Individualization and recognition
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/15529 |
Resumo: | This study addresses the theme of individualization under Axel Honneth’s theory of recognition with the aim of placing the problematic of human formation amidst the paradoxes of the individualism of modern self-realisation and the emancipatory perspectives unfolded by the notion of communicative freedom. The discussion starts by reviewing Simmel and Honneth himself to resume the meaning individualization has taken with the advent of modernity. Next, the text considers the paradoxical changes presently undergone by modern individualization that have made into individualism of self-realisation and some of its consequences for the constitution of subjectivity. Finally, based on Honneth’s concept of communicative freedom, efforts are made to defend that such concept, updated from Hegel, provides important elements to conceive the scope of human formation far beyond the paradoxes of individualism of self-realisation. |
id |
PUC_RS-18_495c4b59f1bcf3f03cc647f2c1c2f50e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/15529 |
network_acronym_str |
PUC_RS-18 |
network_name_str |
Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
Individualization and recognitionIndividualização e reconhecimentoIndividualization. Recognition. Formation. Subjectivity. Communicative freedom.Individualização. Reconhecimento. Formação. Subjetividade. Liberdade comunicativa. This study addresses the theme of individualization under Axel Honneth’s theory of recognition with the aim of placing the problematic of human formation amidst the paradoxes of the individualism of modern self-realisation and the emancipatory perspectives unfolded by the notion of communicative freedom. The discussion starts by reviewing Simmel and Honneth himself to resume the meaning individualization has taken with the advent of modernity. Next, the text considers the paradoxical changes presently undergone by modern individualization that have made into individualism of self-realisation and some of its consequences for the constitution of subjectivity. Finally, based on Honneth’s concept of communicative freedom, efforts are made to defend that such concept, updated from Hegel, provides important elements to conceive the scope of human formation far beyond the paradoxes of individualism of self-realisation. O presente estudo visa a explorar o tema da individualização sob o prisma da teoria do reconhecimento de Axel Honneth com o intuito de situar a problemática da formação humana entre os paradoxos do individualismo da autorrealização contemporâneo e as perspectivas emancipatórias abertas pela ideia de liberdade comunicativa. O percurso desenvolvido inicia com um retorno a Simmel e ao próprio Honneth para retomar o sentido que a individualização assumiu em seu advento com a modernidade. Na sequência, trata da transformação paradoxal sofrida, contemporaneamente, pela individualização moderna em individualismo de autorrealização e de algumas de suas consequências para a constituição da subjetividade. Por fim, com base no conceito honnethiano de liberdade comunicativa, procura-se defender a posição de que esse conceito, atualizado de Hegel, oferece importantes elementos para pensar o âmbito da formação humana para além dos paradoxos do individualismo de autorrealização.Editora da PUCRS - ediPUCRS2013-10-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/15529Educação; Vol. 36 No. 3 (2013); 314-324Educação; Vol. 36 Núm. 3 (2013); 314-324Educação; v. 36 n. 3 (2013); 314-3241981-25820101-465Xreponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/15529/10661Cenci, Angelo Vitórioinfo:eu-repo/semantics/openAccess2013-12-10T16:51:17Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/15529Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2013-12-10T16:51:17Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Individualization and recognition Individualização e reconhecimento |
title |
Individualization and recognition |
spellingShingle |
Individualization and recognition Cenci, Angelo Vitório Individualization. Recognition. Formation. Subjectivity. Communicative freedom. Individualização. Reconhecimento. Formação. Subjetividade. Liberdade comunicativa. |
title_short |
Individualization and recognition |
title_full |
Individualization and recognition |
title_fullStr |
Individualization and recognition |
title_full_unstemmed |
Individualization and recognition |
title_sort |
Individualization and recognition |
author |
Cenci, Angelo Vitório |
author_facet |
Cenci, Angelo Vitório |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cenci, Angelo Vitório |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Individualization. Recognition. Formation. Subjectivity. Communicative freedom. Individualização. Reconhecimento. Formação. Subjetividade. Liberdade comunicativa. |
topic |
Individualization. Recognition. Formation. Subjectivity. Communicative freedom. Individualização. Reconhecimento. Formação. Subjetividade. Liberdade comunicativa. |
description |
This study addresses the theme of individualization under Axel Honneth’s theory of recognition with the aim of placing the problematic of human formation amidst the paradoxes of the individualism of modern self-realisation and the emancipatory perspectives unfolded by the notion of communicative freedom. The discussion starts by reviewing Simmel and Honneth himself to resume the meaning individualization has taken with the advent of modernity. Next, the text considers the paradoxical changes presently undergone by modern individualization that have made into individualism of self-realisation and some of its consequences for the constitution of subjectivity. Finally, based on Honneth’s concept of communicative freedom, efforts are made to defend that such concept, updated from Hegel, provides important elements to conceive the scope of human formation far beyond the paradoxes of individualism of self-realisation. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-10-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/15529 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/15529 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/15529/10661 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação; Vol. 36 No. 3 (2013); 314-324 Educação; Vol. 36 Núm. 3 (2013); 314-324 Educação; v. 36 n. 3 (2013); 314-324 1981-2582 0101-465X reponame:Educação instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Educação |
collection |
Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br |
_version_ |
1752127831374036992 |