Body, education, experience: modernity and technique by Walter Benjamin
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/11736 |
Resumo: | In this paper we analyze essays of Walter Benjamin, most written in the middle of the decade of 1930. It shows technique in its link with body and education of sense as a main axis, according to Benjamin, for understanding modernity. The ambiguities of the changes in the beginning of XX Century are expressed in the essays about the modern metropolis with their own challenges and accelerated rhythmus. Technic gestures and senses produced by the industrial production are analyzed by Benjamin. They have their roots also in the advancing of technology and in the improvement of the cities. This process impacts hardly the new forms of perception and sensibility, creating a new subjectivity. |
id |
PUC_RS-18_6a6393c3c7b8d0b814af3b04dbfbc0e9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/11736 |
network_acronym_str |
PUC_RS-18 |
network_name_str |
Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
Body, education, experience: modernity and technique by Walter BenjaminCorpo, educação, experiência: modernidade e técnica em Walter BenjaminWalter BenjamintechniquebodysubjectivityexperienceWalter BenjamintécnicacorposubjetividadeexperiênciaIn this paper we analyze essays of Walter Benjamin, most written in the middle of the decade of 1930. It shows technique in its link with body and education of sense as a main axis, according to Benjamin, for understanding modernity. The ambiguities of the changes in the beginning of XX Century are expressed in the essays about the modern metropolis with their own challenges and accelerated rhythmus. Technic gestures and senses produced by the industrial production are analyzed by Benjamin. They have their roots also in the advancing of technology and in the improvement of the cities. This process impacts hardly the new forms of perception and sensibility, creating a new subjectivity.No presente trabalho analisamos um conjunto de textos de Walter Benjamin, escritos, em sua maioria, em meados dos anos de 1930, buscando mostrar como o tema da técnica, em sua relação como o do corpo e com a educação dos sentidos, constitui chave de leitura importante para a compreensão da análise que o filósofo berlinense empreende da modernidade. Nesses textos transparecem as tentativas de entender as ambíguas transformações que preparam a alvorada do século XX, tendo como palco privilegiado as grandes metrópoles, com seus desafios e ritmos cada vez mais acelerados. A análise que Benjamin empreende dos processos de tecnificação dos gestos e dos sentidos, produzidos pelo ritmo da produção industrial, pelo avanço da tecnologia e pela complexificação urbana das grandes cidades, está diretamente relacionada com o impacto que tais processos têm sobre a estruturação de uma nova forma social de percepção e sensibilidade, vale dizer, sobre a produção de uma subjetividade.Editora da PUCRS - ediPUCRS2013-02-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/11736Educação; Vol. 36 No. 1 (2013): Dossier - Human Rights Education: different approaches and directions in negotiationEducação; Vol. 36 Núm. 1 (2013): Dossiê - Educação em Direitos Humanos: diferentes enfoques e sentidos em negociaçãoEducação; v. 36 n. 1 (2013): Dossiê - Educação em Direitos Humanos: diferentes enfoques e sentidos em negociação1981-25820101-465Xreponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/11736/8743Bassani, Jaison JoséRichter, Ana CristinaVaz, Alexandre Fernandezinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-09-14T18:40:04Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/11736Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2021-09-14T18:40:04Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Body, education, experience: modernity and technique by Walter Benjamin Corpo, educação, experiência: modernidade e técnica em Walter Benjamin |
title |
Body, education, experience: modernity and technique by Walter Benjamin |
spellingShingle |
Body, education, experience: modernity and technique by Walter Benjamin Bassani, Jaison José Walter Benjamin technique body subjectivity experience Walter Benjamin técnica corpo subjetividade experiência |
title_short |
Body, education, experience: modernity and technique by Walter Benjamin |
title_full |
Body, education, experience: modernity and technique by Walter Benjamin |
title_fullStr |
Body, education, experience: modernity and technique by Walter Benjamin |
title_full_unstemmed |
Body, education, experience: modernity and technique by Walter Benjamin |
title_sort |
Body, education, experience: modernity and technique by Walter Benjamin |
author |
Bassani, Jaison José |
author_facet |
Bassani, Jaison José Richter, Ana Cristina Vaz, Alexandre Fernandez |
author_role |
author |
author2 |
Richter, Ana Cristina Vaz, Alexandre Fernandez |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bassani, Jaison José Richter, Ana Cristina Vaz, Alexandre Fernandez |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Walter Benjamin technique body subjectivity experience Walter Benjamin técnica corpo subjetividade experiência |
topic |
Walter Benjamin technique body subjectivity experience Walter Benjamin técnica corpo subjetividade experiência |
description |
In this paper we analyze essays of Walter Benjamin, most written in the middle of the decade of 1930. It shows technique in its link with body and education of sense as a main axis, according to Benjamin, for understanding modernity. The ambiguities of the changes in the beginning of XX Century are expressed in the essays about the modern metropolis with their own challenges and accelerated rhythmus. Technic gestures and senses produced by the industrial production are analyzed by Benjamin. They have their roots also in the advancing of technology and in the improvement of the cities. This process impacts hardly the new forms of perception and sensibility, creating a new subjectivity. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-02-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/11736 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/11736 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/11736/8743 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação; Vol. 36 No. 1 (2013): Dossier - Human Rights Education: different approaches and directions in negotiation Educação; Vol. 36 Núm. 1 (2013): Dossiê - Educação em Direitos Humanos: diferentes enfoques e sentidos em negociação Educação; v. 36 n. 1 (2013): Dossiê - Educação em Direitos Humanos: diferentes enfoques e sentidos em negociação 1981-2582 0101-465X reponame:Educação instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Educação |
collection |
Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br |
_version_ |
1799128743553269760 |