Writing, embodying, inscribing oneself: practices of creation of the self in theater education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/16600 |
Resumo: | This paper discusses the status and importance of writing in theatre education, considering the environment of a theatre undergraduate programme. To this end, it deals with physical practices, alluding to concepts of creation, fiction, self creation, and writing about oneself in an attempt to bring forward a notion of writing beyond the mere instrumental record of artistic practices. The text proposes writing as an instrument to educate the individual, emphasizing the practices of the self as elements through which artistic activity would overflow into life. Therefore, it discusses writing as part of the creative process as a way to become an individual following a particular ethics. |
id |
PUC_RS-18_d7de7e40ce0280d7cf7e85310e0a3b2d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/16600 |
network_acronym_str |
PUC_RS-18 |
network_name_str |
Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
Writing, embodying, inscribing oneself: practices of creation of the self in theater educationEscribir, incorporar, escribir a sí mismo: prácticas de creación de sí mismo en la formación teatralEscrever, incorporar, inscrever-se: práticas de criação de si na formação teatralEducation. Theatre. Writing. Practices of the self. Michel Foucault.Formação. Teatro. Escrita. Práticas de si. Michel Foucault.Formación. Teatro. Escritura. Prácticas de sí. Michel Foucault.This paper discusses the status and importance of writing in theatre education, considering the environment of a theatre undergraduate programme. To this end, it deals with physical practices, alluding to concepts of creation, fiction, self creation, and writing about oneself in an attempt to bring forward a notion of writing beyond the mere instrumental record of artistic practices. The text proposes writing as an instrument to educate the individual, emphasizing the practices of the self as elements through which artistic activity would overflow into life. Therefore, it discusses writing as part of the creative process as a way to become an individual following a particular ethics.En este trabajo se presenta una discusión sobre el estatuto y la importancia de la escritura en la formación teatral, teniendo en cuenta el marco de la de formación universitaria en teatro. Para ello, habla de las prácticas corporales, en alusión a los conceptos de creación, de ficción, creación de sí y de escritura de sí, en un intento de aportar una idea de escribir más allá del mero registro instrumental de las prácticas artísticas. El texto propone la escritura como un instrumento de formación del sujeto, destacando las prácticas de creación como elementos a través del cual la actividad artística se desborda para la vida. Por lo tanto, problematiza la escritura adentro del proceso de creación con el fin de convertirse en objeto de una cierta ética.Este texto apresenta uma discussão sobre o estatuto e a importância da escrita na formação teatral, considerando o ambiente universitário da formação em teatro. Para tanto, discorre sobre as práticas corporais, aludindo aos conceitos de criação, ficção, criação de si e escrita de si na tentativa de aduzir a uma noção de escrita para além do mero registro instrumental das práticas artísticas. O texto propõe a escrita como instrumento de formação do sujeito, enfatizando as práticas de si como elementos por intermédio dos quais a atividade artística transbordaria para a vida. Problematiza-se, portanto, a escrita inserida no processo de criação como modo de tornar-se sujeito de uma determinada ética.Editora da PUCRS - ediPUCRS2014-12-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/1660010.15448/1981-2582.2014.3.16600Educação; Vol. 37 No. 3 (2014): Dossier - Education, research and language: meetings and cross over; 463-470Educação; Vol. 37 Núm. 3 (2014): Dossier - Educación, investigación y linguaje: encuentros y atravesamientos; 463-470Educação; v. 37 n. 3 (2014): Dossiê - Educação, pesquisa e linguagem: encontros e atravessamentos; 463-4701981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2014.3reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/16600/12455Alcântara, Celina Nunes deIcle, Gilbertoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-09-14T18:34:54Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/16600Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2021-09-14T18:34:54Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Writing, embodying, inscribing oneself: practices of creation of the self in theater education Escribir, incorporar, escribir a sí mismo: prácticas de creación de sí mismo en la formación teatral Escrever, incorporar, inscrever-se: práticas de criação de si na formação teatral |
title |
Writing, embodying, inscribing oneself: practices of creation of the self in theater education |
spellingShingle |
Writing, embodying, inscribing oneself: practices of creation of the self in theater education Alcântara, Celina Nunes de Education. Theatre. Writing. Practices of the self. Michel Foucault. Formação. Teatro. Escrita. Práticas de si. Michel Foucault. Formación. Teatro. Escritura. Prácticas de sí. Michel Foucault. |
title_short |
Writing, embodying, inscribing oneself: practices of creation of the self in theater education |
title_full |
Writing, embodying, inscribing oneself: practices of creation of the self in theater education |
title_fullStr |
Writing, embodying, inscribing oneself: practices of creation of the self in theater education |
title_full_unstemmed |
Writing, embodying, inscribing oneself: practices of creation of the self in theater education |
title_sort |
Writing, embodying, inscribing oneself: practices of creation of the self in theater education |
author |
Alcântara, Celina Nunes de |
author_facet |
Alcântara, Celina Nunes de Icle, Gilberto |
author_role |
author |
author2 |
Icle, Gilberto |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alcântara, Celina Nunes de Icle, Gilberto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Education. Theatre. Writing. Practices of the self. Michel Foucault. Formação. Teatro. Escrita. Práticas de si. Michel Foucault. Formación. Teatro. Escritura. Prácticas de sí. Michel Foucault. |
topic |
Education. Theatre. Writing. Practices of the self. Michel Foucault. Formação. Teatro. Escrita. Práticas de si. Michel Foucault. Formación. Teatro. Escritura. Prácticas de sí. Michel Foucault. |
description |
This paper discusses the status and importance of writing in theatre education, considering the environment of a theatre undergraduate programme. To this end, it deals with physical practices, alluding to concepts of creation, fiction, self creation, and writing about oneself in an attempt to bring forward a notion of writing beyond the mere instrumental record of artistic practices. The text proposes writing as an instrument to educate the individual, emphasizing the practices of the self as elements through which artistic activity would overflow into life. Therefore, it discusses writing as part of the creative process as a way to become an individual following a particular ethics. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-12-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/16600 10.15448/1981-2582.2014.3.16600 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/16600 |
identifier_str_mv |
10.15448/1981-2582.2014.3.16600 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/16600/12455 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação; Vol. 37 No. 3 (2014): Dossier - Education, research and language: meetings and cross over; 463-470 Educação; Vol. 37 Núm. 3 (2014): Dossier - Educación, investigación y linguaje: encuentros y atravesamientos; 463-470 Educação; v. 37 n. 3 (2014): Dossiê - Educação, pesquisa e linguagem: encontros e atravessamentos; 463-470 1981-2582 0101-465X 10.15448/1981-2582.2014.3 reponame:Educação instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Educação |
collection |
Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br |
_version_ |
1799128744185561088 |