Impermeability of “policies” for children: for a necessary resemantization of law

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araújo, Vania Carvalho de
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/25981
Resumo: This article, in the form of theoretical essay, aims at reflecting on public “policies” for children who use the law as a justice mechanism for social equity. However, these policies are not translated into an experience that concerns everyone’s lives because of the impermeability of their actions. In the light of Hannah Arendt’s (1987, 1989, 2002, 2008, 2010) thoughts, this study discusses the relationship between politics, law and children. At the same time, it glimpses at a necessary re-semantization of law as an attribute of our lives in society, understanding it as an ontological principle of democratic action that can evoke new public co-responsibilities toward children and their demands for rights.
id PUC_RS-18_88cfdd15666dd7072f5cacda79af0614
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/25981
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling Impermeability of “policies” for children: for a necessary resemantization of lawLa impermeabildad de las “políticas” destinadas a los niños: por una necesaria resemantización del derechoA impermeabilidade das “políticas” destinadas às crianças: por uma necessária ressemantização do direitoPublic policy. Law and children. Hannah Arendt and law.Políticas públicas. Direito e crianças. Hannah Arendt e direito.Políticas públicas. Derecho y niños. Hannah Arendt y derecho.This article, in the form of theoretical essay, aims at reflecting on public “policies” for children who use the law as a justice mechanism for social equity. However, these policies are not translated into an experience that concerns everyone’s lives because of the impermeability of their actions. In the light of Hannah Arendt’s (1987, 1989, 2002, 2008, 2010) thoughts, this study discusses the relationship between politics, law and children. At the same time, it glimpses at a necessary re-semantization of law as an attribute of our lives in society, understanding it as an ontological principle of democratic action that can evoke new public co-responsibilities toward children and their demands for rights.Este artículo, en forma de ensayo teórico, tiene por objetivo reflejar sobre las “políticas” públicas destinadas a los niños que se utilizan de la formalidad da ley como mecanismo de justicia y de equidad social, mas no consiguen establecerse como una experiencia que dice respecto a la vida de todos en función de la impermeabilidad de sus acciones. A la luz del pensamiento de Hannah Arendt (1987, 1989, 2002, 2008, 2010), problematiza la relación entre política, derecho y niños, al mismo tiempo en que vislumbra una necesaria resemantización del derecho como atributo de nuestra vida en sociedad, comprendiéndolo como un principio ontológico de un acto democrático capaz de evocar nuevas corresponsabilidades públicas en relación a los niños y sus demandas por derechos.Este artigo, em forma de ensaio teórico, tem por objetivo refletir sobre as “políticas” públicas destinadas às crianças que se utilizam da formalidade da lei como mecanismo de justiça e de equidade social, mas não conseguem estabelecer-se como uma experiência que diz respeito à vida de todos em função da impermeabilidade de suas ações. À luz do pensamento de Hannah Arendt (1987, 1989, 2002, 2008, 2010), problematiza a relação entre política, direito e crianças, ao mesmo tempo em que vislumbra uma necessária ressemantização do direito como atributo da vida em sociedade, compreendendo-o como um princípio ontológico de um agir democrático capaz de evocar novas corresponsabilidades públicas em relação às crianças e às suas demandas por direitos.Editora da PUCRS - ediPUCRS2017-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2598110.15448/1981-2582.2017.3.25981Educação; Vol. 40 No. 3 (2017): Dossier - InternacionaliZation of higher Education; 405-412Educação; Vol. 40 Núm. 3 (2017): Dossier – INTERNACIONALIZACIÓN de la EDUCACIÓN SUPERIOR; 405-412Educação; v. 40 n. 3 (2017): Dossiê – Internacionalização da educação superior; 405-4121981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2017.3reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/25981/16539Copyright (c) 2018 Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAraújo, Vania Carvalho de2021-09-14T18:31:54Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/25981Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2021-09-14T18:31:54Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Impermeability of “policies” for children: for a necessary resemantization of law
La impermeabildad de las “políticas” destinadas a los niños: por una necesaria resemantización del derecho
A impermeabilidade das “políticas” destinadas às crianças: por uma necessária ressemantização do direito
title Impermeability of “policies” for children: for a necessary resemantization of law
spellingShingle Impermeability of “policies” for children: for a necessary resemantization of law
Araújo, Vania Carvalho de
Public policy. Law and children. Hannah Arendt and law.
Políticas públicas. Direito e crianças. Hannah Arendt e direito.
Políticas públicas. Derecho y niños. Hannah Arendt y derecho.
title_short Impermeability of “policies” for children: for a necessary resemantization of law
title_full Impermeability of “policies” for children: for a necessary resemantization of law
title_fullStr Impermeability of “policies” for children: for a necessary resemantization of law
title_full_unstemmed Impermeability of “policies” for children: for a necessary resemantization of law
title_sort Impermeability of “policies” for children: for a necessary resemantization of law
author Araújo, Vania Carvalho de
author_facet Araújo, Vania Carvalho de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Araújo, Vania Carvalho de
dc.subject.por.fl_str_mv Public policy. Law and children. Hannah Arendt and law.
Políticas públicas. Direito e crianças. Hannah Arendt e direito.
Políticas públicas. Derecho y niños. Hannah Arendt y derecho.
topic Public policy. Law and children. Hannah Arendt and law.
Políticas públicas. Direito e crianças. Hannah Arendt e direito.
Políticas públicas. Derecho y niños. Hannah Arendt y derecho.
description This article, in the form of theoretical essay, aims at reflecting on public “policies” for children who use the law as a justice mechanism for social equity. However, these policies are not translated into an experience that concerns everyone’s lives because of the impermeability of their actions. In the light of Hannah Arendt’s (1987, 1989, 2002, 2008, 2010) thoughts, this study discusses the relationship between politics, law and children. At the same time, it glimpses at a necessary re-semantization of law as an attribute of our lives in society, understanding it as an ontological principle of democratic action that can evoke new public co-responsibilities toward children and their demands for rights.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/25981
10.15448/1981-2582.2017.3.25981
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/25981
identifier_str_mv 10.15448/1981-2582.2017.3.25981
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/25981/16539
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol. 40 No. 3 (2017): Dossier - InternacionaliZation of higher Education; 405-412
Educação; Vol. 40 Núm. 3 (2017): Dossier – INTERNACIONALIZACIÓN de la EDUCACIÓN SUPERIOR; 405-412
Educação; v. 40 n. 3 (2017): Dossiê – Internacionalização da educação superior; 405-412
1981-2582
0101-465X
10.15448/1981-2582.2017.3
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1799128744792686592