Implicações dialetais (dialeto gaúcho vs. paraibano) na aquisição de obstruintes em coda por aprendizes de inglês (L2): uma análise variacionista
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Letras de Hoje (Online) |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/6855 |
Resumo: | This paper aims to verify, in the phonological acquisition of English (L2), the implications of a variable phenomenon of an L1 dialect (Coda Condition Weakening (BISOL, 1999)), as well as the effects of different L1 dialects on the L2 system. We have framed the initial hypothesis that the variable production of obstruents in coda in Portuguese would act as a facilitator in the acquisition of English words. The study was based on L1 and L2 data obtained from subjects from the Southern part of Rio Grande do Sul and from Paraiba, which constitute different Brazilian Portuguese dialects. The data were organized in four independent variables (dialect, type of consonant, stress and sex) and, then, and statistically analyzed, using Goldvarb X (SANKOFF, TAGLIAMONTE and SMITH, 2005). The results revealed significant differences between the number of epenthesis in L1 found in Rio Grande do Sul and in Paraiba. As far as L2 is concerned, not many tokens of epenthesis have been found, which seems to attest that, at least in the acquisition of the target language syllable patterns, those learners already exhibit an interlanguage grammar fairly different from the one found in L1. |
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Implicações dialetais (dialeto gaúcho vs. paraibano) na aquisição de obstruintes em coda por aprendizes de inglês (L2): uma análise variacionistaAfrouxamento da condição de codaVariação linguísticaAquisição de L2This paper aims to verify, in the phonological acquisition of English (L2), the implications of a variable phenomenon of an L1 dialect (Coda Condition Weakening (BISOL, 1999)), as well as the effects of different L1 dialects on the L2 system. We have framed the initial hypothesis that the variable production of obstruents in coda in Portuguese would act as a facilitator in the acquisition of English words. The study was based on L1 and L2 data obtained from subjects from the Southern part of Rio Grande do Sul and from Paraiba, which constitute different Brazilian Portuguese dialects. The data were organized in four independent variables (dialect, type of consonant, stress and sex) and, then, and statistically analyzed, using Goldvarb X (SANKOFF, TAGLIAMONTE and SMITH, 2005). The results revealed significant differences between the number of epenthesis in L1 found in Rio Grande do Sul and in Paraiba. As far as L2 is concerned, not many tokens of epenthesis have been found, which seems to attest that, at least in the acquisition of the target language syllable patterns, those learners already exhibit an interlanguage grammar fairly different from the one found in L1.Este estudo tem por objetivo verificar, na aquisição fonológica do inglês como L2, as implicações de um fenômeno variável em um dado dialeto da L1 (no caso em questão, o Afrouxamento da Condição de Coda (BISOL, 1999)), bem como os efeitos de diferentes dialetos da L1 em direção ao sistema de L2. Para isso, partimos da hipótese inicial de que a produção variável da obstruinte em coda no português pode exercer um fator facilitador na aquisição de palavras do inglês. O estudo contou com dados de produção de L1 e L2 obtidos de falantes do Sul do Rio Grande do Sul e da Paraíba, que caracterizam dialetos de português bastante distintos. Os dados coletados foram estratificados em quatro variáveis independentes (dialeto, tipo de segmento perdido em coda, tonicidade e sexo) e, em seguida, submetidos a uma análise estatística pelo software Goldvarb X (SANKOFF, TAGLIAMONTE e SMITH, 2005). Os resultados revelaram uma diferença relevante entre os índices de epêntese na L1 encontrados no Rio Grande do Sul e na Paraíba. No que diz respeito a L2, foram observados baixos índices de epêntese, demonstrando que, pelo menos na aquisição dos padrões silábicos da língua-alvo, tais aprendizes já exibem um sistema de interlíngua bastante diferente do de L1.Editora da PUCRS - ediPUCRS2010-05-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/6855Letras de Hoje; Vol. 45 No. 1 (2010)Letras de Hoje; Vol. 45 Núm. 1 (2010)Letras de Hoje; v. 45 n. 1 (2010)1984-77260101-3335reponame:Letras de Hoje (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/6855/4988Lucena, Rubens Marques deAlves, Ubiratã Kickhöfelinfo:eu-repo/semantics/openAccess2011-06-15T13:59:51Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/6855Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/falePRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/oaieditora.periodicos@pucrs.br || letrasdehoje@pucrs.br1984-77260101-3335opendoar:2011-06-15T13:59:51Letras de Hoje (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
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