Teaching in Higher Education and the constitution of professorality

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ramirez, Vera Lucia
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29600
Resumo: This paper presents considerations that resulted from a study case research that was focused on continuing education of university professors currently working at a community university. The research is based on the conception of the institution of professorality as a continuous process to be considered along the personal and professional development of professors. This concept states that continuing education has to be nurtured considering the context, the knowledge, the training demands as well as the protagonism of those for whom it is intended. It indicates the opening of spaces, time and mechanisms that enable professors to outsource their needs, expectations as well as to share knowledge and pedagogical practices. It points to self-training processes and hetero-formation as methodologies to allow the consolidation of collaborative learning communities.
id PUC_RS-18_59e0cfe9a71904045946240709373915
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/29600
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling Teaching in Higher Education and the constitution of professoralityLa docencia en la Educación Superior y la constitucion de la profesoralidadA docência na Educação Superior e a constituição da professoralidadeHigher Education. Professorality. Continued formation. Self-formation. Hetero-formation.Educación superior. Profesoralidad. Formación continua. Autoformación-heteroformación.Educação superior. Professoralidade. Formação continuada. Autoformação-heteroformação.This paper presents considerations that resulted from a study case research that was focused on continuing education of university professors currently working at a community university. The research is based on the conception of the institution of professorality as a continuous process to be considered along the personal and professional development of professors. This concept states that continuing education has to be nurtured considering the context, the knowledge, the training demands as well as the protagonism of those for whom it is intended. It indicates the opening of spaces, time and mechanisms that enable professors to outsource their needs, expectations as well as to share knowledge and pedagogical practices. It points to self-training processes and hetero-formation as methodologies to allow the consolidation of collaborative learning communities.El artículo presenta reflexiones provenidas de una investigación del tipo estudio de caso, que enfoca la formación continua de docentes universitarios que actúan en una universidad comunitaria. Se fundamenta en la concepción de constitución de la profesoralidad como un proceso continuo a lo largo de la trayectoria de vida personal-profesional del docente. Defiende que la formación continua debe ser gestada, considerándose el contexto, los saberes, las demandas formativas y el protagonismo de aquellos a los que se destina. Indica la apertura de espacios, tiempos y mecanismos que viabilicen a los docentes externalizar sus necesidades, expectativas y compartir conocimientos y prácticas pedagógicas. Señala hacia los procesos de autoformación y de heteroformación como posibilidades para la consolidación de comunidades colaborativas de aprendizaje.O artigo apresenta reflexões decorrentes de uma pesquisa, tipo estudo de caso, que focalizam a formação continuada em serviço dos docentes universitários que atuam numa universidade comunitária. Fundamenta-se na concepção da constituição da professoralidade como um processo contínuo ao longo da trajetória de vida pessoal-profissional do docente. Defende que a formação continuada deve ser gestada, considerando-se o contexto, os saberes, as demandas formativas e o protagonismo daqueles a quem se destina. Indica a abertura de espaços, tempos e mecanismos que viabilizem aos docentes externalizar suas necessidades e expectativas, e compartilhar conhecimentos e práticas pedagógicas. Aponta para os processos de autoformação e heteroformação como possibilidades para a consolidação de comunidades colaborativas de aprendizagem.Editora da PUCRS - ediPUCRS2018-05-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionQualitativoapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2960010.15448/1981-2582.2018.1.29600Educação; Vol. 41 No. 1 (2018): Dossier – The construction of teacher professionalism: the person in formation; 41-48Educação; Vol. 41 Núm. 1 (2018): Dossier - La construcción de la profesionalidad docente: la persona en formación; 41-48Educação; v. 41 n. 1 (2018): Dossiê – A construção da profissionalidade docente: a pessoa em formação; 41-481981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2018.1reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29600/16845Copyright (c) 2018 Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessRamirez, Vera Lucia2018-06-28T16:28:59Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/29600Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2018-06-28T16:28:59Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Teaching in Higher Education and the constitution of professorality
La docencia en la Educación Superior y la constitucion de la profesoralidad
A docência na Educação Superior e a constituição da professoralidade
title Teaching in Higher Education and the constitution of professorality
spellingShingle Teaching in Higher Education and the constitution of professorality
Ramirez, Vera Lucia
Higher Education. Professorality. Continued formation. Self-formation. Hetero-formation.
Educación superior. Profesoralidad. Formación continua. Autoformación-heteroformación.
Educação superior. Professoralidade. Formação continuada. Autoformação-heteroformação.
title_short Teaching in Higher Education and the constitution of professorality
title_full Teaching in Higher Education and the constitution of professorality
title_fullStr Teaching in Higher Education and the constitution of professorality
title_full_unstemmed Teaching in Higher Education and the constitution of professorality
title_sort Teaching in Higher Education and the constitution of professorality
author Ramirez, Vera Lucia
author_facet Ramirez, Vera Lucia
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ramirez, Vera Lucia
dc.subject.por.fl_str_mv Higher Education. Professorality. Continued formation. Self-formation. Hetero-formation.
Educación superior. Profesoralidad. Formación continua. Autoformación-heteroformación.
Educação superior. Professoralidade. Formação continuada. Autoformação-heteroformação.
topic Higher Education. Professorality. Continued formation. Self-formation. Hetero-formation.
Educación superior. Profesoralidad. Formación continua. Autoformación-heteroformación.
Educação superior. Professoralidade. Formação continuada. Autoformação-heteroformação.
description This paper presents considerations that resulted from a study case research that was focused on continuing education of university professors currently working at a community university. The research is based on the conception of the institution of professorality as a continuous process to be considered along the personal and professional development of professors. This concept states that continuing education has to be nurtured considering the context, the knowledge, the training demands as well as the protagonism of those for whom it is intended. It indicates the opening of spaces, time and mechanisms that enable professors to outsource their needs, expectations as well as to share knowledge and pedagogical practices. It points to self-training processes and hetero-formation as methodologies to allow the consolidation of collaborative learning communities.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-05-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Qualitativo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29600
10.15448/1981-2582.2018.1.29600
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29600
identifier_str_mv 10.15448/1981-2582.2018.1.29600
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29600/16845
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol. 41 No. 1 (2018): Dossier – The construction of teacher professionalism: the person in formation; 41-48
Educação; Vol. 41 Núm. 1 (2018): Dossier - La construcción de la profesionalidad docente: la persona en formación; 41-48
Educação; v. 41 n. 1 (2018): Dossiê – A construção da profissionalidade docente: a pessoa em formação; 41-48
1981-2582
0101-465X
10.15448/1981-2582.2018.1
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1799128745352626176