Clues of children’s phonological knowledge restructuring in repair data found in their early writing development
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Letras de Hoje (Online) |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/12627 |
Resumo: | In this paper, we have analyzed repair data found in the spontaneous writing of children in their early literacy so that relations could be established with Phonology. Repairs made by children in their early writings, mainly the ones regarding the spelling of post-vocalic nasals and non-conventional segmentations, were used as support for the analysis of restructuring processes of children’s phonological knowledge. The theoretical basis for data analysis was Karmiloff-Smith’s Representational Redescription Model (RRM) (1986, 1994). Results of our analysis enable us to state that the contact with alphabetic writing favors the restructuring of phonological representations: in the case of nasals, from a monophonemic structure to a biphonemic one and, in the case of the notion of word, from a conception in which the clitic is perceived as a pretonic syllable to one that encompasses both the ideas of phonological word and clitic group. |
id |
PUC_RS-19_05bb02bf4c99ff276863f408b5e0e4a7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/12627 |
network_acronym_str |
PUC_RS-19 |
network_name_str |
Letras de Hoje (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Clues of children’s phonological knowledge restructuring in repair data found in their early writing developmentIndícios de reestruturação do conhecimento fonológico da criança em dados de reparo na escrita inicialLanguage acquisitionPhonological knowledgeRepresentational redescriptionPhonology and early writingsAquisição da linguagemConhecimento fonológicoRedescrição representacionalFonologia e escrita inicialPsicolinguística In this paper, we have analyzed repair data found in the spontaneous writing of children in their early literacy so that relations could be established with Phonology. Repairs made by children in their early writings, mainly the ones regarding the spelling of post-vocalic nasals and non-conventional segmentations, were used as support for the analysis of restructuring processes of children’s phonological knowledge. The theoretical basis for data analysis was Karmiloff-Smith’s Representational Redescription Model (RRM) (1986, 1994). Results of our analysis enable us to state that the contact with alphabetic writing favors the restructuring of phonological representations: in the case of nasals, from a monophonemic structure to a biphonemic one and, in the case of the notion of word, from a conception in which the clitic is perceived as a pretonic syllable to one that encompasses both the ideas of phonological word and clitic group. Neste artigo, exploramos dados de reparo encontrados na escrita espontânea de crianças em início de escolarização, a fim de estabelecermos relações com a fonologia. Os reparos realizados pelas crianças em suas escritas iniciais, especificamente aqueles referentes à grafia de nasais pós-vocálicas e de segmentações não convencionais, servem de base para a análise de processos de reestruturação do conhecimento fonológico infantil. A sustentação teórica para o tratamento dos dados ancora-se no Modelo de Redescrição Representacional (MRR), proposto por Karmiloff-Smith (1986, 1994). Os indícios analisados permitem-nos argumentar que o contato com a escrita alfabética favorece a reestruturação das representações fonológicas: no caso das nasais, de uma estrutura monofonêmica para bifonêmica e, no caso da noção de palavra, de uma concepção em que o clítico é percebido como sílaba pretônica para outra que comporta a idéia de palavra fonológica e também a de grupo clítico.Editora da PUCRS - ediPUCRS2013-09-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionaquisição da linguagem, aquisição da fonologia, aquisição da escrita, fonologia e ortografiaapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/12627Letras de Hoje; Vol. 48 No. 3 (2013): Topics in Mother (L1) and Second (L2) Language Acquisition; 343-354Letras de Hoje; Vol. 48 Núm. 3 (2013): Tópicos em Aquisição de Língua Materna (L1) e Segunda Língua (L2); 343-354Letras de Hoje; v. 48 n. 3 (2013): Tópicos em Aquisição de Língua Materna (L1) e Segunda Língua (L2); 343-3541984-77260101-3335reponame:Letras de Hoje (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/12627/9914Miranda, Ana Ruth MorescoCunha, Ana Paula Nobre dainfo:eu-repo/semantics/openAccess2013-09-11T16:28:30Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/12627Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/falePRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/oaieditora.periodicos@pucrs.br || letrasdehoje@pucrs.br1984-77260101-3335opendoar:2013-09-11T16:28:30Letras de Hoje (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Clues of children’s phonological knowledge restructuring in repair data found in their early writing development Indícios de reestruturação do conhecimento fonológico da criança em dados de reparo na escrita inicial |
title |
Clues of children’s phonological knowledge restructuring in repair data found in their early writing development |
spellingShingle |
Clues of children’s phonological knowledge restructuring in repair data found in their early writing development Miranda, Ana Ruth Moresco Language acquisition Phonological knowledge Representational redescription Phonology and early writings Aquisição da linguagem Conhecimento fonológico Redescrição representacional Fonologia e escrita inicial Psicolinguística |
title_short |
Clues of children’s phonological knowledge restructuring in repair data found in their early writing development |
title_full |
Clues of children’s phonological knowledge restructuring in repair data found in their early writing development |
title_fullStr |
Clues of children’s phonological knowledge restructuring in repair data found in their early writing development |
title_full_unstemmed |
Clues of children’s phonological knowledge restructuring in repair data found in their early writing development |
title_sort |
Clues of children’s phonological knowledge restructuring in repair data found in their early writing development |
author |
Miranda, Ana Ruth Moresco |
author_facet |
Miranda, Ana Ruth Moresco Cunha, Ana Paula Nobre da |
author_role |
author |
author2 |
Cunha, Ana Paula Nobre da |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Miranda, Ana Ruth Moresco Cunha, Ana Paula Nobre da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Language acquisition Phonological knowledge Representational redescription Phonology and early writings Aquisição da linguagem Conhecimento fonológico Redescrição representacional Fonologia e escrita inicial Psicolinguística |
topic |
Language acquisition Phonological knowledge Representational redescription Phonology and early writings Aquisição da linguagem Conhecimento fonológico Redescrição representacional Fonologia e escrita inicial Psicolinguística |
description |
In this paper, we have analyzed repair data found in the spontaneous writing of children in their early literacy so that relations could be established with Phonology. Repairs made by children in their early writings, mainly the ones regarding the spelling of post-vocalic nasals and non-conventional segmentations, were used as support for the analysis of restructuring processes of children’s phonological knowledge. The theoretical basis for data analysis was Karmiloff-Smith’s Representational Redescription Model (RRM) (1986, 1994). Results of our analysis enable us to state that the contact with alphabetic writing favors the restructuring of phonological representations: in the case of nasals, from a monophonemic structure to a biphonemic one and, in the case of the notion of word, from a conception in which the clitic is perceived as a pretonic syllable to one that encompasses both the ideas of phonological word and clitic group. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-09-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion aquisição da linguagem, aquisição da fonologia, aquisição da escrita, fonologia e ortografia |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/12627 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/12627 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/12627/9914 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Letras de Hoje; Vol. 48 No. 3 (2013): Topics in Mother (L1) and Second (L2) Language Acquisition; 343-354 Letras de Hoje; Vol. 48 Núm. 3 (2013): Tópicos em Aquisição de Língua Materna (L1) e Segunda Língua (L2); 343-354 Letras de Hoje; v. 48 n. 3 (2013): Tópicos em Aquisição de Língua Materna (L1) e Segunda Língua (L2); 343-354 1984-7726 0101-3335 reponame:Letras de Hoje (Online) instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Letras de Hoje (Online) |
collection |
Letras de Hoje (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Letras de Hoje (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
editora.periodicos@pucrs.br || letrasdehoje@pucrs.br |
_version_ |
1799128775011598336 |