Education “by things”, educational principle in Rousseau’s enlightenment

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Almir Paulo dos
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21898
Resumo: This article aims to explore Rousseau's contributions about education in middle childhood, Emilio`s Book II. The axis of reflection is to understand how education “by things” becomes the foundation for strengthening the body and refinement of the senses in child's cognitive stage. The pedagogical principle of education “by things” is the starting point of the education act, but it is necessary to take into account the student´s world, their limits and potentials away from the vices of society. Conserve the child on the depending of things is to follow the order of nature. Education “by things” should replace the discursive educational intervention in adult. Its interference in the process of natural education develops the mediation between the needs of children and adult care.
id PUC_RS-18_5989ed06dc74f114e40b441a9e36d76f
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/21898
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling Education “by things”, educational principle in Rousseau’s enlightenmentEducación “por las cosas”, principio educativo en Rousseau ilustraciónEducação “pelas coisas”, princípio pedagógico no iluminismo de RousseauRousseau. Childhood. Enlightenment. Natural education.Rousseau. Niñez. Ilustración. Natural y Educación.Rousseau. Infância. Iluminismo. Educação natural.This article aims to explore Rousseau's contributions about education in middle childhood, Emilio`s Book II. The axis of reflection is to understand how education “by things” becomes the foundation for strengthening the body and refinement of the senses in child's cognitive stage. The pedagogical principle of education “by things” is the starting point of the education act, but it is necessary to take into account the student´s world, their limits and potentials away from the vices of society. Conserve the child on the depending of things is to follow the order of nature. Education “by things” should replace the discursive educational intervention in adult. Its interference in the process of natural education develops the mediation between the needs of children and adult care.Este artículo tiene como objetivo explorar las contribuciones de Rousseau a la educación en la niñez media del Libro II, del Emilio. El eje de la reflexión es comprender cómo la educación “las cosas” se convierte en la base parafortalecer el cuerpo y el refinamiento de los sentidos en la etapa cognitiva de este niño. El principio pedagógico de la educación “las cosas” es el punto de partida de la ley de educación, pero es necesario tener en cuenta el mundo del estudiante, sus respectivos límites y potencialidades, lejos de los vicios de la sociedad. Salvar al niño en función de las cosas es seguir el orden de la naturaleza. Educación “cosas” debe sustituir el adulto intervención discursiva. Su interferencia en el proceso de la educación física se desarrolla la mediación entre las necesidades de los niños y el cuidado de un adulto.O presente artigo tem por objetivo explorar as contribuições de Rousseau para a educação na segunda infância a partir do Livro II, do Emílio. O eixo da reflexão é compreender como a educação “pelas coisas” se torna o fundamento para o fortalecimento do corpo e o refinamento dos sentidos nessa fase cognitiva da criança. O princípio pedagógico da educação “pelas coisas” é o ponto de partida do ato educativo, mas se faz necessário levar em conta o mundo do educando, seus respectivos limites e suas potencialidades, afastando-se dos vícios da sociedade. Conservar a criança na dependência das coisas é seguir a ordem da natureza. A educação “pelas coisas” deve substituir a intervenção discursiva do adulto. Sua interferência no processo da educação natural se desenvolve pela mediação entre as necessidades da criança e o cuidado do adulto.Editora da PUCRS - ediPUCRS2016-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTeorias e culturas da educaçãoapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2189810.15448/1981-2582.2016.s.21898Educação; Vol 39, No esp. (supl.): Dossier - Interdisciplinary Theoretical-methodological Insights on Intervention; s96-s105Educação; Vol 39, No esp. (supl.): Dosier - Entendimientos Interdisciplinarios Ieóricos y Metodológicos de la intervención; s96-s105Educação; v. 39, n. esp. (supl.): Dossiê - Compreensões Interdisciplinares Teórico-metodológicas sobre Intervenção; s96-s1051981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2016.sreponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21898/15426Copyright (c) 2017 Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Almir Paulo dos2017-05-29T18:30:49Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/21898Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2017-05-29T18:30:49Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Education “by things”, educational principle in Rousseau’s enlightenment
Educación “por las cosas”, principio educativo en Rousseau ilustración
Educação “pelas coisas”, princípio pedagógico no iluminismo de Rousseau
title Education “by things”, educational principle in Rousseau’s enlightenment
spellingShingle Education “by things”, educational principle in Rousseau’s enlightenment
Santos, Almir Paulo dos
Rousseau. Childhood. Enlightenment. Natural education.
Rousseau. Niñez. Ilustración. Natural y Educación.
Rousseau. Infância. Iluminismo. Educação natural.
title_short Education “by things”, educational principle in Rousseau’s enlightenment
title_full Education “by things”, educational principle in Rousseau’s enlightenment
title_fullStr Education “by things”, educational principle in Rousseau’s enlightenment
title_full_unstemmed Education “by things”, educational principle in Rousseau’s enlightenment
title_sort Education “by things”, educational principle in Rousseau’s enlightenment
author Santos, Almir Paulo dos
author_facet Santos, Almir Paulo dos
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Almir Paulo dos
dc.subject.por.fl_str_mv Rousseau. Childhood. Enlightenment. Natural education.
Rousseau. Niñez. Ilustración. Natural y Educación.
Rousseau. Infância. Iluminismo. Educação natural.
topic Rousseau. Childhood. Enlightenment. Natural education.
Rousseau. Niñez. Ilustración. Natural y Educación.
Rousseau. Infância. Iluminismo. Educação natural.
description This article aims to explore Rousseau's contributions about education in middle childhood, Emilio`s Book II. The axis of reflection is to understand how education “by things” becomes the foundation for strengthening the body and refinement of the senses in child's cognitive stage. The pedagogical principle of education “by things” is the starting point of the education act, but it is necessary to take into account the student´s world, their limits and potentials away from the vices of society. Conserve the child on the depending of things is to follow the order of nature. Education “by things” should replace the discursive educational intervention in adult. Its interference in the process of natural education develops the mediation between the needs of children and adult care.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Teorias e culturas da educação
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21898
10.15448/1981-2582.2016.s.21898
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21898
identifier_str_mv 10.15448/1981-2582.2016.s.21898
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21898/15426
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol 39, No esp. (supl.): Dossier - Interdisciplinary Theoretical-methodological Insights on Intervention; s96-s105
Educação; Vol 39, No esp. (supl.): Dosier - Entendimientos Interdisciplinarios Ieóricos y Metodológicos de la intervención; s96-s105
Educação; v. 39, n. esp. (supl.): Dossiê - Compreensões Interdisciplinares Teórico-metodológicas sobre Intervenção; s96-s105
1981-2582
0101-465X
10.15448/1981-2582.2016.s
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1752127831955996672