Reading and linguistic awareness
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Letras de Hoje (Online) |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/28535 |
Resumo: | This article considers reading as a complex cognitive activity that necessarily involves the development of linguistic awareness of the beginners, starting with the phonological one. In its viewpoint, learning reading demands the establishment of connections between speech and the written system, since the Brazilian written system is alphabetic. Concerning the teaching of reading, it proposes that teachers should take into account the biological foundations of language and the phonological principles of Brazilian Portuguese. In addition, it stresses the importance of contextualizing the process of teaching reading to the learners’ social and culturalcontext, without ignoring their prior knowledge. |
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Reading and linguistic awarenessLeitura e consciência linguísticaReadingLinguistic awarenessTeachingLeituraConsciência linguísticaEnsinoThis article considers reading as a complex cognitive activity that necessarily involves the development of linguistic awareness of the beginners, starting with the phonological one. In its viewpoint, learning reading demands the establishment of connections between speech and the written system, since the Brazilian written system is alphabetic. Concerning the teaching of reading, it proposes that teachers should take into account the biological foundations of language and the phonological principles of Brazilian Portuguese. In addition, it stresses the importance of contextualizing the process of teaching reading to the learners’ social and culturalcontext, without ignoring their prior knowledge.Neste artigo a leitura é vista como uma atividade cognitiva complexa que envolve necessariamente o desenvolvimento da consciência linguística do leitor iniciante, a começar pela consciência fonológica. Nessa perspectiva, aprender a ler exige, antes de qualquer outra coisa, relacionar a fala ao sistema de escrita, vocalizando a produção do fonema correspondente ao grafema escrito, pois o sistema do Português Brasileiro é alfabético. Aos alfabetizadores, recomenda tanto o estudo do sistema fonológico do PB quanto dos fundamentos biológicos da atividade leitora, tanto para entenderem melhor o princípio alfabético quanto os vínculos entre cérebro, linguagem e fala. Além disso, reitera a importância de contextualização do processo de ensino-aprendizado, situando-o no contexto social e cultural do aprendiz, não desconsiderando, pois, o seu conhecimento prévio. Editora da PUCRS - ediPUCRS2018-06-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/2853510.15448/1984-7726.2018.1.28535Letras de Hoje; Vol. 53 No. 1 (2018): Language in a Psycho/Neurolinguistic and Cognitive Neuroscience perspective; 149-157Letras de Hoje; Vol. 53 Núm. 1 (2018): Linguagem na perspectiva da Psico/Neurolinguística e da Neurociência Cognitiva; 149-157Letras de Hoje; v. 53 n. 1 (2018): Linguagem na perspectiva da Psico/Neurolinguística e da Neurociência Cognitiva; 149-1571984-77260101-333510.15448/1984-7726.2018.1reponame:Letras de Hoje (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/28535/16923Copyright (c) 2018 Letras de Hojeinfo:eu-repo/semantics/openAccessFlôres, Onici Claro2021-04-27T20:48:34Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/28535Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/falePRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/oaieditora.periodicos@pucrs.br || letrasdehoje@pucrs.br1984-77260101-3335opendoar:2021-04-27T20:48:34Letras de Hoje (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
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