Moral conservatism, indeterminacy of the human condition and democratic ethics
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Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/35895 |
Resumo: | This article argues that the moral conservatism of the « Bolsonarian moral community » is based on a closed and dogmatic notion of the world, as well as on the fundamentalist idea of the human being as a ready essence and on a hierarchical anthropological ontology. From this point, Bernstein’s fallibilist pragmatism is used as a critical reference to authoritarian moral conservatism and the danger of closing the public space it represents. Next, we aim to show that this public and critical way of thinking gives rise to an open and plural notion of the world and to the understanding of the condition of the human being as indeterminate, a condition that contradicts the irrational and excessive desire for omnipotence. Finally, it concludes that the nexus between open world and human fragility, within the framework of a democratic ethic, creates the conditions conducive to ethical and formative experiences. |
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Moral conservatism, indeterminacy of the human condition and democratic ethicsConservacionismo moral, indeterminación de la condición humana y ética democráticaConservadorismo moral, indeterminação da condição humana e ética democráticamoral conservatismhuman conditionfallibilismdemocratic ethicsconservadorismo moralcondição humanafalibilismoética democráticaconservacionismo moralcondición humanafalibilismoética democráticaThis article argues that the moral conservatism of the « Bolsonarian moral community » is based on a closed and dogmatic notion of the world, as well as on the fundamentalist idea of the human being as a ready essence and on a hierarchical anthropological ontology. From this point, Bernstein’s fallibilist pragmatism is used as a critical reference to authoritarian moral conservatism and the danger of closing the public space it represents. Next, we aim to show that this public and critical way of thinking gives rise to an open and plural notion of the world and to the understanding of the condition of the human being as indeterminate, a condition that contradicts the irrational and excessive desire for omnipotence. Finally, it concludes that the nexus between open world and human fragility, within the framework of a democratic ethic, creates the conditions conducive to ethical and formative experiences.El artículo argumenta que el conservacionismo moral de la «comunidad moral bolsonarista» está basado en una noción cerrada y dogmática de mundo, como también en la idea fundamentalista de ser humano como una esencia preparada y una ontología antropológica jerarquizada. Desde eso, se recurre a un pragmatismo falibilista de Bernstein como referencia crítica al conservadorismo moral autoritario y al peligro de cierre del espacio público que él representa. En la secuencia, es posible percibir que con esa manera pública y crítica de pensar surge una noción abierta y plural de mundo y una comprensión de la condición del ser humano como indeterminada, condición que contradice el deseo irracional y desmesurado de omnipotencia. Se concluye, al final, defendiéndose que es un eje entre mundo abierto y fragilidad humana, en el marco de una ética democrática, que crea las condiciones propicias para experiencias éticas y formativas.O artigo argumenta que o conservadorismo moral da « comunidade moral bolsonarista » baseia-se em uma noção fechada e dogmática de mundo, assim como na ideia fundamentalista de ser humano como essência pronta e numa ontologia antropológica hierarquizada. A partir desse passo, recorre-se ao pragmatismo falibilista de Bernstein como referência crítica ao conservadorismo moral autoritário e ao perigo de fechamento do espaço público que ele representa. Na sequência, procura-se mostrar que essa maneira pública e crítica de pensar dá origem a uma noção aberta e plural de mundo e à compreensão da condição do ser humano como indeterminada, condição que contradiz o desejo irracional e desmesurado de onipotência. Conclui-se, por fim, defendendo-se que é o nexo entre mundo aberto e fragilidade humana, no marco de uma ética democrática, que cria as condições propícias para experiências éticas e formativas.Editora da PUCRS - ediPUCRS2020-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/3589510.15448/1981-2582.2020.2.35895Educação; Vol. 43 No. 2 (2020); e35895Educação; Vol. 43 Núm. 2 (2020); e35895Educação; v. 43 n. 2 (2020); e358951981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2020.2reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/35895/26259Copyright (c) 2020 Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDalbosco, Claudio AlmirCenci, Angelo VitórioRossetto, Miguel da Silva2020-12-02T17:55:28Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/35895Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2020-12-02T17:55:28Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
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