A esthetic of existence as educational fact
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/44731 |
Resumo: | This essay proposes to mean the aesthetics of existence as an educational fact. The Foucauldian notion of aesthetics of existence finds the Gadamerian notion of fact, leading to the proposition of inquiring, educational assumption, and expectation contexts, in a different way to the notion of ideal models converted into standardized forms of existence. We advocate education on the basis of the aesthetics of existence, a condition for the construction of a beautiful project of the self, constituting life as a work of art in the perspective of the common and of the preservation of the human condition. From a philosophical perspective, the aesthetics of existence is discussed as a response to power relations in the sphere of governmentality, but also as a condition of power relations under the criterion of freedom. |
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A esthetic of existence as educational factEstética de la existencia como un hecho educativoA estética da existência como fato educacionaleducationaesthetics of existencepowerfreedomeducação estética da existênciapoderliberdadeeducaciónestética de la existenciapodereducación; estética de la existencia; poder; libertadThis essay proposes to mean the aesthetics of existence as an educational fact. The Foucauldian notion of aesthetics of existence finds the Gadamerian notion of fact, leading to the proposition of inquiring, educational assumption, and expectation contexts, in a different way to the notion of ideal models converted into standardized forms of existence. We advocate education on the basis of the aesthetics of existence, a condition for the construction of a beautiful project of the self, constituting life as a work of art in the perspective of the common and of the preservation of the human condition. From a philosophical perspective, the aesthetics of existence is discussed as a response to power relations in the sphere of governmentality, but also as a condition of power relations under the criterion of freedom.Este ensayo propone significar la estética de la existencia como un hecho educativo. La noción foucaultiana de estética de la existencia se encuentra con la noción gadameriana de hecho, conduciendo a contextos inquiridor, de supuestos y expectativa educativas, de manera diferente a la noción de modelos de ideas convertidos en modos estandarizados de existencia. Defendemos la educación a partir de la estética de la existencia, condición para la construcción de un bello proyecto de sí, constituyendo la vida como una obra de arte en la perspectiva de lo común y de la preservación de la condición humana. Desde una perspectiva bibliográfica, se discute la estética de la existencia como respuesta a las relaciones de poder en la esfera de la gobernabilidad, pero también como condición de las relaciones de poder bajo el criterio de la libertad.Este ensaio propõe signifi car a estética da existência como fato educacional. A noção foucaultiana de estética da existência encontra a noção gadameriana de fato, conduzindo a contextos inquiridor, de suposição e expectativa educacionais, em via diversa à noção de modelos ideais convertidos em formas estandardizadas de existência. Defendemos educação sob as bases da estética da existência, condição para a construção de um projeto belo de si, constituindo a vida como uma obra de arte na perspectiva do comum e de preservação da condição humana. Tematiza-se, em perspectiva bibliográfica, a estética da existência como resposta às relações de poder na esfera da governabilidade, mas, também, como condição das relações de poder sob o critério da liberdade.Editora da PUCRS - ediPUCRS2023-11-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/4473110.15448/1981-2582.2023.1.44731Educação; Vol. 46 No. 1 (2023): Single Volume ; e44731Educação; Vol. 46 Núm. 1 (2023): Volumen único ; e44731Educação; v. 46 n. 1 (2023): Volume Único ; e447311981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2023.1reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/44731/28260Copyright (c) 2023 Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFarinon, Mauricio Joãode Luca, Deise Cristiane2024-03-12T12:41:42Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/44731Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2024-03-12T12:41:42Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
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