The education and the task of culture, solidarity and personality formation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Casagrande, Cledes Antonio
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Boufleuer, José Pedro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/24727
Resumo: This article discusses, according to Habermas’ theory of communicative action, the role of school education in face of the tasks of appropriation and reconstruction of cultural knowledge, development of solidarity ties and stabilization of a personal identity. We argue that learning processes play a fundamental role in the maintenance and reproduction of the so called structural components of the lifeworld – culture, society and personality. Therefore, it’s up to the educational institution to assess and guide the processes of teaching and learning as from the perspective of understanding the symbolic structure of knowledge, of the reconstruction of cultural knowledge and formation to responsibility and solidarity, as well as assisting the formation of a personal identity more decentered and more suited to the challenges of today's world.
id PUC_RS-18_27c1bdfa72d403124eaeb824b88d4d5d
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/24727
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling The education and the task of culture, solidarity and personality formationLa educación y la tarea de formación de la cultura, la solidaridad y la personalidadA educação e a tarefa de formação da cultura, da solidariedade e da personalidadeEducation. Culture. Solidarity. Identity. Communicative action.Educación. Cultura. Solidaridad. Identidad. Acción comunicativa.Educação. Cultura. Solidariedade. Identidade. Agir comunicativo.This article discusses, according to Habermas’ theory of communicative action, the role of school education in face of the tasks of appropriation and reconstruction of cultural knowledge, development of solidarity ties and stabilization of a personal identity. We argue that learning processes play a fundamental role in the maintenance and reproduction of the so called structural components of the lifeworld – culture, society and personality. Therefore, it’s up to the educational institution to assess and guide the processes of teaching and learning as from the perspective of understanding the symbolic structure of knowledge, of the reconstruction of cultural knowledge and formation to responsibility and solidarity, as well as assisting the formation of a personal identity more decentered and more suited to the challenges of today's world.Este artículo analiza, desde la teoría de la acción comunicativa de Jürgen Habermas, el papel de la formación escolar delante de las tareas de asimilación y de reconstrucción del saber cultural, de desarrollo de los lazos de solidaridad y de estabilización de una identidad personal. Se argumenta que los procesos de aprendizaje desempeñan un papel fundamental en el mantenimiento y en la reproducción de los componentes estructurales del mundo de la vida – cultura, sociedad y personalidad. Por lo tanto, es función de la institución educativa evaluar y orientar los procesos de enseñanza y aprendizaje en la perspectiva de la comprensión de la estructura simbólica del conocimiento, de la reconstrucción de los saberes culturales y de la formación a la responsabilidad y a la solidaridad, bien como contribuir en la formación de identidades personales más descentradas y que más se adapten a los retos del mundo de hoy.Este artigo discute, a partir da teoria do agir comunicativo de Jürgen Habermas, o papel da formação escolar diante das tarefas de apropriação e de reconstrução do saber cultural, de desenvolvimento dos laços de solidariedade e de estabilização de uma identidade pessoal. Argumenta-se que os processos de aprendizagem possuem papel fundamental na manutenção e na reprodução dos componentes estruturais do mundo da vida – cultura, sociedade e personalidade. Por conseguinte, cabe à instituição escolar avaliar e orientar os processos de ensino e de aprendizagem na perspectiva da compreensão da estrutura simbólica do conhecimento, da necessária reconstrução dos saberes culturais e da formação à responsabilidade e à solidariedade, bem como auxiliar na formação de identidades pessoais mais descentradas e mais condizentes com os desafios do mundo atual.Editora da PUCRS - ediPUCRS2018-05-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTeorias da educaçãoapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2472710.15448/1981-2582.2018.1.24727Educação; Vol. 41 No. 1 (2018): Dossier – The construction of teacher professionalism: the person in formation; 135-144Educação; Vol. 41 Núm. 1 (2018): Dossier - La construcción de la profesionalidad docente: la persona en formación; 135-144Educação; v. 41 n. 1 (2018): Dossiê – A construção da profissionalidade docente: a pessoa em formação; 135-1441981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2018.1reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/24727/16855Copyright (c) 2018 Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCasagrande, Cledes AntonioBoufleuer, José Pedro2018-06-28T16:28:59Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/24727Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2018-06-28T16:28:59Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv The education and the task of culture, solidarity and personality formation
La educación y la tarea de formación de la cultura, la solidaridad y la personalidad
A educação e a tarefa de formação da cultura, da solidariedade e da personalidade
title The education and the task of culture, solidarity and personality formation
spellingShingle The education and the task of culture, solidarity and personality formation
Casagrande, Cledes Antonio
Education. Culture. Solidarity. Identity. Communicative action.
Educación. Cultura. Solidaridad. Identidad. Acción comunicativa.
Educação. Cultura. Solidariedade. Identidade. Agir comunicativo.
title_short The education and the task of culture, solidarity and personality formation
title_full The education and the task of culture, solidarity and personality formation
title_fullStr The education and the task of culture, solidarity and personality formation
title_full_unstemmed The education and the task of culture, solidarity and personality formation
title_sort The education and the task of culture, solidarity and personality formation
author Casagrande, Cledes Antonio
author_facet Casagrande, Cledes Antonio
Boufleuer, José Pedro
author_role author
author2 Boufleuer, José Pedro
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Casagrande, Cledes Antonio
Boufleuer, José Pedro
dc.subject.por.fl_str_mv Education. Culture. Solidarity. Identity. Communicative action.
Educación. Cultura. Solidaridad. Identidad. Acción comunicativa.
Educação. Cultura. Solidariedade. Identidade. Agir comunicativo.
topic Education. Culture. Solidarity. Identity. Communicative action.
Educación. Cultura. Solidaridad. Identidad. Acción comunicativa.
Educação. Cultura. Solidariedade. Identidade. Agir comunicativo.
description This article discusses, according to Habermas’ theory of communicative action, the role of school education in face of the tasks of appropriation and reconstruction of cultural knowledge, development of solidarity ties and stabilization of a personal identity. We argue that learning processes play a fundamental role in the maintenance and reproduction of the so called structural components of the lifeworld – culture, society and personality. Therefore, it’s up to the educational institution to assess and guide the processes of teaching and learning as from the perspective of understanding the symbolic structure of knowledge, of the reconstruction of cultural knowledge and formation to responsibility and solidarity, as well as assisting the formation of a personal identity more decentered and more suited to the challenges of today's world.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-05-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Teorias da educação
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/24727
10.15448/1981-2582.2018.1.24727
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/24727
identifier_str_mv 10.15448/1981-2582.2018.1.24727
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/24727/16855
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol. 41 No. 1 (2018): Dossier – The construction of teacher professionalism: the person in formation; 135-144
Educação; Vol. 41 Núm. 1 (2018): Dossier - La construcción de la profesionalidad docente: la persona en formación; 135-144
Educação; v. 41 n. 1 (2018): Dossiê – A construção da profissionalidade docente: a pessoa em formação; 135-144
1981-2582
0101-465X
10.15448/1981-2582.2018.1
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1799128744770666496