Individualization and recognition

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cenci, Angelo Vitório
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/15529
Resumo:  This study addresses the theme of individualization under Axel Honneth’s theory of recognition with the aim of placing the problematic of human formation amidst the paradoxes of the individualism of modern self-realisation and the emancipatory perspectives unfolded by the notion of communicative freedom. The discussion starts by reviewing Simmel and Honneth himself to resume the meaning individualization has taken with the advent of modernity. Next, the text considers the paradoxical changes presently undergone by modern individualization that have made into individualism of self-realisation and some of its consequences for the constitution of subjectivity. Finally, based on Honneth’s concept of communicative freedom, efforts are made to defend that such concept, updated from Hegel, provides important elements to conceive the scope of human formation far beyond the paradoxes of individualism of self-realisation.
id PUC_RS-18_495c4b59f1bcf3f03cc647f2c1c2f50e
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/15529
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling Individualization and recognitionIndividualização e reconhecimentoIndividualization. Recognition. Formation. Subjectivity. Communicative freedom.Individualização. Reconhecimento. Formação. Subjetividade. Liberdade comunicativa. This study addresses the theme of individualization under Axel Honneth’s theory of recognition with the aim of placing the problematic of human formation amidst the paradoxes of the individualism of modern self-realisation and the emancipatory perspectives unfolded by the notion of communicative freedom. The discussion starts by reviewing Simmel and Honneth himself to resume the meaning individualization has taken with the advent of modernity. Next, the text considers the paradoxical changes presently undergone by modern individualization that have made into individualism of self-realisation and some of its consequences for the constitution of subjectivity. Finally, based on Honneth’s concept of communicative freedom, efforts are made to defend that such concept, updated from Hegel, provides important elements to conceive the scope of human formation far beyond the paradoxes of individualism of self-realisation. O presente estudo visa a explorar o tema da individualização sob o prisma da teoria do reconhecimento de Axel Honneth com o intuito de situar a problemática da formação humana entre os paradoxos do individualismo da autorrealização contemporâneo e as perspectivas emancipatórias abertas pela ideia de liberdade comunicativa. O percurso desenvolvido inicia com um retorno a Simmel e ao próprio Honneth para retomar o sentido que a individualização assumiu em seu advento com a modernidade. Na sequência, trata da transformação paradoxal sofrida, contemporaneamente, pela individualização moderna em individualismo de autorrealização e de algumas de suas consequências para a constituição da subjetividade. Por fim, com base no conceito honnethiano de liberdade comunicativa, procura-se defender a posição de que esse conceito, atualizado de Hegel, oferece importantes elementos para pensar o âmbito da formação humana para além dos paradoxos do individualismo de autorrealização.Editora da PUCRS - ediPUCRS2013-10-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/15529Educação; Vol. 36 No. 3 (2013); 314-324Educação; Vol. 36 Núm. 3 (2013); 314-324Educação; v. 36 n. 3 (2013); 314-3241981-25820101-465Xreponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/15529/10661Cenci, Angelo Vitórioinfo:eu-repo/semantics/openAccess2013-12-10T16:51:17Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/15529Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2013-12-10T16:51:17Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Individualization and recognition
Individualização e reconhecimento
title Individualization and recognition
spellingShingle Individualization and recognition
Cenci, Angelo Vitório
Individualization. Recognition. Formation. Subjectivity. Communicative freedom.
Individualização. Reconhecimento. Formação. Subjetividade. Liberdade comunicativa.
title_short Individualization and recognition
title_full Individualization and recognition
title_fullStr Individualization and recognition
title_full_unstemmed Individualization and recognition
title_sort Individualization and recognition
author Cenci, Angelo Vitório
author_facet Cenci, Angelo Vitório
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cenci, Angelo Vitório
dc.subject.por.fl_str_mv Individualization. Recognition. Formation. Subjectivity. Communicative freedom.
Individualização. Reconhecimento. Formação. Subjetividade. Liberdade comunicativa.
topic Individualization. Recognition. Formation. Subjectivity. Communicative freedom.
Individualização. Reconhecimento. Formação. Subjetividade. Liberdade comunicativa.
description  This study addresses the theme of individualization under Axel Honneth’s theory of recognition with the aim of placing the problematic of human formation amidst the paradoxes of the individualism of modern self-realisation and the emancipatory perspectives unfolded by the notion of communicative freedom. The discussion starts by reviewing Simmel and Honneth himself to resume the meaning individualization has taken with the advent of modernity. Next, the text considers the paradoxical changes presently undergone by modern individualization that have made into individualism of self-realisation and some of its consequences for the constitution of subjectivity. Finally, based on Honneth’s concept of communicative freedom, efforts are made to defend that such concept, updated from Hegel, provides important elements to conceive the scope of human formation far beyond the paradoxes of individualism of self-realisation.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-10-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/15529
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/15529
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/15529/10661
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol. 36 No. 3 (2013); 314-324
Educação; Vol. 36 Núm. 3 (2013); 314-324
Educação; v. 36 n. 3 (2013); 314-324
1981-2582
0101-465X
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1752127831374036992