Education “by things”, educational principle in Rousseau’s enlightenment

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Almir Paulo dos
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21898
Resumo: This article aims to explore Rousseau's contributions about education in middle childhood, Emilio`s Book II. The axis of reflection is to understand how education “by things” becomes the foundation for strengthening the body and refinement of the senses in child's cognitive stage. The pedagogical principle of education “by things” is the starting point of the education act, but it is necessary to take into account the student´s world, their limits and potentials away from the vices of society. Conserve the child on the depending of things is to follow the order of nature. Education “by things” should replace the discursive educational intervention in adult. Its interference in the process of natural education develops the mediation between the needs of children and adult care.
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spelling Education “by things”, educational principle in Rousseau’s enlightenmentEducación “por las cosas”, principio educativo en Rousseau ilustraciónEducação “pelas coisas”, princípio pedagógico no iluminismo de RousseauRousseau. Childhood. Enlightenment. Natural education.Rousseau. Niñez. Ilustración. Natural y Educación.Rousseau. Infância. Iluminismo. Educação natural.This article aims to explore Rousseau's contributions about education in middle childhood, Emilio`s Book II. The axis of reflection is to understand how education “by things” becomes the foundation for strengthening the body and refinement of the senses in child's cognitive stage. The pedagogical principle of education “by things” is the starting point of the education act, but it is necessary to take into account the student´s world, their limits and potentials away from the vices of society. Conserve the child on the depending of things is to follow the order of nature. Education “by things” should replace the discursive educational intervention in adult. Its interference in the process of natural education develops the mediation between the needs of children and adult care.Este artículo tiene como objetivo explorar las contribuciones de Rousseau a la educación en la niñez media del Libro II, del Emilio. El eje de la reflexión es comprender cómo la educación “las cosas” se convierte en la base parafortalecer el cuerpo y el refinamiento de los sentidos en la etapa cognitiva de este niño. El principio pedagógico de la educación “las cosas” es el punto de partida de la ley de educación, pero es necesario tener en cuenta el mundo del estudiante, sus respectivos límites y potencialidades, lejos de los vicios de la sociedad. Salvar al niño en función de las cosas es seguir el orden de la naturaleza. Educación “cosas” debe sustituir el adulto intervención discursiva. Su interferencia en el proceso de la educación física se desarrolla la mediación entre las necesidades de los niños y el cuidado de un adulto.O presente artigo tem por objetivo explorar as contribuições de Rousseau para a educação na segunda infância a partir do Livro II, do Emílio. O eixo da reflexão é compreender como a educação “pelas coisas” se torna o fundamento para o fortalecimento do corpo e o refinamento dos sentidos nessa fase cognitiva da criança. O princípio pedagógico da educação “pelas coisas” é o ponto de partida do ato educativo, mas se faz necessário levar em conta o mundo do educando, seus respectivos limites e suas potencialidades, afastando-se dos vícios da sociedade. Conservar a criança na dependência das coisas é seguir a ordem da natureza. A educação “pelas coisas” deve substituir a intervenção discursiva do adulto. Sua interferência no processo da educação natural se desenvolve pela mediação entre as necessidades da criança e o cuidado do adulto.Editora da PUCRS - ediPUCRS2016-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTeorias e culturas da educaçãoapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2189810.15448/1981-2582.2016.s.21898Educação; Vol 39, No esp. (supl.): Dossier - Interdisciplinary Theoretical-methodological Insights on Intervention; s96-s105Educação; Vol 39, No esp. (supl.): Dosier - Entendimientos Interdisciplinarios Ieóricos y Metodológicos de la intervención; s96-s105Educação; v. 39, n. esp. (supl.): Dossiê - Compreensões Interdisciplinares Teórico-metodológicas sobre Intervenção; s96-s1051981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2016.sreponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21898/15426Copyright (c) 2017 Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Almir Paulo dos2017-05-29T18:30:49Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/21898Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2017-05-29T18:30:49Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
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