Dimensions of Prejudice and Stigma in Education: A systematic review

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho, Maria Aparecida Alves Sobreira
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Ximenes, Verônica Morais
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/42298
Resumo: This study aims to analyze the implications of stigma and prejudice in education in order to understand how these concepts are updated and reverberate in scientific publications. This is a systematic literature review conducted on scientific articles published from 2013 to 2021 in the Redalyc and PsycINFO databases, considering the articles published in English, Portuguese and Spanish, through the use of the descriptor prejudice, stigma and shame in the area of Education and Psychology. From 873 articles found, 44 were selected for analysis, with the help of the Atlas Ti 5.2 software, divided into four dimensions: cognitive, affective, behavioral, and institutional. The results point to the automatism of beliefs in moral discourses that reinforce stereotypes, interfering in affection relations, triggering distancing or reactions of laughter, disgust or pity, as well as fear, silencing and anguish in those who suffer. Aggressive behavior increases and social support decreases, requiring systematic, long-term, and participatory institutional interventions. It is highlighted, finally, the need for further studies on the subject in the field of Higher Education with the participation of the various social subjects.
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spelling Dimensions of Prejudice and Stigma in Education: A systematic reviewDimensiones del prejuicio y el estigma en la educación: Una revisión sistemáticaDimensões dos preconceitos e estigmas na Educação: Uma revisão sistemáticaprejudicestigmaeducationsystematic reviewpreconceitoestigmaeducaçãorevisão sistemáticaprejuicioestigmaeducaciónrevisión sistemáticaThis study aims to analyze the implications of stigma and prejudice in education in order to understand how these concepts are updated and reverberate in scientific publications. This is a systematic literature review conducted on scientific articles published from 2013 to 2021 in the Redalyc and PsycINFO databases, considering the articles published in English, Portuguese and Spanish, through the use of the descriptor prejudice, stigma and shame in the area of Education and Psychology. From 873 articles found, 44 were selected for analysis, with the help of the Atlas Ti 5.2 software, divided into four dimensions: cognitive, affective, behavioral, and institutional. The results point to the automatism of beliefs in moral discourses that reinforce stereotypes, interfering in affection relations, triggering distancing or reactions of laughter, disgust or pity, as well as fear, silencing and anguish in those who suffer. Aggressive behavior increases and social support decreases, requiring systematic, long-term, and participatory institutional interventions. It is highlighted, finally, the need for further studies on the subject in the field of Higher Education with the participation of the various social subjects.Este estudio pretende analizar las implicaciones del estigma y el prejuicio en la Educación para entender cómo estos conceptos se actualizan y repercuten en las publicaciones científicas. Se trata de una revisión bibliográfica sistemática realizada sobre artículos científicos publicados entre 2013 y 2021 en las bases de datos Redalyc y PsycINFO, considerando los artículos publicados en los idiomas inglés, portugués y español, mediante el uso de los descriptores prejuicio, estigma y vergüenza en el área de Educación y Psicología. De los 873 artículos encontrados, se seleccionaron 44 para su análisis, con la ayuda del software Atlas Ti 5.2, divididos en cuatro dimensiones: cognitiva, afectiva, conductual e institucional. Los resultados apuntan al automatismo de las creencias en los discursos morales que refuerzan los estereotipos, interfiriendo en las relaciones afectivas, desencadenando la alienación o reacciones de risa, asco o lástima, así como el miedo, el silenciamiento y la angustia en quienes los sufren. El comportamiento agresivo aumenta y el apoyo social disminuye, lo que requiere intervenciones institucionales sistemáticas, duraderas y participativas. Destaca, por último, la necesidad de realizar más estudios sobre el tema en el ámbito de la Educación Superior con la participación de los distintos sujetos sociales.Este estudo tem como objetivo analisar as implicações dos estigmas e preconceitos na Educação na busca de compreender como esses conceitos se atualizam e reverberam em publicações científicas. Trata-se de uma revisão sistemática de literatura realizada em artigos científicos publicados de 2013 a 2021 na base de dados Redalyc e PsycINFO, considerando os artigos publicados nos idiomas inglês, português e espanhol, mediante uso dos descritores preconceito, estigma e vergonha na área da Educação e da Psicologia. De 873 artigos localizados, foram selecionados 44 para análise, com o auxílio do software Atlas Ti 5.2, divididos em quatro dimensões: cognitiva, afetiva, comportamental e institucional. Os resultados apontam para o automatismo de crenças em discursos morais que reforçam estereótipos, interferindo nas relações de afeto desencadeando afastamento ou reações de riso, nojo ou pena, bem como medo, silenciamento e angústia em quem sofre. Aumentam comportamentos agressivos e diminui o apoio social, sendo necessárias intervenções institucionais sistemáticas, de longa duração e participativas. Destaca-se, por fim, a necessidade de maiores estudos sobre o tema no campo da educação superior com a participação dos diversos sujeitos sociais.Editora da PUCRS - ediPUCRS2022-08-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/4229810.15448/1981-2582.2022.1.42298Educação; Vol. 45 No. 1 (2022): Single Volume; e42298Educação; Vol. 45 Núm. 1 (2022): Volumen único; e42298Educação; v. 45 n. 1 (2022): Volume Único; e422981981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2022.1reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/42298/27577Copyright (c) 2022 Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, Maria Aparecida Alves SobreiraXimenes, Verônica Morais2022-12-13T12:01:35Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/42298Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2022-12-13T12:01:35Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
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