The ethics misery in inclusive education: for a political inclusion, more than a social one

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Voltolini, Rinaldo
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/20048
Resumo: The inclusive education politics appears as repairable endeavor of inequalities in a society that pursues the improvement of democratic institutions. The distance between the laws created to guarantee these politics and their effective implementation in daily reality suggests the term ethics misery. In this article, unlike the more common thesis that explores the mismanagement of administrative aspects in the implementation of the inclusive politics, it is raised a hypothesis that this ethical crisis in essence is due to the predominance of the neoliberal individualistic ideology, which sustains the inclusive education. Based on psychoanalysis, it is explored the ground of the word as fundamentals for an inclusion based on participating (political inclusion) rather than belonging (social inclusion).
id PUC_RS-18_b9113878c1ba6bf0c4acdc6276bfd6ad
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/20048
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling The ethics misery in inclusive education: for a political inclusion, more than a social oneMiseria ética en la educación inclusiva: por una inclusión politica más que socialMiséria ética na educação inclusiva: por uma inclusão política mais do que socialEthics. Inclusive education. Psychoanalysis. Individualism.Ética. Educación inclusiva. Psicoanálisis. Individualismo.Ética. Educação inclusiva. Psicanálise. IndividualismoThe inclusive education politics appears as repairable endeavor of inequalities in a society that pursues the improvement of democratic institutions. The distance between the laws created to guarantee these politics and their effective implementation in daily reality suggests the term ethics misery. In this article, unlike the more common thesis that explores the mismanagement of administrative aspects in the implementation of the inclusive politics, it is raised a hypothesis that this ethical crisis in essence is due to the predominance of the neoliberal individualistic ideology, which sustains the inclusive education. Based on psychoanalysis, it is explored the ground of the word as fundamentals for an inclusion based on participating (political inclusion) rather than belonging (social inclusion).La política de educación inclusiva aparece como empeño de reparación de desigualdades en una sociedad que persigue el aprimoramento de las instituciones democráticas. La distancia entre las leyes destinadas a garantizar esa política y su aplicación efectiva en la realidad cotidiana sugiere lo termino miséria ética. En este artículo, a diferencia de la tesis más común que explora el mal manejo de los factores administrativos en la aplicación de la política inclusiva, sostenemos la hipótesis de que, en esencia, esta crisis ética se debe al predominio de la ideología individualista neoliberal que apoya la política inclusiva. Basado en el psicoanálisis exploramos el campo de la palabra como fundamento para una inclusión más basado en la participación (inclusión política) que en hacer parte (inclusión social).A política da educação inclusiva aparece como empenho reparador de desigualdades em uma sociedade que persegue o aperfeiçoamento das instituições democráticas. A distância entre as leis criadas para garantir essa política e a efetiva implementação delas na realidade cotidiana sugere o termo miséria ética. Neste artigo, ao contrário da tese mais comum que explora a má gerência de fatores administrativos na implementação da política inclusiva, levanta-se a hipótese de que na essência essa crise ética se deve ao predomínio da ideologia individualista neoliberal que sustenta a política inclusiva. Com base na psicanálise, explora-se o campo da palavra como fundamento para uma inclusão mais baseada no participar (inclusão política) do que no fazer parte (inclusão social).Editora da PUCRS - ediPUCRS2015-11-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2004810.15448/1981-2582.2015.2.20048Educação; Vol. 38 No. 2 (2015): Dossier - Special Education e Psicanálise; 222-229Educação; Vol. 38 Núm. 2 (2015): Dossier - Educación especial y Psicoanálisis; 222-229Educação; v. 38 n. 2 (2015): Dossiê - Educação especial e Psicanálise; 222-2291981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2015.2reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/20048/13660Copyright (c) 2015 Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessVoltolini, Rinaldo2018-06-28T16:32:37Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/20048Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2018-06-28T16:32:37Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv The ethics misery in inclusive education: for a political inclusion, more than a social one
Miseria ética en la educación inclusiva: por una inclusión politica más que social
Miséria ética na educação inclusiva: por uma inclusão política mais do que social
title The ethics misery in inclusive education: for a political inclusion, more than a social one
spellingShingle The ethics misery in inclusive education: for a political inclusion, more than a social one
Voltolini, Rinaldo
Ethics. Inclusive education. Psychoanalysis. Individualism.
Ética. Educación inclusiva. Psicoanálisis. Individualismo.
Ética. Educação inclusiva. Psicanálise. Individualismo
title_short The ethics misery in inclusive education: for a political inclusion, more than a social one
title_full The ethics misery in inclusive education: for a political inclusion, more than a social one
title_fullStr The ethics misery in inclusive education: for a political inclusion, more than a social one
title_full_unstemmed The ethics misery in inclusive education: for a political inclusion, more than a social one
title_sort The ethics misery in inclusive education: for a political inclusion, more than a social one
author Voltolini, Rinaldo
author_facet Voltolini, Rinaldo
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Voltolini, Rinaldo
dc.subject.por.fl_str_mv Ethics. Inclusive education. Psychoanalysis. Individualism.
Ética. Educación inclusiva. Psicoanálisis. Individualismo.
Ética. Educação inclusiva. Psicanálise. Individualismo
topic Ethics. Inclusive education. Psychoanalysis. Individualism.
Ética. Educación inclusiva. Psicoanálisis. Individualismo.
Ética. Educação inclusiva. Psicanálise. Individualismo
description The inclusive education politics appears as repairable endeavor of inequalities in a society that pursues the improvement of democratic institutions. The distance between the laws created to guarantee these politics and their effective implementation in daily reality suggests the term ethics misery. In this article, unlike the more common thesis that explores the mismanagement of administrative aspects in the implementation of the inclusive politics, it is raised a hypothesis that this ethical crisis in essence is due to the predominance of the neoliberal individualistic ideology, which sustains the inclusive education. Based on psychoanalysis, it is explored the ground of the word as fundamentals for an inclusion based on participating (political inclusion) rather than belonging (social inclusion).
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-11-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/20048
10.15448/1981-2582.2015.2.20048
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/20048
identifier_str_mv 10.15448/1981-2582.2015.2.20048
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/20048/13660
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol. 38 No. 2 (2015): Dossier - Special Education e Psicanálise; 222-229
Educação; Vol. 38 Núm. 2 (2015): Dossier - Educación especial y Psicoanálisis; 222-229
Educação; v. 38 n. 2 (2015): Dossiê - Educação especial e Psicanálise; 222-229
1981-2582
0101-465X
10.15448/1981-2582.2015.2
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1799128744268398592