The background and agenda of digital inclusion in Brazil: research in Education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21782 |
Resumo: | The article presents the results of an investigation into the foundations of the research carried on digital inclusion in Brazil in the area of Education. Presents the fundamentals of the proposition of an academic research agenda focused on digital inclusion. Has as objectives to discuss the theoretical, conceptual and methodological foundations, determine the digital inclusion agenda, term employed in this study, and present some of the indicators (clusters) uncovered by the research of macro, where the article it is complementary part. The method used is the infometric developed at the Capes dissertations theses data-banks. Data analysis is performed from the sociometric test. As a result the article indicates aspects theoretical, methodological and conceptual to be analyzed in the researchdevelopment. |
id |
PUC_RS-18_1a910a213ba28df5d18c361e6334f215 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/21782 |
network_acronym_str |
PUC_RS-18 |
network_name_str |
Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
The background and agenda of digital inclusion in Brazil: research in EducationFundamentos y agenda de inclusión digital en Brasil: investigación en EducaciónFundamentos e agenda da inclusão digital no Brasil: pesquisas em EducaçãoDigital inclusion. Education. Searches. Infometric study. Scientific pruduction.Inclución digital. Educación. Investigación. Estudio infometric. Produción cientifica.Inclusão digital. Educação. Pesquisas. Estudo infométrico. Produção científica.The article presents the results of an investigation into the foundations of the research carried on digital inclusion in Brazil in the area of Education. Presents the fundamentals of the proposition of an academic research agenda focused on digital inclusion. Has as objectives to discuss the theoretical, conceptual and methodological foundations, determine the digital inclusion agenda, term employed in this study, and present some of the indicators (clusters) uncovered by the research of macro, where the article it is complementary part. The method used is the infometric developed at the Capes dissertations theses data-banks. Data analysis is performed from the sociometric test. As a result the article indicates aspects theoretical, methodological and conceptual to be analyzed in the researchdevelopment.El artículo presenta los resultados de una investigación sobre los fundamentos de la realizada sobre la inclusión digital en Brasil en el área de Educación. Presenta los fundamentos de una agenda que la investigación académica se centró en la inclusión digital. Tiene como objetivos para discutir los fundamentos teoricos, conceptuales y metodologicos, determinar la agenda del termo (inclusión digital) empleado en este estudio y presentar algunos de los indicadores (clusters) descubiertos en la investigación macro donde este articulo es un producto de los componentes que emparamentan. El método utilizado es el infometric, desarrollado en el Banco de Tesis y Disertaciones de la Capes. El análisis de datos se realiza a partir de la prueba sociométric. Como resultado, el article indica conceptosteóricos, metodologicos que deben ser analizadas y en la Investigación.O artigo apresenta resultados parciais de uma investigação acerca dos undamentos dos estudos e pesquisas desenvolvidos no Brasil sobre inclusão digital na área de Educação e apresenta os fundamentos da proposição de uma agenda dessa produção acadêmica. Traz como objetivos discutir os fundamentos teóricoconceituais e metodológicos, determinar o termo agenda da inclusão digital empregado neste estudo e abordar alguns dos indicadores (clusters) levantados na pesquisa macro da qual o artigo é uma das partes complementares. O métodoutilizado é o infométrico, aplicado no Banco de Teses e Dissertações da Capes. A análise dos dados é realizada a partir do teste sociométrico. Como resultado, o artigo indica aspectos teóricos, metodológicos e conceituais a seremanalisados no desenvolvimento da pesquisa.Editora da PUCRS - ediPUCRS2016-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2178210.15448/1981-2582.2015.3.21782Educação; Vol. 38 No. 3 (2015): Dossier - In/exclusion and Digital Education; 379-386Educação; Vol. 38 Núm. 3 (2015): Dosier - En/exclusión y Educación Digital; 379-386Educação; v. 38 n. 3 (2015): Dossiê - In/exclusão Digital e Educação; 379-3861981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2015.3reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21782/14112Copyright (c) 2016 Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessNeves, Barbara CoelhoCouto, Edvaldo SouzaCunha, Maria Couto2016-04-08T18:35:50Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/21782Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2016-04-08T18:35:50Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The background and agenda of digital inclusion in Brazil: research in Education Fundamentos y agenda de inclusión digital en Brasil: investigación en Educación Fundamentos e agenda da inclusão digital no Brasil: pesquisas em Educação |
title |
The background and agenda of digital inclusion in Brazil: research in Education |
spellingShingle |
The background and agenda of digital inclusion in Brazil: research in Education Neves, Barbara Coelho Digital inclusion. Education. Searches. Infometric study. Scientific pruduction. Inclución digital. Educación. Investigación. Estudio infometric. Produción cientifica. Inclusão digital. Educação. Pesquisas. Estudo infométrico. Produção científica. |
title_short |
The background and agenda of digital inclusion in Brazil: research in Education |
title_full |
The background and agenda of digital inclusion in Brazil: research in Education |
title_fullStr |
The background and agenda of digital inclusion in Brazil: research in Education |
title_full_unstemmed |
The background and agenda of digital inclusion in Brazil: research in Education |
title_sort |
The background and agenda of digital inclusion in Brazil: research in Education |
author |
Neves, Barbara Coelho |
author_facet |
Neves, Barbara Coelho Couto, Edvaldo Souza Cunha, Maria Couto |
author_role |
author |
author2 |
Couto, Edvaldo Souza Cunha, Maria Couto |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Neves, Barbara Coelho Couto, Edvaldo Souza Cunha, Maria Couto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Digital inclusion. Education. Searches. Infometric study. Scientific pruduction. Inclución digital. Educación. Investigación. Estudio infometric. Produción cientifica. Inclusão digital. Educação. Pesquisas. Estudo infométrico. Produção científica. |
topic |
Digital inclusion. Education. Searches. Infometric study. Scientific pruduction. Inclución digital. Educación. Investigación. Estudio infometric. Produción cientifica. Inclusão digital. Educação. Pesquisas. Estudo infométrico. Produção científica. |
description |
The article presents the results of an investigation into the foundations of the research carried on digital inclusion in Brazil in the area of Education. Presents the fundamentals of the proposition of an academic research agenda focused on digital inclusion. Has as objectives to discuss the theoretical, conceptual and methodological foundations, determine the digital inclusion agenda, term employed in this study, and present some of the indicators (clusters) uncovered by the research of macro, where the article it is complementary part. The method used is the infometric developed at the Capes dissertations theses data-banks. Data analysis is performed from the sociometric test. As a result the article indicates aspects theoretical, methodological and conceptual to be analyzed in the researchdevelopment. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-03-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21782 10.15448/1981-2582.2015.3.21782 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21782 |
identifier_str_mv |
10.15448/1981-2582.2015.3.21782 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21782/14112 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação; Vol. 38 No. 3 (2015): Dossier - In/exclusion and Digital Education; 379-386 Educação; Vol. 38 Núm. 3 (2015): Dosier - En/exclusión y Educación Digital; 379-386 Educação; v. 38 n. 3 (2015): Dossiê - In/exclusão Digital e Educação; 379-386 1981-2582 0101-465X 10.15448/1981-2582.2015.3 reponame:Educação instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Educação |
collection |
Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br |
_version_ |
1799128744717189120 |