The background and agenda of digital inclusion in Brazil: research in Education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Neves, Barbara Coelho
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Couto, Edvaldo Souza, Cunha, Maria Couto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21782
Resumo: The article presents the results of an investigation into the foundations of the research carried on digital inclusion in Brazil in the area of Education. Presents the fundamentals of the proposition of an academic research agenda focused on digital inclusion. Has as objectives to discuss the theoretical, conceptual and methodological foundations, determine the digital inclusion agenda, term employed in this study, and present some of the indicators (clusters) uncovered by the research of macro, where the article it is complementary part. The method used is the infometric developed at the Capes dissertations theses data-banks. Data analysis is performed from the sociometric test. As a result the article indicates aspects theoretical, methodological and conceptual to be analyzed in the researchdevelopment.
id PUC_RS-18_1a910a213ba28df5d18c361e6334f215
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/21782
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling The background and agenda of digital inclusion in Brazil: research in EducationFundamentos y agenda de inclusión digital en Brasil: investigación en EducaciónFundamentos e agenda da inclusão digital no Brasil: pesquisas em EducaçãoDigital inclusion. Education. Searches. Infometric study. Scientific pruduction.Inclución digital. Educación. Investigación. Estudio infometric. Produción cientifica.Inclusão digital. Educação. Pesquisas. Estudo infométrico. Produção científica.The article presents the results of an investigation into the foundations of the research carried on digital inclusion in Brazil in the area of Education. Presents the fundamentals of the proposition of an academic research agenda focused on digital inclusion. Has as objectives to discuss the theoretical, conceptual and methodological foundations, determine the digital inclusion agenda, term employed in this study, and present some of the indicators (clusters) uncovered by the research of macro, where the article it is complementary part. The method used is the infometric developed at the Capes dissertations theses data-banks. Data analysis is performed from the sociometric test. As a result the article indicates aspects theoretical, methodological and conceptual to be analyzed in the researchdevelopment.El artículo presenta los resultados de una investigación sobre los fundamentos de la realizada sobre la inclusión digital en Brasil en el área de Educación. Presenta los fundamentos de una agenda que la investigación académica se centró en la inclusión digital. Tiene como objetivos para discutir los fundamentos teoricos, conceptuales y metodologicos, determinar la agenda del termo (inclusión digital) empleado en este estudio y presentar algunos de los indicadores (clusters) descubiertos en la investigación macro donde este articulo es un producto de los componentes que emparamentan. El método utilizado es el infometric, desarrollado en el Banco de Tesis y Disertaciones de la Capes. El análisis de datos se realiza a partir de la prueba sociométric. Como resultado, el article indica conceptosteóricos, metodologicos que deben ser analizadas y en la Investigación.O artigo apresenta resultados parciais de uma investigação acerca dos undamentos dos estudos e pesquisas desenvolvidos no Brasil sobre inclusão digital na área de Educação e apresenta os fundamentos da proposição de uma agenda dessa produção acadêmica. Traz como objetivos discutir os fundamentos teóricoconceituais e metodológicos, determinar o termo agenda da inclusão digital empregado neste estudo e abordar alguns dos indicadores (clusters) levantados na pesquisa macro da qual o artigo é uma das partes complementares. O métodoutilizado é o infométrico, aplicado no Banco de Teses e Dissertações da Capes. A análise dos dados é realizada a partir do teste sociométrico. Como resultado, o artigo indica aspectos teóricos, metodológicos e conceituais a seremanalisados no desenvolvimento da pesquisa.Editora da PUCRS - ediPUCRS2016-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2178210.15448/1981-2582.2015.3.21782Educação; Vol. 38 No. 3 (2015): Dossier - In/exclusion and Digital Education; 379-386Educação; Vol. 38 Núm. 3 (2015): Dosier - En/exclusión y Educación Digital; 379-386Educação; v. 38 n. 3 (2015): Dossiê - In/exclusão Digital e Educação; 379-3861981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2015.3reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21782/14112Copyright (c) 2016 Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessNeves, Barbara CoelhoCouto, Edvaldo SouzaCunha, Maria Couto2016-04-08T18:35:50Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/21782Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2016-04-08T18:35:50Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv The background and agenda of digital inclusion in Brazil: research in Education
Fundamentos y agenda de inclusión digital en Brasil: investigación en Educación
Fundamentos e agenda da inclusão digital no Brasil: pesquisas em Educação
title The background and agenda of digital inclusion in Brazil: research in Education
spellingShingle The background and agenda of digital inclusion in Brazil: research in Education
Neves, Barbara Coelho
Digital inclusion. Education. Searches. Infometric study. Scientific pruduction.
Inclución digital. Educación. Investigación. Estudio infometric. Produción cientifica.
Inclusão digital. Educação. Pesquisas. Estudo infométrico. Produção científica.
title_short The background and agenda of digital inclusion in Brazil: research in Education
title_full The background and agenda of digital inclusion in Brazil: research in Education
title_fullStr The background and agenda of digital inclusion in Brazil: research in Education
title_full_unstemmed The background and agenda of digital inclusion in Brazil: research in Education
title_sort The background and agenda of digital inclusion in Brazil: research in Education
author Neves, Barbara Coelho
author_facet Neves, Barbara Coelho
Couto, Edvaldo Souza
Cunha, Maria Couto
author_role author
author2 Couto, Edvaldo Souza
Cunha, Maria Couto
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Neves, Barbara Coelho
Couto, Edvaldo Souza
Cunha, Maria Couto
dc.subject.por.fl_str_mv Digital inclusion. Education. Searches. Infometric study. Scientific pruduction.
Inclución digital. Educación. Investigación. Estudio infometric. Produción cientifica.
Inclusão digital. Educação. Pesquisas. Estudo infométrico. Produção científica.
topic Digital inclusion. Education. Searches. Infometric study. Scientific pruduction.
Inclución digital. Educación. Investigación. Estudio infometric. Produción cientifica.
Inclusão digital. Educação. Pesquisas. Estudo infométrico. Produção científica.
description The article presents the results of an investigation into the foundations of the research carried on digital inclusion in Brazil in the area of Education. Presents the fundamentals of the proposition of an academic research agenda focused on digital inclusion. Has as objectives to discuss the theoretical, conceptual and methodological foundations, determine the digital inclusion agenda, term employed in this study, and present some of the indicators (clusters) uncovered by the research of macro, where the article it is complementary part. The method used is the infometric developed at the Capes dissertations theses data-banks. Data analysis is performed from the sociometric test. As a result the article indicates aspects theoretical, methodological and conceptual to be analyzed in the researchdevelopment.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-03-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21782
10.15448/1981-2582.2015.3.21782
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21782
identifier_str_mv 10.15448/1981-2582.2015.3.21782
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21782/14112
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol. 38 No. 3 (2015): Dossier - In/exclusion and Digital Education; 379-386
Educação; Vol. 38 Núm. 3 (2015): Dosier - En/exclusión y Educación Digital; 379-386
Educação; v. 38 n. 3 (2015): Dossiê - In/exclusão Digital e Educação; 379-386
1981-2582
0101-465X
10.15448/1981-2582.2015.3
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1799128744717189120