The education and the task of culture, solidarity and personality formation
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/24727 |
Resumo: | This article discusses, according to Habermas’ theory of communicative action, the role of school education in face of the tasks of appropriation and reconstruction of cultural knowledge, development of solidarity ties and stabilization of a personal identity. We argue that learning processes play a fundamental role in the maintenance and reproduction of the so called structural components of the lifeworld – culture, society and personality. Therefore, it’s up to the educational institution to assess and guide the processes of teaching and learning as from the perspective of understanding the symbolic structure of knowledge, of the reconstruction of cultural knowledge and formation to responsibility and solidarity, as well as assisting the formation of a personal identity more decentered and more suited to the challenges of today's world. |
id |
PUC_RS-18_27c1bdfa72d403124eaeb824b88d4d5d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/24727 |
network_acronym_str |
PUC_RS-18 |
network_name_str |
Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
The education and the task of culture, solidarity and personality formationLa educación y la tarea de formación de la cultura, la solidaridad y la personalidadA educação e a tarefa de formação da cultura, da solidariedade e da personalidadeEducation. Culture. Solidarity. Identity. Communicative action.Educación. Cultura. Solidaridad. Identidad. Acción comunicativa.Educação. Cultura. Solidariedade. Identidade. Agir comunicativo.This article discusses, according to Habermas’ theory of communicative action, the role of school education in face of the tasks of appropriation and reconstruction of cultural knowledge, development of solidarity ties and stabilization of a personal identity. We argue that learning processes play a fundamental role in the maintenance and reproduction of the so called structural components of the lifeworld – culture, society and personality. Therefore, it’s up to the educational institution to assess and guide the processes of teaching and learning as from the perspective of understanding the symbolic structure of knowledge, of the reconstruction of cultural knowledge and formation to responsibility and solidarity, as well as assisting the formation of a personal identity more decentered and more suited to the challenges of today's world.Este artículo analiza, desde la teoría de la acción comunicativa de Jürgen Habermas, el papel de la formación escolar delante de las tareas de asimilación y de reconstrucción del saber cultural, de desarrollo de los lazos de solidaridad y de estabilización de una identidad personal. Se argumenta que los procesos de aprendizaje desempeñan un papel fundamental en el mantenimiento y en la reproducción de los componentes estructurales del mundo de la vida – cultura, sociedad y personalidad. Por lo tanto, es función de la institución educativa evaluar y orientar los procesos de enseñanza y aprendizaje en la perspectiva de la comprensión de la estructura simbólica del conocimiento, de la reconstrucción de los saberes culturales y de la formación a la responsabilidad y a la solidaridad, bien como contribuir en la formación de identidades personales más descentradas y que más se adapten a los retos del mundo de hoy.Este artigo discute, a partir da teoria do agir comunicativo de Jürgen Habermas, o papel da formação escolar diante das tarefas de apropriação e de reconstrução do saber cultural, de desenvolvimento dos laços de solidariedade e de estabilização de uma identidade pessoal. Argumenta-se que os processos de aprendizagem possuem papel fundamental na manutenção e na reprodução dos componentes estruturais do mundo da vida – cultura, sociedade e personalidade. Por conseguinte, cabe à instituição escolar avaliar e orientar os processos de ensino e de aprendizagem na perspectiva da compreensão da estrutura simbólica do conhecimento, da necessária reconstrução dos saberes culturais e da formação à responsabilidade e à solidariedade, bem como auxiliar na formação de identidades pessoais mais descentradas e mais condizentes com os desafios do mundo atual.Editora da PUCRS - ediPUCRS2018-05-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTeorias da educaçãoapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2472710.15448/1981-2582.2018.1.24727Educação; Vol. 41 No. 1 (2018): Dossier – The construction of teacher professionalism: the person in formation; 135-144Educação; Vol. 41 Núm. 1 (2018): Dossier - La construcción de la profesionalidad docente: la persona en formación; 135-144Educação; v. 41 n. 1 (2018): Dossiê – A construção da profissionalidade docente: a pessoa em formação; 135-1441981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2018.1reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/24727/16855Copyright (c) 2018 Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCasagrande, Cledes AntonioBoufleuer, José Pedro2018-06-28T16:28:59Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/24727Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2018-06-28T16:28:59Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The education and the task of culture, solidarity and personality formation La educación y la tarea de formación de la cultura, la solidaridad y la personalidad A educação e a tarefa de formação da cultura, da solidariedade e da personalidade |
title |
The education and the task of culture, solidarity and personality formation |
spellingShingle |
The education and the task of culture, solidarity and personality formation Casagrande, Cledes Antonio Education. Culture. Solidarity. Identity. Communicative action. Educación. Cultura. Solidaridad. Identidad. Acción comunicativa. Educação. Cultura. Solidariedade. Identidade. Agir comunicativo. |
title_short |
The education and the task of culture, solidarity and personality formation |
title_full |
The education and the task of culture, solidarity and personality formation |
title_fullStr |
The education and the task of culture, solidarity and personality formation |
title_full_unstemmed |
The education and the task of culture, solidarity and personality formation |
title_sort |
The education and the task of culture, solidarity and personality formation |
author |
Casagrande, Cledes Antonio |
author_facet |
Casagrande, Cledes Antonio Boufleuer, José Pedro |
author_role |
author |
author2 |
Boufleuer, José Pedro |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Casagrande, Cledes Antonio Boufleuer, José Pedro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Education. Culture. Solidarity. Identity. Communicative action. Educación. Cultura. Solidaridad. Identidad. Acción comunicativa. Educação. Cultura. Solidariedade. Identidade. Agir comunicativo. |
topic |
Education. Culture. Solidarity. Identity. Communicative action. Educación. Cultura. Solidaridad. Identidad. Acción comunicativa. Educação. Cultura. Solidariedade. Identidade. Agir comunicativo. |
description |
This article discusses, according to Habermas’ theory of communicative action, the role of school education in face of the tasks of appropriation and reconstruction of cultural knowledge, development of solidarity ties and stabilization of a personal identity. We argue that learning processes play a fundamental role in the maintenance and reproduction of the so called structural components of the lifeworld – culture, society and personality. Therefore, it’s up to the educational institution to assess and guide the processes of teaching and learning as from the perspective of understanding the symbolic structure of knowledge, of the reconstruction of cultural knowledge and formation to responsibility and solidarity, as well as assisting the formation of a personal identity more decentered and more suited to the challenges of today's world. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-05-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Teorias da educação |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/24727 10.15448/1981-2582.2018.1.24727 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/24727 |
identifier_str_mv |
10.15448/1981-2582.2018.1.24727 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/24727/16855 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação; Vol. 41 No. 1 (2018): Dossier – The construction of teacher professionalism: the person in formation; 135-144 Educação; Vol. 41 Núm. 1 (2018): Dossier - La construcción de la profesionalidad docente: la persona en formación; 135-144 Educação; v. 41 n. 1 (2018): Dossiê – A construção da profissionalidade docente: a pessoa em formação; 135-144 1981-2582 0101-465X 10.15448/1981-2582.2018.1 reponame:Educação instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Educação |
collection |
Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br |
_version_ |
1799128744770666496 |