Teacher practice reports: the collective subject discourse unveiling their contributions

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gonçalves, Lina Maria
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Perrier, Gerlane Romão Fonseca, Almeida, Maria Elizabeth Bianconcini de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/23926
Resumo: The sessions of practice reports presentations are included on Web Curriculum Seminars program, sponsored by the Program of Graduate Studies in Education: Curriculum of the Pontifical Catholic University of São Paulo (PUC-SP). It was applied a questionnaire of opinion about the contributions of the submitted reports in the sessions of accounts held at the fourth edition of this seminar, in September 2015, to understand the contributions of presentations of these practices from the participants perspective. The answers to subjective questions were proceeded through the Collective Subject Discourse (CSD), produced with the support of Qualiquantisoft software. The key ideas were categorized to generate the CSD, presented and analyzed in this article. The answers to the objective question were treated using NVivo10 software. The analysis allowed infer that the reports helped to broaden their thinking and improve practices with the use of Digital Technologies of Information and Communication.
id PUC_RS-18_690c786619ac761e529f85e43fac2484
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/23926
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling Teacher practice reports: the collective subject discourse unveiling their contributionsInformes de prácticas de enseñanza: el discurso del sujeto colectivo desvelando sus contribucionesRelatos de práticas docentes: o discurso do sujeito coletivo desvelando suas contribuiçõesTeaching practice. Educational technology. Reflection. Teacher training.La práctica docente. Tecnología educativa. La reflexión. La formación del profesorado.Prática docente. Tecnologia educacional. Reflexão. Formação docente.The sessions of practice reports presentations are included on Web Curriculum Seminars program, sponsored by the Program of Graduate Studies in Education: Curriculum of the Pontifical Catholic University of São Paulo (PUC-SP). It was applied a questionnaire of opinion about the contributions of the submitted reports in the sessions of accounts held at the fourth edition of this seminar, in September 2015, to understand the contributions of presentations of these practices from the participants perspective. The answers to subjective questions were proceeded through the Collective Subject Discourse (CSD), produced with the support of Qualiquantisoft software. The key ideas were categorized to generate the CSD, presented and analyzed in this article. The answers to the objective question were treated using NVivo10 software. The analysis allowed infer that the reports helped to broaden their thinking and improve practices with the use of Digital Technologies of Information and Communication.Las sesiones de práctica de informes presentaciones ya forman parte del programa de Seminarios Web Curriculum, patrocinado por el Programa de Estudios de Graduado en Educación: Curriculum de la Pontificia Universidad Católica de São Paulo (PUC-SP). Se aplicó un cuestionario de opinión sobre las contribuciones de los informes presentados en las sesiones de cuentas realizadas en la cuarta edición de este seminario, en septiembre de 2015, para comprender las aportaciones de las presentaciones de estas prácticas desde la perspectiva de los participantes. Las respuestas a las preguntas subjetivas fueron tratadas a través del Discurso del Sujeto Colectivo (DSC), producido con el apoyo de software de Qualiquantisoft. Las ideas fundamentales fueron actuadas en categorías y generaron el DSC, presentados y analizados en este artículo. Las respuestas a la pregunta objetiva fueron procesada a través de software NVivo10. La análisis nos permitió inferir que los informes ayudaron a ampliar su pensamiento y mejorar las prácticas con el uso de las Tecnologías Digitales de la Información y la Comunicación.As sessões de apresentação de relatos de prática já fazem parte da programação dos Seminários Web Currículo, promovidos pelo Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Visando a compreender as contribuições das apresentações de tais práticas, sob a perspectiva dos participantes nas sessões de relatos realizadas na quarta edição desse seminário, em setembro de 2015, foi aplicado um questionário de opinião sobre as contribuições dos relatos apresentados. As respostas às questões subjetivas foram tratadas por meio do Discurso do Sujeito Coletivo (DSC), produzido com o apoio do software Qualiquantisoft; e as ideias-chave foram organizadas em categorias e geraram os DSCs, apresentados e analisados neste artigo; Já as respostas à questão objetiva foram tratadas por meio do software NVivo10. Essas análises revelaram que os relatos contribuíram para ampliar as reflexões docentes e melhorar as práticas com o uso das Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação.Editora da PUCRS - ediPUCRS2017-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2392610.15448/1981-2582.2017.2.23926Educação; Vol. 40 No. 2 (2017): Dossier - Regulation of Research Ethics; 263-274Educação; Vol. 40 Núm. 2 (2017): Dossier – Regulación de la ética en la investigación; 263-274Educação; v. 40 n. 2 (2017): Dossiê - Regulação da Ética na Pesquisa; 263-2741981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2017.2reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/23926/15904Copyright (c) 2017 Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessGonçalves, Lina MariaPerrier, Gerlane Romão FonsecaAlmeida, Maria Elizabeth Bianconcini de2017-08-30T18:46:46Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/23926Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2017-08-30T18:46:46Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Teacher practice reports: the collective subject discourse unveiling their contributions
Informes de prácticas de enseñanza: el discurso del sujeto colectivo desvelando sus contribuciones
Relatos de práticas docentes: o discurso do sujeito coletivo desvelando suas contribuições
title Teacher practice reports: the collective subject discourse unveiling their contributions
spellingShingle Teacher practice reports: the collective subject discourse unveiling their contributions
Gonçalves, Lina Maria
Teaching practice. Educational technology. Reflection. Teacher training.
La práctica docente. Tecnología educativa. La reflexión. La formación del profesorado.
Prática docente. Tecnologia educacional. Reflexão. Formação docente.
title_short Teacher practice reports: the collective subject discourse unveiling their contributions
title_full Teacher practice reports: the collective subject discourse unveiling their contributions
title_fullStr Teacher practice reports: the collective subject discourse unveiling their contributions
title_full_unstemmed Teacher practice reports: the collective subject discourse unveiling their contributions
title_sort Teacher practice reports: the collective subject discourse unveiling their contributions
author Gonçalves, Lina Maria
author_facet Gonçalves, Lina Maria
Perrier, Gerlane Romão Fonseca
Almeida, Maria Elizabeth Bianconcini de
author_role author
author2 Perrier, Gerlane Romão Fonseca
Almeida, Maria Elizabeth Bianconcini de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gonçalves, Lina Maria
Perrier, Gerlane Romão Fonseca
Almeida, Maria Elizabeth Bianconcini de
dc.subject.por.fl_str_mv Teaching practice. Educational technology. Reflection. Teacher training.
La práctica docente. Tecnología educativa. La reflexión. La formación del profesorado.
Prática docente. Tecnologia educacional. Reflexão. Formação docente.
topic Teaching practice. Educational technology. Reflection. Teacher training.
La práctica docente. Tecnología educativa. La reflexión. La formación del profesorado.
Prática docente. Tecnologia educacional. Reflexão. Formação docente.
description The sessions of practice reports presentations are included on Web Curriculum Seminars program, sponsored by the Program of Graduate Studies in Education: Curriculum of the Pontifical Catholic University of São Paulo (PUC-SP). It was applied a questionnaire of opinion about the contributions of the submitted reports in the sessions of accounts held at the fourth edition of this seminar, in September 2015, to understand the contributions of presentations of these practices from the participants perspective. The answers to subjective questions were proceeded through the Collective Subject Discourse (CSD), produced with the support of Qualiquantisoft software. The key ideas were categorized to generate the CSD, presented and analyzed in this article. The answers to the objective question were treated using NVivo10 software. The analysis allowed infer that the reports helped to broaden their thinking and improve practices with the use of Digital Technologies of Information and Communication.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-08-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/23926
10.15448/1981-2582.2017.2.23926
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/23926
identifier_str_mv 10.15448/1981-2582.2017.2.23926
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/23926/15904
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol. 40 No. 2 (2017): Dossier - Regulation of Research Ethics; 263-274
Educação; Vol. 40 Núm. 2 (2017): Dossier – Regulación de la ética en la investigación; 263-274
Educação; v. 40 n. 2 (2017): Dossiê - Regulação da Ética na Pesquisa; 263-274
1981-2582
0101-465X
10.15448/1981-2582.2017.2
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1799128741359648768