A esthetic of existence as educational fact

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Farinon, Mauricio João
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: de Luca, Deise Cristiane
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/44731
Resumo: This essay proposes to mean the aesthetics of existence as an educational fact. The Foucauldian notion of aesthetics of existence finds the Gadamerian notion of fact, leading to the proposition of inquiring, educational assumption, and expectation contexts, in a different way to the notion of ideal models converted into standardized forms of existence. We advocate education on the basis of the aesthetics of existence, a condition for the construction of a beautiful project of the self, constituting life as a work of art in the perspective of the common and of the preservation of the human condition. From a philosophical perspective, the aesthetics of existence is discussed as a response to power relations in the sphere of governmentality, but also as a condition of power relations under the criterion of freedom.
id PUC_RS-18_14b87c1f6e2e1468618ff5dba9613398
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/44731
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling A esthetic of existence as educational factEstética de la existencia como un hecho educativoA estética da existência como fato educacionaleducationaesthetics of existencepowerfreedomeducação estética da existênciapoderliberdadeeducaciónestética de la existenciapodereducación; estética de la existencia; poder; libertadThis essay proposes to mean the aesthetics of existence as an educational fact. The Foucauldian notion of aesthetics of existence finds the Gadamerian notion of fact, leading to the proposition of inquiring, educational assumption, and expectation contexts, in a different way to the notion of ideal models converted into standardized forms of existence. We advocate education on the basis of the aesthetics of existence, a condition for the construction of a beautiful project of the self, constituting life as a work of art in the perspective of the common and of the preservation of the human condition. From a philosophical perspective, the aesthetics of existence is discussed as a response to power relations in the sphere of governmentality, but also as a condition of power relations under the criterion of freedom.Este ensayo propone significar la estética de la existencia como un hecho educativo. La noción foucaultiana de estética de la existencia se encuentra con la noción gadameriana de hecho, conduciendo a contextos inquiridor, de supuestos y expectativa educativas, de manera diferente a la noción de modelos de ideas convertidos en modos estandarizados de existencia. Defendemos la educación a partir de la estética de la existencia, condición para la construcción de un bello proyecto de sí, constituyendo la vida como una obra de arte en la perspectiva de lo común y de la preservación de la condición humana. Desde una perspectiva bibliográfica, se discute la estética de la existencia como respuesta a las relaciones de poder en la esfera de la gobernabilidad, pero también como condición de las relaciones de poder bajo el criterio de la libertad.Este ensaio propõe signifi car a estética da existência como fato educacional. A noção foucaultiana de estética da existência encontra a noção gadameriana de fato, conduzindo a contextos inquiridor, de suposição e expectativa educacionais, em via diversa à noção de modelos ideais convertidos em formas estandardizadas de existência. Defendemos educação sob as bases da estética da existência, condição para a construção de um projeto belo de si, constituindo a vida como uma obra de arte na perspectiva do comum e de preservação da condição humana. Tematiza-se, em perspectiva bibliográfica, a estética da existência como resposta às relações de poder na esfera da governabilidade, mas, também, como condição das relações de poder sob o critério da liberdade.Editora da PUCRS - ediPUCRS2023-11-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/4473110.15448/1981-2582.2023.1.44731Educação; Vol. 46 No. 1 (2023): Single Volume ; e44731Educação; Vol. 46 Núm. 1 (2023): Volumen único ; e44731Educação; v. 46 n. 1 (2023): Volume Único ; e447311981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2023.1reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/44731/28260Copyright (c) 2023 Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFarinon, Mauricio Joãode Luca, Deise Cristiane2024-03-12T12:41:42Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/44731Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2024-03-12T12:41:42Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv A esthetic of existence as educational fact
Estética de la existencia como un hecho educativo
A estética da existência como fato educacional
title A esthetic of existence as educational fact
spellingShingle A esthetic of existence as educational fact
Farinon, Mauricio João
education
aesthetics of existence
power
freedom
educação
estética da existência
poder
liberdade
educación
estética de la existencia
poder
educación; estética de la existencia; poder; libertad
title_short A esthetic of existence as educational fact
title_full A esthetic of existence as educational fact
title_fullStr A esthetic of existence as educational fact
title_full_unstemmed A esthetic of existence as educational fact
title_sort A esthetic of existence as educational fact
author Farinon, Mauricio João
author_facet Farinon, Mauricio João
de Luca, Deise Cristiane
author_role author
author2 de Luca, Deise Cristiane
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Farinon, Mauricio João
de Luca, Deise Cristiane
dc.subject.por.fl_str_mv education
aesthetics of existence
power
freedom
educação
estética da existência
poder
liberdade
educación
estética de la existencia
poder
educación; estética de la existencia; poder; libertad
topic education
aesthetics of existence
power
freedom
educação
estética da existência
poder
liberdade
educación
estética de la existencia
poder
educación; estética de la existencia; poder; libertad
description This essay proposes to mean the aesthetics of existence as an educational fact. The Foucauldian notion of aesthetics of existence finds the Gadamerian notion of fact, leading to the proposition of inquiring, educational assumption, and expectation contexts, in a different way to the notion of ideal models converted into standardized forms of existence. We advocate education on the basis of the aesthetics of existence, a condition for the construction of a beautiful project of the self, constituting life as a work of art in the perspective of the common and of the preservation of the human condition. From a philosophical perspective, the aesthetics of existence is discussed as a response to power relations in the sphere of governmentality, but also as a condition of power relations under the criterion of freedom.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/44731
10.15448/1981-2582.2023.1.44731
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/44731
identifier_str_mv 10.15448/1981-2582.2023.1.44731
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/44731/28260
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Educação
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Educação
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol. 46 No. 1 (2023): Single Volume ; e44731
Educação; Vol. 46 Núm. 1 (2023): Volumen único ; e44731
Educação; v. 46 n. 1 (2023): Volume Único ; e44731
1981-2582
0101-465X
10.15448/1981-2582.2023.1
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1799128741253742592