Mental health and web radio: digital inclusion process

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Francisco, Deise Juliana
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: de Barros, Rafael André
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21781
Resumo: The paper discusses the use of workshops webradio in mental health from the point of view of digital inclusion and the role of educator. It was an intervention research conducted in conjunction with users of a Caps (desdobrar a sigla) in the city of Maceió. As an instrument for data collection field diary, semistructuredinterviews with the Caps staff and observation of users were used. From the literature on technology and psychosocial empowerment workshops were held. Among results, is presented in a positive manner the process of enabling socialand digital inclusion in the collective with the web radio production. The final product was not the programs, but the rediscovery of autonomy, the process of teaching and learning resources for use of computerized and digital inclusion. The webradio contributes significantly to the promotion of mental health, highlighting as a resource in social empowerment of individuals in psychological distress process.
id PUC_RS-18_47e157a01836d01ec0e1c7e5171c284b
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/21781
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling Mental health and web radio: digital inclusion processLa salud mental y la radio web: proceso de inclusión digitalSaúde mental e web rádio: processo de inclusão digitalMental health. Psychosocial rehabilitation. Digital inclusion.Salud mental. Rehabilitación psicossocial. La inclusión digital.Saúde mental. Reabilitação psicossocial. Inclusão digital.The paper discusses the use of workshops webradio in mental health from the point of view of digital inclusion and the role of educator. It was an intervention research conducted in conjunction with users of a Caps (desdobrar a sigla) in the city of Maceió. As an instrument for data collection field diary, semistructuredinterviews with the Caps staff and observation of users were used. From the literature on technology and psychosocial empowerment workshops were held. Among results, is presented in a positive manner the process of enabling socialand digital inclusion in the collective with the web radio production. The final product was not the programs, but the rediscovery of autonomy, the process of teaching and learning resources for use of computerized and digital inclusion. The webradio contributes significantly to the promotion of mental health, highlighting as a resource in social empowerment of individuals in psychological distress process.En el documento se analiza el uso de talleres webradio en la salud mental desde el punto de vista de la inclusión digital y el papel del educador. Fue una investigación de la intervención llevada a cabo en colaboración con los usuarios de un Caps (desdobrar a sigla) en la ciudad de Maceió. Como instrumento para el diario de campo de recolección de datos, se utilizaron entrevistas semi-estructuradas con el personal del Caps y la observación de los usuarios. A partir de la literatura sobre los talleres de tecnología y empoderamiento psicosocial se celebraron. Entre los resultados, se presenta de una manera positiva el proceso que permite la inclusión social y digital en el colectivo con la producción de radio web. El producto final no era de los programas, pero el redescubrimiento de la autonomía, el proceso de los recursos de enseñanza y aprendizaje para el uso de la inclusión computarizado y digital. La webradio contribuye significativamente a la promoción de la salud mental, destacando como un recurso en el empoderamiento social de las personas en proceso de angustia psicológica.O artigo problematiza o uso de oficinas de web rádio na saúde mental, desde o ponto de vista da inclusão digital e da atuação do pedagogo. Trata-se de uma pesquisa-intervenção realizada em conjunto com usuários de um Caps (Centro de Atenção Psicossocial) do município de Maceió. Como instrumento de coleta de dados foram utilizados diário de campo, entrevista semiestruturada com equipe do Caps e observação dos usuários. A partir da literatura sobre tecnologia e habilitação psicossocial foram realizadas oficinas. Dentre os resultados, apresenta-se de maneira positiva o processo de habilitação social e inclusão digital no coletivo com a produção web radiofônica. O produto final não foram os programas, mas a redescoberta da autonomia, o processo de ensino e aprendizagem para utilização dos recursos informatizados e o processo de inclusão digital. A web rádio contribui de forma significativa para a promoção da saúde mental, destacando-se como um recurso no processo de habilitação social de sujeitos em sofrimento psíquico.Editora da PUCRS - ediPUCRS2016-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2178110.15448/1981-2582.2015.3.21781Educação; Vol. 38 No. 3 (2015): Dossier - In/exclusion and Digital Education; 369-378Educação; Vol. 38 Núm. 3 (2015): Dosier - En/exclusión y Educación Digital; 369-378Educação; v. 38 n. 3 (2015): Dossiê - In/exclusão Digital e Educação; 369-3781981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2015.3reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21781/14111Copyright (c) 2016 Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFrancisco, Deise Julianade Barros, Rafael André2016-04-11T18:54:38Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/21781Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2016-04-11T18:54:38Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Mental health and web radio: digital inclusion process
La salud mental y la radio web: proceso de inclusión digital
Saúde mental e web rádio: processo de inclusão digital
title Mental health and web radio: digital inclusion process
spellingShingle Mental health and web radio: digital inclusion process
Francisco, Deise Juliana
Mental health. Psychosocial rehabilitation. Digital inclusion.
Salud mental. Rehabilitación psicossocial. La inclusión digital.
Saúde mental. Reabilitação psicossocial. Inclusão digital.
title_short Mental health and web radio: digital inclusion process
title_full Mental health and web radio: digital inclusion process
title_fullStr Mental health and web radio: digital inclusion process
title_full_unstemmed Mental health and web radio: digital inclusion process
title_sort Mental health and web radio: digital inclusion process
author Francisco, Deise Juliana
author_facet Francisco, Deise Juliana
de Barros, Rafael André
author_role author
author2 de Barros, Rafael André
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Francisco, Deise Juliana
de Barros, Rafael André
dc.subject.por.fl_str_mv Mental health. Psychosocial rehabilitation. Digital inclusion.
Salud mental. Rehabilitación psicossocial. La inclusión digital.
Saúde mental. Reabilitação psicossocial. Inclusão digital.
topic Mental health. Psychosocial rehabilitation. Digital inclusion.
Salud mental. Rehabilitación psicossocial. La inclusión digital.
Saúde mental. Reabilitação psicossocial. Inclusão digital.
description The paper discusses the use of workshops webradio in mental health from the point of view of digital inclusion and the role of educator. It was an intervention research conducted in conjunction with users of a Caps (desdobrar a sigla) in the city of Maceió. As an instrument for data collection field diary, semistructuredinterviews with the Caps staff and observation of users were used. From the literature on technology and psychosocial empowerment workshops were held. Among results, is presented in a positive manner the process of enabling socialand digital inclusion in the collective with the web radio production. The final product was not the programs, but the rediscovery of autonomy, the process of teaching and learning resources for use of computerized and digital inclusion. The webradio contributes significantly to the promotion of mental health, highlighting as a resource in social empowerment of individuals in psychological distress process.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-03-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21781
10.15448/1981-2582.2015.3.21781
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21781
identifier_str_mv 10.15448/1981-2582.2015.3.21781
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21781/14111
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol. 38 No. 3 (2015): Dossier - In/exclusion and Digital Education; 369-378
Educação; Vol. 38 Núm. 3 (2015): Dosier - En/exclusión y Educación Digital; 369-378
Educação; v. 38 n. 3 (2015): Dossiê - In/exclusão Digital e Educação; 369-378
1981-2582
0101-465X
10.15448/1981-2582.2015.3
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1752127831943413760