Teaching in Higher Education: professorality under construction

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: da Cunha, Maria Isabel
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29725
Resumo: The text analyses teaching conditions, especially the ones which have Higher Education as a scenario. It states that the social role the school has through different times and contexts produces the desired profile for the educator. This paper uses the epistemological perspective and its effects upon pedagogical practices as well as on academic curricula. It defends the importance of a breakthrough in modern science in order to respond to contemporary society demands. The text analyses teaching identity as an assumption of professorality, understood as a profession in action. It relates the teaching satisfaction that involves organizational and personal dimensions Also, it defends institutional and public policies responsibilities on the production of a sort of teaching based on professional and collective education in the context of a higher education pedagogy, which might be able to respond to emerging demands.
id PUC_RS-18_f25e5f2235d7f75d6ba612d0d7d62044
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/29725
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling Teaching in Higher Education: professorality under constructionDocencia en la Educación Superior: la profisionalidad en construcciónDocência na Educação Superior: a professoralidade em construçãoFaculty members. Higher Education. Professorality. Teaching identity.Profesor. Educación Superior. Profesoralidad. Identidad docente.Professor. Educação Superior. Professoralidade. Identidade docente.The text analyses teaching conditions, especially the ones which have Higher Education as a scenario. It states that the social role the school has through different times and contexts produces the desired profile for the educator. This paper uses the epistemological perspective and its effects upon pedagogical practices as well as on academic curricula. It defends the importance of a breakthrough in modern science in order to respond to contemporary society demands. The text analyses teaching identity as an assumption of professorality, understood as a profession in action. It relates the teaching satisfaction that involves organizational and personal dimensions Also, it defends institutional and public policies responsibilities on the production of a sort of teaching based on professional and collective education in the context of a higher education pedagogy, which might be able to respond to emerging demands.El texto analiza las condiones de la docencia y en especial, la que tiene la Educación Superior como entorno. Afirma que el papel social de la escuela, en diferentes tiempos y contextos produce el perfil deseado para el profesor. Toma la perspectiva epistemológica y sus efectos sobre las práticas pedagógicas y los currículos academicos. Defiende la importancia de una ruptura com bases de la ciencia moderna para poder responder las exigencias de la sociedad contemporanea. Analiza la identidad docente como fundamento de la profesoralidad, comprehendida como la profesión en acción. Relaciona la satisfacción docente que envuelve las dimensiones organizacionales y personales. Defiende la responsabilidad de las instituiciones y de las políticas públicas en la producción de una docencia sostenida en la formación profisional y colectiva, en el contexto de una pedagogia universitária que responda a las demandas emergentes.O texto analisa as condições da docência e, em especial, a que tem a Educação Superior como cenário. Afirma que o papel social da escola, em diferentes tempos e contextos, produz o perfil desejado para o professor. Toma a perspectiva epistemológica e seus efeitos sobre as práticas pedagógicas e sobre os currículos acadêmicos. Sustenta a importância de uma ruptura com as bases da ciência moderna para poder responder às exigências da sociedade contemporânea. Analisa a identidade docente como pressuposto da professoralidade, compreendida como a profissão em ação. Relaciona a satisfação docente que envolve as dimensões organizacionais e pessoais. Defende a responsabilidade das instituições e das políticas públicas na produção de uma docência sustentada na formação profissional e coletiva, no contexto de uma pedagogia universitária que responda às demandas emergentes.Editora da PUCRS - ediPUCRS2018-05-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiondocênciaapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2972510.15448/1981-2582.2018.1.29725Educação; Vol. 41 No. 1 (2018): Dossier – The construction of teacher professionalism: the person in formation; 6-11Educação; Vol. 41 Núm. 1 (2018): Dossier - La construcción de la profesionalidad docente: la persona en formación; 6-11Educação; v. 41 n. 1 (2018): Dossiê – A construção da profissionalidade docente: a pessoa em formação; 6-111981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2018.1reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29725/16841Copyright (c) 2018 Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessda Cunha, Maria Isabel2018-06-28T16:28:59Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/29725Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2018-06-28T16:28:59Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Teaching in Higher Education: professorality under construction
Docencia en la Educación Superior: la profisionalidad en construcción
Docência na Educação Superior: a professoralidade em construção
title Teaching in Higher Education: professorality under construction
spellingShingle Teaching in Higher Education: professorality under construction
da Cunha, Maria Isabel
Faculty members. Higher Education. Professorality. Teaching identity.
Profesor. Educación Superior. Profesoralidad. Identidad docente.
Professor. Educação Superior. Professoralidade. Identidade docente.
title_short Teaching in Higher Education: professorality under construction
title_full Teaching in Higher Education: professorality under construction
title_fullStr Teaching in Higher Education: professorality under construction
title_full_unstemmed Teaching in Higher Education: professorality under construction
title_sort Teaching in Higher Education: professorality under construction
author da Cunha, Maria Isabel
author_facet da Cunha, Maria Isabel
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv da Cunha, Maria Isabel
dc.subject.por.fl_str_mv Faculty members. Higher Education. Professorality. Teaching identity.
Profesor. Educación Superior. Profesoralidad. Identidad docente.
Professor. Educação Superior. Professoralidade. Identidade docente.
topic Faculty members. Higher Education. Professorality. Teaching identity.
Profesor. Educación Superior. Profesoralidad. Identidad docente.
Professor. Educação Superior. Professoralidade. Identidade docente.
description The text analyses teaching conditions, especially the ones which have Higher Education as a scenario. It states that the social role the school has through different times and contexts produces the desired profile for the educator. This paper uses the epistemological perspective and its effects upon pedagogical practices as well as on academic curricula. It defends the importance of a breakthrough in modern science in order to respond to contemporary society demands. The text analyses teaching identity as an assumption of professorality, understood as a profession in action. It relates the teaching satisfaction that involves organizational and personal dimensions Also, it defends institutional and public policies responsibilities on the production of a sort of teaching based on professional and collective education in the context of a higher education pedagogy, which might be able to respond to emerging demands.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-05-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
docência
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29725
10.15448/1981-2582.2018.1.29725
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29725
identifier_str_mv 10.15448/1981-2582.2018.1.29725
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29725/16841
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol. 41 No. 1 (2018): Dossier – The construction of teacher professionalism: the person in formation; 6-11
Educação; Vol. 41 Núm. 1 (2018): Dossier - La construcción de la profesionalidad docente: la persona en formación; 6-11
Educação; v. 41 n. 1 (2018): Dossiê – A construção da profissionalidade docente: a pessoa em formação; 6-11
1981-2582
0101-465X
10.15448/1981-2582.2018.1
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1799128745367306240