The theory of Jean Piaget as a principle for the development of innovations

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Borges, Karen Selbach
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Fagundes, Léa da Cruz
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21804
Resumo: This paper aim to show that the theory of Jean Piaget explains the cognitive mechanisms used by inventors in their creations. Knowing that the creative process is different for each person, we seek through a metaphor, the “cyclone of creation”, represent the steps of this process. Finally, we wish to promote a reflection on the following question: given that the mechanisms described by Piaget are effective for the production of inventions and that these are important for the innovations how to promote the development of mechanisms that will turn the youth of today in tomorrow’s innovators.
id PUC_RS-18_5cb74c36517f42a39a9846d1ec3ca8a3
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/21804
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling The theory of Jean Piaget as a principle for the development of innovationsLa teoría de Jean Piaget como principio para el desarrollo de innovacionesA teoria de Jean Piaget como princípio para o desenvolvimento das inovaçõesInnovation. Invention. Cognitive mechanisms. Jean Piaget.Innovación. Invención. Mecanismos cognitivos. Jean Piaget.Inovação. Invenção. Mecanismos cognitivos. Jean Piaget.This paper aim to show that the theory of Jean Piaget explains the cognitive mechanisms used by inventors in their creations. Knowing that the creative process is different for each person, we seek through a metaphor, the “cyclone of creation”, represent the steps of this process. Finally, we wish to promote a reflection on the following question: given that the mechanisms described by Piaget are effective for the production of inventions and that these are important for the innovations how to promote the development of mechanisms that will turn the youth of today in tomorrow’s innovators.En este trabajo se muestra que la teoría de Jean Piaget explica los mecanismos cognitivos utilizados por los inventores en sus creaciones. Sabiendo que el proceso de creación es diferente para cada persona, se busca a través de una metáfora, el “ciclón de la creación”, en representación de las etapas de este proceso. Por último, queremos promover una reflexión sobre la siguiente cuestión: dado que los mecanismos descritos por Piaget son eficaces para la producción de invenciones y que éstos son importantes para las innovaciones que impulsan el  progreso de la humanidad, como promover el desarrollo de estos mecanismos para que los jóvenes de hoy son los innovadores del mañana?Neste trabalho, buscamos mostrar que a teoria de Jean Piaget explica os mecanismos cognitivos utilizados pelos inventores nas suas criações. Sabendo-se que o processo de criação é diferente para cada pessoa, buscamos através de uma metáfora, o “ciclone da criação”, representar as etapas desse processo. Por fim, desejamos promover uma reflexão sobre a seguinte questão: sabendo-se que os mecanismos descritos por Piaget são efetivos para a produção de invenções e que estas são importantes para as inovações que impulsionam o avanço da humanidade, como promover, de forma adequada, o desenvolvimento destes mecanismos para que os jovens de hoje sejam os inovadores de amanhã ?Editora da PUCRS - ediPUCRS2016-09-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2180410.15448/1981-2582.2016.2.21804Educação; Vol. 39 No. 2 (2016); 242-248Educação; Vol. 39 Núm. 2 (2016); 242-248Educação; v. 39 n. 2 (2016); 242-2481981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2016.2.reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21804/14817Copyright (c) 2016 Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBorges, Karen SelbachFagundes, Léa da Cruz2016-09-16T19:20:58Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/21804Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2016-09-16T19:20:58Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv The theory of Jean Piaget as a principle for the development of innovations
La teoría de Jean Piaget como principio para el desarrollo de innovaciones
A teoria de Jean Piaget como princípio para o desenvolvimento das inovações
title The theory of Jean Piaget as a principle for the development of innovations
spellingShingle The theory of Jean Piaget as a principle for the development of innovations
Borges, Karen Selbach
Innovation. Invention. Cognitive mechanisms. Jean Piaget.
Innovación. Invención. Mecanismos cognitivos. Jean Piaget.
Inovação. Invenção. Mecanismos cognitivos. Jean Piaget.
title_short The theory of Jean Piaget as a principle for the development of innovations
title_full The theory of Jean Piaget as a principle for the development of innovations
title_fullStr The theory of Jean Piaget as a principle for the development of innovations
title_full_unstemmed The theory of Jean Piaget as a principle for the development of innovations
title_sort The theory of Jean Piaget as a principle for the development of innovations
author Borges, Karen Selbach
author_facet Borges, Karen Selbach
Fagundes, Léa da Cruz
author_role author
author2 Fagundes, Léa da Cruz
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Borges, Karen Selbach
Fagundes, Léa da Cruz
dc.subject.por.fl_str_mv Innovation. Invention. Cognitive mechanisms. Jean Piaget.
Innovación. Invención. Mecanismos cognitivos. Jean Piaget.
Inovação. Invenção. Mecanismos cognitivos. Jean Piaget.
topic Innovation. Invention. Cognitive mechanisms. Jean Piaget.
Innovación. Invención. Mecanismos cognitivos. Jean Piaget.
Inovação. Invenção. Mecanismos cognitivos. Jean Piaget.
description This paper aim to show that the theory of Jean Piaget explains the cognitive mechanisms used by inventors in their creations. Knowing that the creative process is different for each person, we seek through a metaphor, the “cyclone of creation”, represent the steps of this process. Finally, we wish to promote a reflection on the following question: given that the mechanisms described by Piaget are effective for the production of inventions and that these are important for the innovations how to promote the development of mechanisms that will turn the youth of today in tomorrow’s innovators.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-09-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21804
10.15448/1981-2582.2016.2.21804
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21804
identifier_str_mv 10.15448/1981-2582.2016.2.21804
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21804/14817
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol. 39 No. 2 (2016); 242-248
Educação; Vol. 39 Núm. 2 (2016); 242-248
Educação; v. 39 n. 2 (2016); 242-248
1981-2582
0101-465X
10.15448/1981-2582.2016.2.
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1799128744719286272