclusion and exclusion |
title_sort |
Constitution of boundaries as practices of inclusion and exclusion |
author |
Heite, Catrin |
author_facet |
Heite, Catrin Pomey, Marion Spellenberg, Charlotte |
author_role |
author |
author2 |
Pomey, Marion Spellenberg, Charlotte |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Heite, Catrin Pomey, Marion Spellenberg, Charlotte |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Boundary analysis. Social inequality. Normative inclusion and exclusion. Constitutions of reality and possibility. Hetero-normative concepts of parenting. Análise de fronteiras. Fronteiras simbólicas e sociais. Desigualdade social. Inclusão e exclusão normativa. Constituição da realidade. Concepções normativas heterogêneas de parentalidade. |
topic |
Boundary analysis. Social inequality. Normative inclusion and exclusion. Constitutions of reality and possibility. Hetero-normative concepts of parenting. Análise de fronteiras. Fronteiras simbólicas e sociais. Desigualdade social. Inclusão e exclusão normativa. Constituição da realidade. Concepções normativas heterogêneas de parentalidade. |
description |
Boundaries have symbolic and social meaning, reproduce social inequalities via moralizing ascriptions and generate in- and exclusions of specific (groups of) persons. Boundaries resp. a boundary analytic perspective are relevant for Social Work in so far, as they shed light on normative conceptions of order and the own involvement of Social Work within these processes. Normative orders draw boundaries between a critical be and an ideal should-be, they create social realities. By these constituted boundary relations of reality and possibility, empiric boundaries – which create in- and exclusions – can be reconstructed. In the article this is shown exemplarily for the socio-pedagogic practice and the normative order of ‘good’ and ‘bad’ parenting. Therefore, a boundary analytic perspective makes (im)possibilities of being (different) recognizable as contingent and normatively plausibilized exclusions, it discloses socio-pedagogic constructions of reality with their consequences and workability. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-03-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/article/view/16527 10.15448/1984-7289.2013.3.16527 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/article/view/16527 |
identifier_str_mv |
10.15448/1984-7289.2013.3.16527 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/article/view/16527/10880 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Civitas - Revista de Ciências Sociais https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Civitas - Revista de Ciências Sociais https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da Pucrs - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da Pucrs - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Civitas: journal of Social Sciences; Vol. 13 No. 3 (2013): Disciplines and professions challenged; 496-511 Civitas: revista de Ciências Sociais; Vol. 13 Núm. 3 (2013): Disciplinas e profissões em debate; 496-511 Civitas: revista de Ciências Sociais; v. 13 n. 3 (2013): Disciplinas e profissões em debate; 496-511 1984-7289 1519-6089 10.15448/1984-7289.2013.3 reponame:Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online) instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online) |
collection |
Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
civitas@pucrs.br |
_version_ |
1799128806086148096 |