The challenge of institutional’s mobilisation on teacher’s formation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Meyer, Patrícia
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Spricigo, Cinthia Bitencourt, Manffra, Elisangela Ferretti, Vosgerau, Dilmeire Sant'Anna Ramos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/27594
Resumo: The furtherance of teacher’s professional development is a challenge for higher education institutes which aim for teaching excellence. Among the hindrances, there is the difficulty of balance between individual and institutional’s needs as well involving not only professors but also collaborators, managers and students. Therefore, this case study discusses the challenge of institutional’s mobilisation on teacher’s formation. The scope evaluated is the responsible department for teacher’s formation strategies on a private higher education institution. The chosen department is the Centro de Ensino e Aprendizagem (2014-2016) where happened the creation and consolidation process of this strategies. Contemplated in this case study are: original context, administrative articulation and characteristics of the established formation program. Among the measures taken to involve and to legitimate actions, it is possible to highlight the take-up of a diverse simultaneous acting front, the recognition of good teaching practices and the incentive to experience sharing.
id PUC_RS-18_acf939db99312c98135890e9119f5f1e
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/27594
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling The challenge of institutional’s mobilisation on teacher’s formationEl desafío de la movilización institucional en la formación docenteO desafio da mobilização institucional na formação docenteHigher education. Professional development. Faculty development. University professor.Ensino superior. Desenvolvimento profissional. Formação docente. Professor universitário.Educación superior. Desarrollo profesional. Formación docente. Profesor universitario.The furtherance of teacher’s professional development is a challenge for higher education institutes which aim for teaching excellence. Among the hindrances, there is the difficulty of balance between individual and institutional’s needs as well involving not only professors but also collaborators, managers and students. Therefore, this case study discusses the challenge of institutional’s mobilisation on teacher’s formation. The scope evaluated is the responsible department for teacher’s formation strategies on a private higher education institution. The chosen department is the Centro de Ensino e Aprendizagem (2014-2016) where happened the creation and consolidation process of this strategies. Contemplated in this case study are: original context, administrative articulation and characteristics of the established formation program. Among the measures taken to involve and to legitimate actions, it is possible to highlight the take-up of a diverse simultaneous acting front, the recognition of good teaching practices and the incentive to experience sharing.La promoción del desarrollo profesional de profesores es un desafío para las instituciones de Educación Superior que buscan la excelencia en calidad de enseñanza. De entre los obstáculos está la dificultad en equilibrar las necesidades individuales e institucionales, así como involucrar no sólo los profesores, sino también colaboradores, administradores y estudiantes. Este estudio de caso tiene por objetivo examinar el desafío de la movilización institucional en la formación docente a partir de la actuación del sector responsable por esas estrategias en el ámbito de una universidad comunitaria confesional, adoptándose como referencial teórico para análisis Zabalza (2004), Saroyan y Amundsen (2004), Cunha (2010) y Veiga et al. (2012). Se estudia como ocurrió el proceso de creación y consolidación del Centro de Enseñanza y Aprendizaje (2014-2016) contemplándose el contexto de origen, la articulación administrativa y las características del programa de formación instituido. De todas las acciones tomadas para comprometer y legitimar los actos se señalan la adopción de distintos frentes de actuaciones simultáneas, el reconocimiento a las buenas prácticas docentes y el incentivo al compartir de experiencias.A promoção do desenvolvimento profissional de professores é um desafio para as instituições de ensino superior que buscam a excelência na qualidade de ensino. Dentre os entraves está a dificuldade em equilibrar as necessidades individuais e institucionais, assim como envolver não apenas os professores, mas também colaboradores, gestores e estudantes. Este estudo de caso tem por objetivo examinar o desafio da mobilização institucional na formação docente a partir da atuação do setor responsável por essas estratégias no âmbito de uma universidade comunitária confessional, adotando como referencial teórico para análise Zabalza (2004), Saroyan e Amundsen (2004), Cunha (2010) e Veigaet al. (2012). Estuda-se como o processo de criação e consolidação do Centro de Ensino e Aprendizagem (2014-2016) ocorreu, contemplando o contexto de origem, a articulação administrativa e as características do programa de formação instituído. Destacam-se, dentre as medidas tomadas para engajar e legitimar as ações, a adoção de diversas frentes de atuação simultâneas, o reconhecimento às boas práticas docentes e o incentivo ao compartilhamento de experiências.Editora da PUCRS - ediPUCRS2018-09-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2759410.15448/1981-2582.2018.2.27594Educação; Vol. 41 No. 2 (2018): Dossier – Childhood and the city: dialogues with education; 250-261Educação; Vol. 41 Núm. 2 (2018): Dossier – Infancia y ciudad: diálogos con la educación; 250-261Educação; v. 41 n. 2 (2018): Dossiê – Infâncias na cidade: um diálogo com a Educação; 250-2611981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2018.2reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/27594/17261Copyright (c) 2018 Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMeyer, PatríciaSpricigo, Cinthia BitencourtManffra, Elisangela FerrettiVosgerau, Dilmeire Sant'Anna Ramos2021-09-14T18:29:05Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/27594Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2021-09-14T18:29:05Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv The challenge of institutional’s mobilisation on teacher’s formation
El desafío de la movilización institucional en la formación docente
O desafio da mobilização institucional na formação docente
title The challenge of institutional’s mobilisation on teacher’s formation
spellingShingle The challenge of institutional’s mobilisation on teacher’s formation
Meyer, Patrícia
Higher education. Professional development. Faculty development. University professor.
Ensino superior. Desenvolvimento profissional. Formação docente. Professor universitário.
Educación superior. Desarrollo profesional. Formación docente. Profesor universitario.
title_short The challenge of institutional’s mobilisation on teacher’s formation
title_full The challenge of institutional’s mobilisation on teacher’s formation
title_fullStr The challenge of institutional’s mobilisation on teacher’s formation
title_full_unstemmed The challenge of institutional’s mobilisation on teacher’s formation
title_sort The challenge of institutional’s mobilisation on teacher’s formation
author Meyer, Patrícia
author_facet Meyer, Patrícia
Spricigo, Cinthia Bitencourt
Manffra, Elisangela Ferretti
Vosgerau, Dilmeire Sant'Anna Ramos
author_role author
author2 Spricigo, Cinthia Bitencourt
Manffra, Elisangela Ferretti
Vosgerau, Dilmeire Sant'Anna Ramos
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Meyer, Patrícia
Spricigo, Cinthia Bitencourt
Manffra, Elisangela Ferretti
Vosgerau, Dilmeire Sant'Anna Ramos
dc.subject.por.fl_str_mv Higher education. Professional development. Faculty development. University professor.
Ensino superior. Desenvolvimento profissional. Formação docente. Professor universitário.
Educación superior. Desarrollo profesional. Formación docente. Profesor universitario.
topic Higher education. Professional development. Faculty development. University professor.
Ensino superior. Desenvolvimento profissional. Formação docente. Professor universitário.
Educación superior. Desarrollo profesional. Formación docente. Profesor universitario.
description The furtherance of teacher’s professional development is a challenge for higher education institutes which aim for teaching excellence. Among the hindrances, there is the difficulty of balance between individual and institutional’s needs as well involving not only professors but also collaborators, managers and students. Therefore, this case study discusses the challenge of institutional’s mobilisation on teacher’s formation. The scope evaluated is the responsible department for teacher’s formation strategies on a private higher education institution. The chosen department is the Centro de Ensino e Aprendizagem (2014-2016) where happened the creation and consolidation process of this strategies. Contemplated in this case study are: original context, administrative articulation and characteristics of the established formation program. Among the measures taken to involve and to legitimate actions, it is possible to highlight the take-up of a diverse simultaneous acting front, the recognition of good teaching practices and the incentive to experience sharing.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-09-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/27594
10.15448/1981-2582.2018.2.27594
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/27594
identifier_str_mv 10.15448/1981-2582.2018.2.27594
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/27594/17261
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol. 41 No. 2 (2018): Dossier – Childhood and the city: dialogues with education; 250-261
Educação; Vol. 41 Núm. 2 (2018): Dossier – Infancia y ciudad: diálogos con la educación; 250-261
Educação; v. 41 n. 2 (2018): Dossiê – Infâncias na cidade: um diálogo com a Educação; 250-261
1981-2582
0101-465X
10.15448/1981-2582.2018.2
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1799128744849309696