An investigation on the acquisition of psych predicates argument structure

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Naves, Rozana Reigota
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Carneiro, Beatriz Patriota
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Letras de Hoje (Online)
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/9572
Resumo: I this paper, we present the results of a research on the acquisition of psych verbs, in which participated thirty 4-7 year old children and thirty 9-10 year old children. The aim is to investigate the mapping problem of psych verbs – the possibility to map the thematic roles with verbs of reversible meaning such as fear and frighten into different syntactic positions. We intend to demonstrate that the mapping problem of psych verbs has implications to language acquisition process and that psych verbs are harder to acquire then action verbs. We also assume an innate predisposition to the linking of arguments to syntactic positions based on a hierarchy of semantic features, and we defend that the thematic role of Experiencer is preferred to the subject position, if compared to the Theme, a thematic role that expresses less volition, intentionality and agency.
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spelling An investigation on the acquisition of psych predicates argument structureUma investigação sobre a aquisição de estrutura argumental dos predicados psicológicosLinking rulesPsych verbs acquisitionThematic roles hierarchyMapeamento de papeis temáticosAquisição de verbos psicológicosHierarquia de papeis temáticosLetras e LinguísticaI this paper, we present the results of a research on the acquisition of psych verbs, in which participated thirty 4-7 year old children and thirty 9-10 year old children. The aim is to investigate the mapping problem of psych verbs – the possibility to map the thematic roles with verbs of reversible meaning such as fear and frighten into different syntactic positions. We intend to demonstrate that the mapping problem of psych verbs has implications to language acquisition process and that psych verbs are harder to acquire then action verbs. We also assume an innate predisposition to the linking of arguments to syntactic positions based on a hierarchy of semantic features, and we defend that the thematic role of Experiencer is preferred to the subject position, if compared to the Theme, a thematic role that expresses less volition, intentionality and agency.Neste artigo, apresentamos resultados de pesquisa de campo com foco na aquisição de verbos psicológicos, empreendida com 30 sujeitos de 4 a 7 anos, e 30 sujeitos de 9 a 10 anos. O intuito é investigar a questão teórica conhecida como “problema de mapeamento dos verbos psicológicos”, que consiste na possibilidade de inversão sintática de papéis temáticos em pares de verbos de significado “reversível” como temer e assustar. Buscamos testar a hipótese de que o problema de mapeamento dos verbos psicológicos tem implicações para o processo de aquisição da linguagem e que verbos psicológicos são mais difíceis de adquirir do que verbos de ação. Pressupomos haver uma propensão inata para o mapeamento de argumentos com base em traços semânticos, organizados hierarquicamente, e defendemos que o papel temático de Experienciador é preferido para posição de sujeito, quando em contraposição a um papel temático menos agentivo e menos volitivo, como o Tema.Editora da PUCRS - ediPUCRS2012-01-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionLinguísticaapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/9572Letras de Hoje; Vol. 47 No. 1 (2012): Linguagem e cognição: Interfaces entre Linguística, Psicologia e Neurociências; 17-23Letras de Hoje; Vol. 47 Núm. 1 (2012): Linguagem e cognição: Interfaces entre Linguística, Psicologia e Neurociências; 17-23Letras de Hoje; v. 47 n. 1 (2012): Linguagem e cognição: Interfaces entre Linguística, Psicologia e Neurociências; 17-231984-77260101-3335reponame:Letras de Hoje (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/9572/7416Naves, Rozana ReigotaCarneiro, Beatriz Patriotainfo:eu-repo/semantics/openAccess2013-08-07T14:34:26Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/9572Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/falePRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/oaieditora.periodicos@pucrs.br || letrasdehoje@pucrs.br1984-77260101-3335opendoar:2013-08-07T14:34:26Letras de Hoje (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
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