The dialectical critique of Theodor Adorno about fascism: implications in formation
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Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/25982 |
Resumo: | The analysis of Theodor W. Adorno on fascism appears as one of the most important themes of Critical Theory, as this philosopher devoted to the subject a significant part of their intellectual work. In this reflection, the freudian concept of unheimlich played a key role because it allowed the understanding of ambivalent forward toward strangers and foreigners, on the consideration that the different repels while internally is familiar. In Adorno's critical analysis of fascism stigma of difference, driven by the understanding of disability and acceptance of own instinctual contents of the subject, entails the development of strong segregation trends, acquiring fascist coloration whenever manifest as in-group opposition and out-group. This article aims to reflect the importance of this analysis in the educational field, particularly as regards the autoreflexivas possibilities in formation. |
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The dialectical critique of Theodor Adorno about fascism: implications in formationLa dialéctica crítica de Theodor Adorno al fascismo: implicaciones en la formaciónA crítica dialética de Theodor Adorno ao fascismo: implicações no campo formativoTheodor Adorno. Fascism. Critical Theory. Unheimlich. Psychoanalysis.Theodor Adorno. Fascismo. Teoria Crítica. Unheimlich. Psicanálise.Theodor Adorno. El fascismo. Teoría Crítica. Unheimlich. Psicoanálisis.The analysis of Theodor W. Adorno on fascism appears as one of the most important themes of Critical Theory, as this philosopher devoted to the subject a significant part of their intellectual work. In this reflection, the freudian concept of unheimlich played a key role because it allowed the understanding of ambivalent forward toward strangers and foreigners, on the consideration that the different repels while internally is familiar. In Adorno's critical analysis of fascism stigma of difference, driven by the understanding of disability and acceptance of own instinctual contents of the subject, entails the development of strong segregation trends, acquiring fascist coloration whenever manifest as in-group opposition and out-group. This article aims to reflect the importance of this analysis in the educational field, particularly as regards the autoreflexivas possibilities in formation.El análisis de Theodor W. Adorno al fascismo aparece como uno de los temas más importantes de la Teoría Crítica, ya que este filósofo dedicado al tema una parte importante de su trabajo intelectual. En esta reflexión, el concepto freudiano de unheimlich jugó un papel clave, ya que permite la comprensión de la ambivalencia hacia delante, hacia los extraños y extranjeros, en la consideración de que los diferentes repele mientras que internamente está familiarizado. En el análisis crítico de Adorno del estigma fascismo de la diferencia, impulsado por la comprensión de la discapacidad y la aceptación de los propios contenidos pulsionales del sujeto, implica el desarrollo de fuertes tendencias de segregación, adquiriendo una coloración fascista cada vez que se manifiestan como en grupo de la oposición y fuera del grupo. En este artículo se pretende reflejar la importancia de este análisis en el campo de la educación, especialmente en lo que se refiere a las posibilidades autoreflexivas en formación.A análise de Theodor W. Adorno ao fascismo aparece como um dos temas mais importantes da Teoria Crítica, pois esse filósofo dedicou ao assunto uma parte expressiva de sua obra intelectual. Nessa reflexão, o conceito freudiano de unheimlich teve um papel fundamental, pois permitiu a compreensão da relação ambivalente no que diz respeito a estranhos e estrangeiros, na consideração de que o diferente repele e ao mesmo tempo é internamente familiar. Na análise crítica de Adorno sobre o fascismo, a estigmatização da diferença, impulsionada pela incapacidade de compreensão e aceitação dos próprios conteúdos pulsionais do sujeito, acarreta o desenvolvimento de fortes tendências de segregação, que adquirem coloração fascista sempre que se manifestam como oposições in-group e out-group. Este artigo pretende repercutir a importância dessa análise no campo educativo, em especial no que se refere a possibilidades autorreflexivas no campo formativo.Editora da PUCRS - ediPUCRS2017-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2598210.15448/1981-2582.2017.3.25982Educação; Vol. 40 No. 3 (2017): Dossier - InternacionaliZation of higher Education; 492-500Educação; Vol. 40 Núm. 3 (2017): Dossier – INTERNACIONALIZACIÓN de la EDUCACIÓN SUPERIOR; 492-500Educação; v. 40 n. 3 (2017): Dossiê – Internacionalização da educação superior; 492-5001981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2017.3reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/25982/16545Copyright (c) 2018 Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBueno, Sinésio Ferraz2021-09-14T18:31:23Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/25982Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2021-09-14T18:31:23Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
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