Teaching in Higher Education and the constitution of professorality
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29600 |
Resumo: | This paper presents considerations that resulted from a study case research that was focused on continuing education of university professors currently working at a community university. The research is based on the conception of the institution of professorality as a continuous process to be considered along the personal and professional development of professors. This concept states that continuing education has to be nurtured considering the context, the knowledge, the training demands as well as the protagonism of those for whom it is intended. It indicates the opening of spaces, time and mechanisms that enable professors to outsource their needs, expectations as well as to share knowledge and pedagogical practices. It points to self-training processes and hetero-formation as methodologies to allow the consolidation of collaborative learning communities. |
id |
PUC_RS-18_59e0cfe9a71904045946240709373915 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/29600 |
network_acronym_str |
PUC_RS-18 |
network_name_str |
Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
Teaching in Higher Education and the constitution of professoralityLa docencia en la Educación Superior y la constitucion de la profesoralidadA docência na Educação Superior e a constituição da professoralidadeHigher Education. Professorality. Continued formation. Self-formation. Hetero-formation.Educación superior. Profesoralidad. Formación continua. Autoformación-heteroformación.Educação superior. Professoralidade. Formação continuada. Autoformação-heteroformação.This paper presents considerations that resulted from a study case research that was focused on continuing education of university professors currently working at a community university. The research is based on the conception of the institution of professorality as a continuous process to be considered along the personal and professional development of professors. This concept states that continuing education has to be nurtured considering the context, the knowledge, the training demands as well as the protagonism of those for whom it is intended. It indicates the opening of spaces, time and mechanisms that enable professors to outsource their needs, expectations as well as to share knowledge and pedagogical practices. It points to self-training processes and hetero-formation as methodologies to allow the consolidation of collaborative learning communities.El artículo presenta reflexiones provenidas de una investigación del tipo estudio de caso, que enfoca la formación continua de docentes universitarios que actúan en una universidad comunitaria. Se fundamenta en la concepción de constitución de la profesoralidad como un proceso continuo a lo largo de la trayectoria de vida personal-profesional del docente. Defiende que la formación continua debe ser gestada, considerándose el contexto, los saberes, las demandas formativas y el protagonismo de aquellos a los que se destina. Indica la apertura de espacios, tiempos y mecanismos que viabilicen a los docentes externalizar sus necesidades, expectativas y compartir conocimientos y prácticas pedagógicas. Señala hacia los procesos de autoformación y de heteroformación como posibilidades para la consolidación de comunidades colaborativas de aprendizaje.O artigo apresenta reflexões decorrentes de uma pesquisa, tipo estudo de caso, que focalizam a formação continuada em serviço dos docentes universitários que atuam numa universidade comunitária. Fundamenta-se na concepção da constituição da professoralidade como um processo contínuo ao longo da trajetória de vida pessoal-profissional do docente. Defende que a formação continuada deve ser gestada, considerando-se o contexto, os saberes, as demandas formativas e o protagonismo daqueles a quem se destina. Indica a abertura de espaços, tempos e mecanismos que viabilizem aos docentes externalizar suas necessidades e expectativas, e compartilhar conhecimentos e práticas pedagógicas. Aponta para os processos de autoformação e heteroformação como possibilidades para a consolidação de comunidades colaborativas de aprendizagem.Editora da PUCRS - ediPUCRS2018-05-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionQualitativoapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2960010.15448/1981-2582.2018.1.29600Educação; Vol. 41 No. 1 (2018): Dossier – The construction of teacher professionalism: the person in formation; 41-48Educação; Vol. 41 Núm. 1 (2018): Dossier - La construcción de la profesionalidad docente: la persona en formación; 41-48Educação; v. 41 n. 1 (2018): Dossiê – A construção da profissionalidade docente: a pessoa em formação; 41-481981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2018.1reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29600/16845Copyright (c) 2018 Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessRamirez, Vera Lucia2018-06-28T16:28:59Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/29600Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2018-06-28T16:28:59Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teaching in Higher Education and the constitution of professorality La docencia en la Educación Superior y la constitucion de la profesoralidad A docência na Educação Superior e a constituição da professoralidade |
title |
Teaching in Higher Education and the constitution of professorality |
spellingShingle |
Teaching in Higher Education and the constitution of professorality Ramirez, Vera Lucia Higher Education. Professorality. Continued formation. Self-formation. Hetero-formation. Educación superior. Profesoralidad. Formación continua. Autoformación-heteroformación. Educação superior. Professoralidade. Formação continuada. Autoformação-heteroformação. |
title_short |
Teaching in Higher Education and the constitution of professorality |
title_full |
Teaching in Higher Education and the constitution of professorality |
title_fullStr |
Teaching in Higher Education and the constitution of professorality |
title_full_unstemmed |
Teaching in Higher Education and the constitution of professorality |
title_sort |
Teaching in Higher Education and the constitution of professorality |
author |
Ramirez, Vera Lucia |
author_facet |
Ramirez, Vera Lucia |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ramirez, Vera Lucia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Higher Education. Professorality. Continued formation. Self-formation. Hetero-formation. Educación superior. Profesoralidad. Formación continua. Autoformación-heteroformación. Educação superior. Professoralidade. Formação continuada. Autoformação-heteroformação. |
topic |
Higher Education. Professorality. Continued formation. Self-formation. Hetero-formation. Educación superior. Profesoralidad. Formación continua. Autoformación-heteroformación. Educação superior. Professoralidade. Formação continuada. Autoformação-heteroformação. |
description |
This paper presents considerations that resulted from a study case research that was focused on continuing education of university professors currently working at a community university. The research is based on the conception of the institution of professorality as a continuous process to be considered along the personal and professional development of professors. This concept states that continuing education has to be nurtured considering the context, the knowledge, the training demands as well as the protagonism of those for whom it is intended. It indicates the opening of spaces, time and mechanisms that enable professors to outsource their needs, expectations as well as to share knowledge and pedagogical practices. It points to self-training processes and hetero-formation as methodologies to allow the consolidation of collaborative learning communities. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-05-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Qualitativo |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29600 10.15448/1981-2582.2018.1.29600 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29600 |
identifier_str_mv |
10.15448/1981-2582.2018.1.29600 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29600/16845 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação; Vol. 41 No. 1 (2018): Dossier – The construction of teacher professionalism: the person in formation; 41-48 Educação; Vol. 41 Núm. 1 (2018): Dossier - La construcción de la profesionalidad docente: la persona en formación; 41-48 Educação; v. 41 n. 1 (2018): Dossiê – A construção da profissionalidade docente: a pessoa em formação; 41-48 1981-2582 0101-465X 10.15448/1981-2582.2018.1 reponame:Educação instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Educação |
collection |
Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br |
_version_ |
1799128745352626176 |