The other in Paulo Leminski

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cherpinski, Adriane
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Libanori, Evely Vânia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Letras de Hoje (Online)
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/30871
Resumo: Poetic cutouts of Paulo Leminski’s The Ex-Stranger, serve as a point of analysis of the otherness, which is constituted by the displacement of the being into the interior. By abandoning his conditions of common sense, mankind finds in poetry the possibility of identifying meanings that are often unspeakable at the level of language. The otherness lasts the moment sufficient to capture these senses and cause the surprise that results in the stupefaction of the obvious, of the obvious. This is a theoretical bibliographical study that corresponds to the analytical approach centered on the otherness. The final considerations reveal the transit of the lyrical self in the path of displacement for otherness and its return to everyday conditions. The term otherness is used by Octavio Paz in the work The bow and the lyre to designate the “other” in the human being, that is, himself; this “other” that causes self-strangeness and questions one’s identity, first by revulsion, then by fascination and, lastly, by vertigo. The “other” who is also “I”, is the double trying to capture but that escapes, giving sense to the solitude.
id PUC_RS-19_2b232263bd56dfee12e37697a147493c
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/30871
network_acronym_str PUC_RS-19
network_name_str Letras de Hoje (Online)
repository_id_str
spelling The other in Paulo LeminskiLa alteridad en Paulo LeminskiA outridade em Paulo LeminskiPaulo Leminski. Outridade. Poetry.Paulo Leminski. Alteridad. Poesía.Paulo Leminski. Outridade. Poesia.Poetic cutouts of Paulo Leminski’s The Ex-Stranger, serve as a point of analysis of the otherness, which is constituted by the displacement of the being into the interior. By abandoning his conditions of common sense, mankind finds in poetry the possibility of identifying meanings that are often unspeakable at the level of language. The otherness lasts the moment sufficient to capture these senses and cause the surprise that results in the stupefaction of the obvious, of the obvious. This is a theoretical bibliographical study that corresponds to the analytical approach centered on the otherness. The final considerations reveal the transit of the lyrical self in the path of displacement for otherness and its return to everyday conditions. The term otherness is used by Octavio Paz in the work The bow and the lyre to designate the “other” in the human being, that is, himself; this “other” that causes self-strangeness and questions one’s identity, first by revulsion, then by fascination and, lastly, by vertigo. The “other” who is also “I”, is the double trying to capture but that escapes, giving sense to the solitude.Recortes poéticos de la obra El ex-estraño, de Paulo Leminski, siervem como base de revisión la alteridad, que es la desplazamiento de ser para la proprio interior. Para dejar sus condiciones de sentido común, la hombre hallazgos en poesia la posibilidad de identificar sentidos que muchas veces son indecibles em nivel del linguaje. La alteridad dura el instante suficiente para captar tales sentidos y causar la sorpresa que resulta la estupefacción de lo óbvio, del evidente. Se trata de un estudio teórico bibliográfico que corresponde al enfoque nalítico enfocado en alteridade. Las consideraciones finales revelan el tránsito del yo lírico en la trayectoria del desplazamiento para la alteridad y su retorno a las condiciones cotidianas. La expresión alteridad es empleada por Octávio Paz em la obra El arco y la lira para designar al “otro” en el ser humano, o sea, él mismo; esse “otro” que causa extrañeza a sí mismo y que cuestiona la propria identidad, primero por la repulsa, depués por la fascinacion y, por último, por el vértigo. El “otro” que también es “yo”, es el doble tratando de se capturan pero que escapa, dando sentido a la soledad.Recortes poéticos da obra O ex-estranho, de Paulo Leminski, servem como ponto de análise da outridade, que se constitui no deslocamento do ser para o próprio interior. Ao abandonar suas condições do senso comum, o homem encontra na poesia a possibilidade de identificar sentidos que muitas vezes são indizíveis no nível da linguagem. A outridade dura o instante suficiente para captar tais sentidos e causar a surpresa que resulta a estupefação do óbvio, do evidente. Trata-se de um estudo teórico bibliográfico que corresponde à abordagem analítica centrada na outridade. As considerações finais revelam o trânsito do eu lírico no trajeto do deslocamento para a outridade e seu retorno às condições cotidianas. O termo outridade é empregado por Octávio Paz na obra O arco e a lira para designar o “outro” no ser humano, ou seja, ele mesmo; esse “outro” que causa estranheza a si mesmo e que questiona a própria identidade, primeiro pela repulsa, em seguida pela fascinação e, por última, pela vertigem. O “outro” que também é “eu”, é o duplo tentando se capturar, mas que escapa, dando sentido à solidão.Editora da PUCRS - ediPUCRS2019-06-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionLiteraturaapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/3087110.15448/1984-7726.2019.1.30871Letras de Hoje; Vol. 54 No. 1 (2019); 3-9Letras de Hoje; Vol. 54 Núm. 1 (2019); 3-9Letras de Hoje; v. 54 n. 1 (2019); 3-91984-77260101-333510.15448/1984-7726.2019.1reponame:Letras de Hoje (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/30871/17994Copyright (c) 2019 Letras de Hojehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCherpinski, AdrianeLibanori, Evely Vânia2021-04-27T20:25:45Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/30871Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/falePRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/oaieditora.periodicos@pucrs.br || letrasdehoje@pucrs.br1984-77260101-3335opendoar:2021-04-27T20:25:45Letras de Hoje (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv The other in Paulo Leminski
La alteridad en Paulo Leminski
A outridade em Paulo Leminski
title The other in Paulo Leminski
spellingShingle The other in Paulo Leminski
Cherpinski, Adriane
Paulo Leminski. Outridade. Poetry.
Paulo Leminski. Alteridad. Poesía.
Paulo Leminski. Outridade. Poesia.
title_short The other in Paulo Leminski
title_full The other in Paulo Leminski
title_fullStr The other in Paulo Leminski
title_full_unstemmed The other in Paulo Leminski
title_sort The other in Paulo Leminski
author Cherpinski, Adriane
author_facet Cherpinski, Adriane
Libanori, Evely Vânia
author_role author
author2 Libanori, Evely Vânia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cherpinski, Adriane
Libanori, Evely Vânia
dc.subject.por.fl_str_mv Paulo Leminski. Outridade. Poetry.
Paulo Leminski. Alteridad. Poesía.
Paulo Leminski. Outridade. Poesia.
topic Paulo Leminski. Outridade. Poetry.
Paulo Leminski. Alteridad. Poesía.
Paulo Leminski. Outridade. Poesia.
description Poetic cutouts of Paulo Leminski’s The Ex-Stranger, serve as a point of analysis of the otherness, which is constituted by the displacement of the being into the interior. By abandoning his conditions of common sense, mankind finds in poetry the possibility of identifying meanings that are often unspeakable at the level of language. The otherness lasts the moment sufficient to capture these senses and cause the surprise that results in the stupefaction of the obvious, of the obvious. This is a theoretical bibliographical study that corresponds to the analytical approach centered on the otherness. The final considerations reveal the transit of the lyrical self in the path of displacement for otherness and its return to everyday conditions. The term otherness is used by Octavio Paz in the work The bow and the lyre to designate the “other” in the human being, that is, himself; this “other” that causes self-strangeness and questions one’s identity, first by revulsion, then by fascination and, lastly, by vertigo. The “other” who is also “I”, is the double trying to capture but that escapes, giving sense to the solitude.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-06-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Literatura
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/30871
10.15448/1984-7726.2019.1.30871
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/30871
identifier_str_mv 10.15448/1984-7726.2019.1.30871
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/30871/17994
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Letras de Hoje
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Letras de Hoje
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Letras de Hoje; Vol. 54 No. 1 (2019); 3-9
Letras de Hoje; Vol. 54 Núm. 1 (2019); 3-9
Letras de Hoje; v. 54 n. 1 (2019); 3-9
1984-7726
0101-3335
10.15448/1984-7726.2019.1
reponame:Letras de Hoje (Online)
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Letras de Hoje (Online)
collection Letras de Hoje (Online)
repository.name.fl_str_mv Letras de Hoje (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br || letrasdehoje@pucrs.br
_version_ 1799128781989871616