Writing, embodying, inscribing oneself: practices of creation of the self in theater education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alcântara, Celina Nunes de
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Icle, Gilberto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/16600
Resumo: This paper discusses the status and importance of writing in theatre education, considering the environment of a theatre undergraduate programme. To this end, it deals with physical practices, alluding to concepts of creation, fiction, self creation, and writing about oneself in an attempt to bring forward a notion of writing beyond the mere instrumental record of artistic practices. The text proposes writing as an instrument to educate the individual, emphasizing the practices of the self as elements through which artistic activity would overflow into life. Therefore, it discusses writing as part of the creative process as a way to become an individual following a particular ethics.
id PUC_RS-18_d7de7e40ce0280d7cf7e85310e0a3b2d
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/16600
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling Writing, embodying, inscribing oneself: practices of creation of the self in theater educationEscribir, incorporar, escribir a sí mismo: prácticas de creación de sí mismo en la formación teatralEscrever, incorporar, inscrever-se: práticas de criação de si na formação teatralEducation. Theatre. Writing. Practices of the self. Michel Foucault.Formação. Teatro. Escrita. Práticas de si. Michel Foucault.Formación. Teatro. Escritura. Prácticas de sí. Michel Foucault.This paper discusses the status and importance of writing in theatre education, considering the environment of a theatre undergraduate programme. To this end, it deals with physical practices, alluding to concepts of creation, fiction, self creation, and writing about oneself in an attempt to bring forward a notion of writing beyond the mere instrumental record of artistic practices. The text proposes writing as an instrument to educate the individual, emphasizing the practices of the self as elements through which artistic activity would overflow into life. Therefore, it discusses writing as part of the creative process as a way to become an individual following a particular ethics.En este trabajo se presenta una discusión sobre el estatuto y la importancia de la escritura en la formación teatral, teniendo en cuenta el marco de la de formación universitaria en teatro. Para ello, habla de las prácticas corporales, en alusión a los conceptos de creación, de ficción, creación de sí y de escritura de sí, en un intento de aportar una idea de escribir más allá del mero registro instrumental de las prácticas artísticas. El texto propone la escritura como un instrumento de formación del sujeto, destacando las prácticas de creación como elementos a través del cual la actividad artística se desborda para la vida. Por lo tanto, problematiza la escritura adentro del proceso de creación con el fin de convertirse en objeto de una cierta ética.Este texto apresenta uma discussão sobre o estatuto e a importância da escrita na formação teatral, considerando o ambiente universitário da formação em teatro. Para tanto, discorre sobre as práticas corporais, aludindo aos conceitos de criação, ficção, criação de si e escrita de si na tentativa de aduzir a uma noção de escrita para além do mero registro instrumental das práticas artísticas. O texto propõe a escrita como instrumento de formação do sujeito, enfatizando as práticas de si como elementos por intermédio dos quais a atividade artística transbordaria para a vida. Problematiza-se, portanto, a escrita inserida no processo de criação como modo de tornar-se sujeito de uma determinada ética.Editora da PUCRS - ediPUCRS2014-12-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/1660010.15448/1981-2582.2014.3.16600Educação; Vol. 37 No. 3 (2014): Dossier - Education, research and language: meetings and cross over; 463-470Educação; Vol. 37 Núm. 3 (2014): Dossier - Educación, investigación y linguaje: encuentros y atravesamientos; 463-470Educação; v. 37 n. 3 (2014): Dossiê - Educação, pesquisa e linguagem: encontros e atravessamentos; 463-4701981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2014.3reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/16600/12455Alcântara, Celina Nunes deIcle, Gilbertoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-09-14T18:34:54Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/16600Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2021-09-14T18:34:54Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Writing, embodying, inscribing oneself: practices of creation of the self in theater education
Escribir, incorporar, escribir a sí mismo: prácticas de creación de sí mismo en la formación teatral
Escrever, incorporar, inscrever-se: práticas de criação de si na formação teatral
title Writing, embodying, inscribing oneself: practices of creation of the self in theater education
spellingShingle Writing, embodying, inscribing oneself: practices of creation of the self in theater education
Alcântara, Celina Nunes de
Education. Theatre. Writing. Practices of the self. Michel Foucault.
Formação. Teatro. Escrita. Práticas de si. Michel Foucault.
Formación. Teatro. Escritura. Prácticas de sí. Michel Foucault.
title_short Writing, embodying, inscribing oneself: practices of creation of the self in theater education
title_full Writing, embodying, inscribing oneself: practices of creation of the self in theater education
title_fullStr Writing, embodying, inscribing oneself: practices of creation of the self in theater education
title_full_unstemmed Writing, embodying, inscribing oneself: practices of creation of the self in theater education
title_sort Writing, embodying, inscribing oneself: practices of creation of the self in theater education
author Alcântara, Celina Nunes de
author_facet Alcântara, Celina Nunes de
Icle, Gilberto
author_role author
author2 Icle, Gilberto
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alcântara, Celina Nunes de
Icle, Gilberto
dc.subject.por.fl_str_mv Education. Theatre. Writing. Practices of the self. Michel Foucault.
Formação. Teatro. Escrita. Práticas de si. Michel Foucault.
Formación. Teatro. Escritura. Prácticas de sí. Michel Foucault.
topic Education. Theatre. Writing. Practices of the self. Michel Foucault.
Formação. Teatro. Escrita. Práticas de si. Michel Foucault.
Formación. Teatro. Escritura. Prácticas de sí. Michel Foucault.
description This paper discusses the status and importance of writing in theatre education, considering the environment of a theatre undergraduate programme. To this end, it deals with physical practices, alluding to concepts of creation, fiction, self creation, and writing about oneself in an attempt to bring forward a notion of writing beyond the mere instrumental record of artistic practices. The text proposes writing as an instrument to educate the individual, emphasizing the practices of the self as elements through which artistic activity would overflow into life. Therefore, it discusses writing as part of the creative process as a way to become an individual following a particular ethics.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-12-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/16600
10.15448/1981-2582.2014.3.16600
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/16600
identifier_str_mv 10.15448/1981-2582.2014.3.16600
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/16600/12455
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol. 37 No. 3 (2014): Dossier - Education, research and language: meetings and cross over; 463-470
Educação; Vol. 37 Núm. 3 (2014): Dossier - Educación, investigación y linguaje: encuentros y atravesamientos; 463-470
Educação; v. 37 n. 3 (2014): Dossiê - Educação, pesquisa e linguagem: encontros e atravessamentos; 463-470
1981-2582
0101-465X
10.15448/1981-2582.2014.3
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1799128744185561088