Body, education, experience: modernity and technique by Walter Benjamin

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bassani, Jaison José
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Richter, Ana Cristina, Vaz, Alexandre Fernandez
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/11736
Resumo: In this paper we analyze essays of Walter Benjamin, most written in the middle of the decade of 1930. It shows technique in its link with body and education of sense as a main axis, according to Benjamin, for understanding modernity. The ambiguities of the changes in the beginning of XX Century are expressed in the essays about the modern metropolis with their own challenges and accelerated rhythmus. Technic gestures and senses produced by the industrial production are analyzed by Benjamin. They have their roots also in the advancing of technology and in the improvement of the cities. This process impacts hardly the new forms of perception and sensibility, creating a new subjectivity.
id PUC_RS-18_6a6393c3c7b8d0b814af3b04dbfbc0e9
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/11736
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling Body, education, experience: modernity and technique by Walter BenjaminCorpo, educação, experiência: modernidade e técnica em Walter BenjaminWalter BenjamintechniquebodysubjectivityexperienceWalter BenjamintécnicacorposubjetividadeexperiênciaIn this paper we analyze essays of Walter Benjamin, most written in the middle of the decade of 1930. It shows technique in its link with body and education of sense as a main axis, according to Benjamin, for understanding modernity. The ambiguities of the changes in the beginning of XX Century are expressed in the essays about the modern metropolis with their own challenges and accelerated rhythmus. Technic gestures and senses produced by the industrial production are analyzed by Benjamin. They have their roots also in the advancing of technology and in the improvement of the cities. This process impacts hardly the new forms of perception and sensibility, creating a new subjectivity.No presente trabalho analisamos um conjunto de textos de Walter Benjamin, escritos, em sua maioria, em meados dos anos de 1930, buscando mostrar como o tema da técnica, em sua relação como o do corpo e com a educação dos sentidos, constitui chave de leitura importante para a compreensão da análise que o filósofo berlinense empreende da modernidade. Nesses textos transparecem as tentativas de entender as ambíguas transformações que preparam a alvorada do século XX, tendo como palco privilegiado as grandes metrópoles, com seus desafios e ritmos cada vez mais acelerados. A análise que Benjamin empreende dos processos de tecnificação dos gestos e dos sentidos, produzidos pelo ritmo da produção industrial, pelo avanço da tecnologia e pela complexificação urbana das grandes cidades, está diretamente relacionada com o impacto que tais processos têm sobre a estruturação de uma nova forma social de percepção e sensibilidade, vale dizer, sobre a produção de uma subjetividade.Editora da PUCRS - ediPUCRS2013-02-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/11736Educação; Vol. 36 No. 1 (2013): Dossier - Human Rights Education: different approaches and directions in negotiationEducação; Vol. 36 Núm. 1 (2013): Dossiê - Educação em Direitos Humanos: diferentes enfoques e sentidos em negociaçãoEducação; v. 36 n. 1 (2013): Dossiê - Educação em Direitos Humanos: diferentes enfoques e sentidos em negociação1981-25820101-465Xreponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/11736/8743Bassani, Jaison JoséRichter, Ana CristinaVaz, Alexandre Fernandezinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-09-14T18:40:04Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/11736Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2021-09-14T18:40:04Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Body, education, experience: modernity and technique by Walter Benjamin
Corpo, educação, experiência: modernidade e técnica em Walter Benjamin
title Body, education, experience: modernity and technique by Walter Benjamin
spellingShingle Body, education, experience: modernity and technique by Walter Benjamin
Bassani, Jaison José
Walter Benjamin
technique
body
subjectivity
experience
Walter Benjamin
técnica
corpo
subjetividade
experiência
title_short Body, education, experience: modernity and technique by Walter Benjamin
title_full Body, education, experience: modernity and technique by Walter Benjamin
title_fullStr Body, education, experience: modernity and technique by Walter Benjamin
title_full_unstemmed Body, education, experience: modernity and technique by Walter Benjamin
title_sort Body, education, experience: modernity and technique by Walter Benjamin
author Bassani, Jaison José
author_facet Bassani, Jaison José
Richter, Ana Cristina
Vaz, Alexandre Fernandez
author_role author
author2 Richter, Ana Cristina
Vaz, Alexandre Fernandez
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bassani, Jaison José
Richter, Ana Cristina
Vaz, Alexandre Fernandez
dc.subject.por.fl_str_mv Walter Benjamin
technique
body
subjectivity
experience
Walter Benjamin
técnica
corpo
subjetividade
experiência
topic Walter Benjamin
technique
body
subjectivity
experience
Walter Benjamin
técnica
corpo
subjetividade
experiência
description In this paper we analyze essays of Walter Benjamin, most written in the middle of the decade of 1930. It shows technique in its link with body and education of sense as a main axis, according to Benjamin, for understanding modernity. The ambiguities of the changes in the beginning of XX Century are expressed in the essays about the modern metropolis with their own challenges and accelerated rhythmus. Technic gestures and senses produced by the industrial production are analyzed by Benjamin. They have their roots also in the advancing of technology and in the improvement of the cities. This process impacts hardly the new forms of perception and sensibility, creating a new subjectivity.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-02-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/11736
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/11736
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/11736/8743
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol. 36 No. 1 (2013): Dossier - Human Rights Education: different approaches and directions in negotiation
Educação; Vol. 36 Núm. 1 (2013): Dossiê - Educação em Direitos Humanos: diferentes enfoques e sentidos em negociação
Educação; v. 36 n. 1 (2013): Dossiê - Educação em Direitos Humanos: diferentes enfoques e sentidos em negociação
1981-2582
0101-465X
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1799128743553269760