Clues of children’s phonological knowledge restructuring in repair data found in their early writing development

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Miranda, Ana Ruth Moresco
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Cunha, Ana Paula Nobre da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Letras de Hoje (Online)
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/12627
Resumo:  In this paper, we have analyzed repair data found in the spontaneous writing of children in their early literacy so that relations could be established with Phonology. Repairs made by children in their early writings, mainly the ones regarding the spelling of post-vocalic nasals and non-conventional segmentations, were used as support for the analysis of restructuring processes of children’s phonological knowledge. The theoretical basis for data analysis was Karmiloff-Smith’s Representational Redescription Model (RRM) (1986, 1994). Results of our analysis enable us to state that the contact with alphabetic writing favors the restructuring of phonological representations: in the case of nasals, from a monophonemic structure to a biphonemic one and, in the case of the notion of word, from a conception in which the clitic is perceived as a pretonic syllable to one that encompasses both the ideas of phonological word and clitic group.
id PUC_RS-19_05bb02bf4c99ff276863f408b5e0e4a7
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/12627
network_acronym_str PUC_RS-19
network_name_str Letras de Hoje (Online)
repository_id_str
spelling Clues of children’s phonological knowledge restructuring in repair data found in their early writing developmentIndícios de reestruturação do conhecimento fonológico da criança em dados de reparo na escrita inicialLanguage acquisitionPhonological knowledgeRepresentational redescriptionPhonology and early writingsAquisição da linguagemConhecimento fonológicoRedescrição representacionalFonologia e escrita inicialPsicolinguística In this paper, we have analyzed repair data found in the spontaneous writing of children in their early literacy so that relations could be established with Phonology. Repairs made by children in their early writings, mainly the ones regarding the spelling of post-vocalic nasals and non-conventional segmentations, were used as support for the analysis of restructuring processes of children’s phonological knowledge. The theoretical basis for data analysis was Karmiloff-Smith’s Representational Redescription Model (RRM) (1986, 1994). Results of our analysis enable us to state that the contact with alphabetic writing favors the restructuring of phonological representations: in the case of nasals, from a monophonemic structure to a biphonemic one and, in the case of the notion of word, from a conception in which the clitic is perceived as a pretonic syllable to one that encompasses both the ideas of phonological word and clitic group. Neste artigo, exploramos dados de reparo encontrados na escrita espontânea de crianças em início de escolarização, a fim de estabelecermos relações com a fonologia. Os reparos realizados pelas crianças em suas escritas iniciais, especificamente aqueles referentes à grafia de nasais pós-vocálicas e de segmentações não convencionais, servem de base para a análise de processos de reestruturação do conhecimento fonológico infantil. A sustentação teórica para o tratamento dos dados ancora-se no Modelo de Redescrição Representacional (MRR), proposto por Karmiloff-Smith (1986, 1994). Os indícios analisados permitem-nos argumentar que o contato com a escrita alfabética favorece a reestruturação das representações fonológicas: no caso das nasais, de uma estrutura monofonêmica para bifonêmica e, no caso da noção de palavra, de uma concepção em que o clítico é percebido como sílaba pretônica para outra que comporta a idéia de palavra fonológica e também a de grupo clítico.Editora da PUCRS - ediPUCRS2013-09-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionaquisição da linguagem, aquisição da fonologia, aquisição da escrita, fonologia e ortografiaapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/12627Letras de Hoje; Vol. 48 No. 3 (2013): Topics in Mother (L1) and Second (L2) Language Acquisition; 343-354Letras de Hoje; Vol. 48 Núm. 3 (2013): Tópicos em Aquisição de Língua Materna (L1) e Segunda Língua (L2); 343-354Letras de Hoje; v. 48 n. 3 (2013): Tópicos em Aquisição de Língua Materna (L1) e Segunda Língua (L2); 343-3541984-77260101-3335reponame:Letras de Hoje (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/12627/9914Miranda, Ana Ruth MorescoCunha, Ana Paula Nobre dainfo:eu-repo/semantics/openAccess2013-09-11T16:28:30Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/12627Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/falePRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/oaieditora.periodicos@pucrs.br || letrasdehoje@pucrs.br1984-77260101-3335opendoar:2013-09-11T16:28:30Letras de Hoje (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Clues of children’s phonological knowledge restructuring in repair data found in their early writing development
Indícios de reestruturação do conhecimento fonológico da criança em dados de reparo na escrita inicial
title Clues of children’s phonological knowledge restructuring in repair data found in their early writing development
spellingShingle Clues of children’s phonological knowledge restructuring in repair data found in their early writing development
Miranda, Ana Ruth Moresco
Language acquisition
Phonological knowledge
Representational redescription
Phonology and early writings
Aquisição da linguagem
Conhecimento fonológico
Redescrição representacional
Fonologia e escrita inicial
Psicolinguística
title_short Clues of children’s phonological knowledge restructuring in repair data found in their early writing development
title_full Clues of children’s phonological knowledge restructuring in repair data found in their early writing development
title_fullStr Clues of children’s phonological knowledge restructuring in repair data found in their early writing development
title_full_unstemmed Clues of children’s phonological knowledge restructuring in repair data found in their early writing development
title_sort Clues of children’s phonological knowledge restructuring in repair data found in their early writing development
author Miranda, Ana Ruth Moresco
author_facet Miranda, Ana Ruth Moresco
Cunha, Ana Paula Nobre da
author_role author
author2 Cunha, Ana Paula Nobre da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Miranda, Ana Ruth Moresco
Cunha, Ana Paula Nobre da
dc.subject.por.fl_str_mv Language acquisition
Phonological knowledge
Representational redescription
Phonology and early writings
Aquisição da linguagem
Conhecimento fonológico
Redescrição representacional
Fonologia e escrita inicial
Psicolinguística
topic Language acquisition
Phonological knowledge
Representational redescription
Phonology and early writings
Aquisição da linguagem
Conhecimento fonológico
Redescrição representacional
Fonologia e escrita inicial
Psicolinguística
description  In this paper, we have analyzed repair data found in the spontaneous writing of children in their early literacy so that relations could be established with Phonology. Repairs made by children in their early writings, mainly the ones regarding the spelling of post-vocalic nasals and non-conventional segmentations, were used as support for the analysis of restructuring processes of children’s phonological knowledge. The theoretical basis for data analysis was Karmiloff-Smith’s Representational Redescription Model (RRM) (1986, 1994). Results of our analysis enable us to state that the contact with alphabetic writing favors the restructuring of phonological representations: in the case of nasals, from a monophonemic structure to a biphonemic one and, in the case of the notion of word, from a conception in which the clitic is perceived as a pretonic syllable to one that encompasses both the ideas of phonological word and clitic group.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-09-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
aquisição da linguagem, aquisição da fonologia, aquisição da escrita, fonologia e ortografia
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/12627
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/12627
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/12627/9914
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Letras de Hoje; Vol. 48 No. 3 (2013): Topics in Mother (L1) and Second (L2) Language Acquisition; 343-354
Letras de Hoje; Vol. 48 Núm. 3 (2013): Tópicos em Aquisição de Língua Materna (L1) e Segunda Língua (L2); 343-354
Letras de Hoje; v. 48 n. 3 (2013): Tópicos em Aquisição de Língua Materna (L1) e Segunda Língua (L2); 343-354
1984-7726
0101-3335
reponame:Letras de Hoje (Online)
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Letras de Hoje (Online)
collection Letras de Hoje (Online)
repository.name.fl_str_mv Letras de Hoje (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br || letrasdehoje@pucrs.br
_version_ 1799128775011598336