Reading comprehension after right hemisphere brain damage: a case study
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng por |
Título da fonte: | Letras de Hoje (Online) |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/12043 |
Resumo: | Reading comprehension is one of the most deficient language skills in Brazilian population (SCLIAR-CABRAL, 2009). Researchers in Neuropsicolinguistics, through a study of interface, are seeking to understand how the cerebral hemispheres process text. But studies, especially those regarding the textual integration, are still controversial. Some of them indicate the left hemisphere as being responsible for this function, while others point the right hemisphere as responsible for it. In order to contribute to this debate, we propose this research. It consists in a case study. Our research subject is a right hemisphere brain damage participant. For this study, we considerate the three levels of reading comprehension proposed by Kintsch and Van Dijk (1983), Van Dijk (2010): microstructure, macrostructure and situational model. Through this research, we want to expand our understanding of language functioning in pathology, its relation with the cerebral hemispheres, as well as its relation with other cognitive components. |
id |
PUC_RS-19_8c2c8ccc1bebff350e59a728dbfe528c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/12043 |
network_acronym_str |
PUC_RS-19 |
network_name_str |
Letras de Hoje (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Reading comprehension after right hemisphere brain damage: a case studyCompreensão leitora pós-lesão cerebral de hemisfério direito: um estudo de casoReadingNarrative GenreCerebrovascular Accident (CVA)Right HemisphereLeft HemisphereWorking MemoryEpisodic MemoryExecutive Functions.LeituraGênero NarrativoAcidente Vascular Encefálico (AVE)Hemisfério DireitoHemisfério EsquerdoMemória de TrabalhoMemória EpisódicaFunções ExecutivasDificuldades em compreensão leitora na patologia Reading comprehension is one of the most deficient language skills in Brazilian population (SCLIAR-CABRAL, 2009). Researchers in Neuropsicolinguistics, through a study of interface, are seeking to understand how the cerebral hemispheres process text. But studies, especially those regarding the textual integration, are still controversial. Some of them indicate the left hemisphere as being responsible for this function, while others point the right hemisphere as responsible for it. In order to contribute to this debate, we propose this research. It consists in a case study. Our research subject is a right hemisphere brain damage participant. For this study, we considerate the three levels of reading comprehension proposed by Kintsch and Van Dijk (1983), Van Dijk (2010): microstructure, macrostructure and situational model. Through this research, we want to expand our understanding of language functioning in pathology, its relation with the cerebral hemispheres, as well as its relation with other cognitive components. Resumo: A compreensão leitora é uma das habilidades linguísticas mais deficitárias na população brasileira (SCLIAR-CABRAL, 2009). Pesquisadores da área de Neuropsicolinguística, através de um estudo de interface, vêm buscando compreender a forma como os hemisférios cerebrais processam o texto. Mas os estudos, principalmente no que tange a integração textual, ainda são controversos, pois alguns apontam o hemisfério esquerdo e outros o hemisfério direito como responsável por essa função. No intuito de contribuir para esse debate, propomos a presente pesquisa. Trata-se de um estudo de caso com um sujeito acometido de lesão cerebral no hemisfério direito, onde verificamos os três níveis de compreensão textual propostos por Kintsch e Van Dijk (1983); Van Dijk (2010): microestrutura, macroestrutura e modelo situacional. Com esse estudo queremos ampliar nossa compreensão sobre o funcionamento da linguagem na patologia, sua relação com os hemisférios cerebrais e outros componentes cognitivos.Editora da PUCRS - ediPUCRS2013-09-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNeuropsicolinguísticaapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/12043Letras de Hoje; Vol. 48 No. 3 (2013): Topics in Mother (L1) and Second (L2) Language Acquisition; 414-423Letras de Hoje; Vol. 48 Núm. 3 (2013): Tópicos em Aquisição de Língua Materna (L1) e Segunda Língua (L2); 414-423Letras de Hoje; v. 48 n. 3 (2013): Tópicos em Aquisição de Língua Materna (L1) e Segunda Língua (L2); 414-4231984-77260101-3335reponame:Letras de Hoje (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSengporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/12043/9922https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/12043/9931Jerônimo, Gislaine Machadoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2013-09-11T16:28:30Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/12043Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/falePRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/oaieditora.periodicos@pucrs.br || letrasdehoje@pucrs.br1984-77260101-3335opendoar:2013-09-11T16:28:30Letras de Hoje (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Reading comprehension after right hemisphere brain damage: a case study Compreensão leitora pós-lesão cerebral de hemisfério direito: um estudo de caso |
title |
Reading comprehension after right hemisphere brain damage: a case study |
spellingShingle |
Reading comprehension after right hemisphere brain damage: a case study Jerônimo, Gislaine Machado Reading Narrative Genre Cerebrovascular Accident (CVA) Right Hemisphere Left Hemisphere Working Memory Episodic Memory Executive Functions. Leitura Gênero Narrativo Acidente Vascular Encefálico (AVE) Hemisfério Direito Hemisfério Esquerdo Memória de Trabalho Memória Episódica Funções Executivas Dificuldades em compreensão leitora na patologia |
title_short |
Reading comprehension after right hemisphere brain damage: a case study |
title_full |
Reading comprehension after right hemisphere brain damage: a case study |
title_fullStr |
Reading comprehension after right hemisphere brain damage: a case study |
title_full_unstemmed |
Reading comprehension after right hemisphere brain damage: a case study |
title_sort |
Reading comprehension after right hemisphere brain damage: a case study |
author |
Jerônimo, Gislaine Machado |
author_facet |
Jerônimo, Gislaine Machado |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Jerônimo, Gislaine Machado |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Reading Narrative Genre Cerebrovascular Accident (CVA) Right Hemisphere Left Hemisphere Working Memory Episodic Memory Executive Functions. Leitura Gênero Narrativo Acidente Vascular Encefálico (AVE) Hemisfério Direito Hemisfério Esquerdo Memória de Trabalho Memória Episódica Funções Executivas Dificuldades em compreensão leitora na patologia |
topic |
Reading Narrative Genre Cerebrovascular Accident (CVA) Right Hemisphere Left Hemisphere Working Memory Episodic Memory Executive Functions. Leitura Gênero Narrativo Acidente Vascular Encefálico (AVE) Hemisfério Direito Hemisfério Esquerdo Memória de Trabalho Memória Episódica Funções Executivas Dificuldades em compreensão leitora na patologia |
description |
Reading comprehension is one of the most deficient language skills in Brazilian population (SCLIAR-CABRAL, 2009). Researchers in Neuropsicolinguistics, through a study of interface, are seeking to understand how the cerebral hemispheres process text. But studies, especially those regarding the textual integration, are still controversial. Some of them indicate the left hemisphere as being responsible for this function, while others point the right hemisphere as responsible for it. In order to contribute to this debate, we propose this research. It consists in a case study. Our research subject is a right hemisphere brain damage participant. For this study, we considerate the three levels of reading comprehension proposed by Kintsch and Van Dijk (1983), Van Dijk (2010): microstructure, macrostructure and situational model. Through this research, we want to expand our understanding of language functioning in pathology, its relation with the cerebral hemispheres, as well as its relation with other cognitive components. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-09-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Neuropsicolinguística |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/12043 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/12043 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng por |
language |
eng por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/12043/9922 https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/12043/9931 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Letras de Hoje; Vol. 48 No. 3 (2013): Topics in Mother (L1) and Second (L2) Language Acquisition; 414-423 Letras de Hoje; Vol. 48 Núm. 3 (2013): Tópicos em Aquisição de Língua Materna (L1) e Segunda Língua (L2); 414-423 Letras de Hoje; v. 48 n. 3 (2013): Tópicos em Aquisição de Língua Materna (L1) e Segunda Língua (L2); 414-423 1984-7726 0101-3335 reponame:Letras de Hoje (Online) instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Letras de Hoje (Online) |
collection |
Letras de Hoje (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Letras de Hoje (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
editora.periodicos@pucrs.br || letrasdehoje@pucrs.br |
_version_ |
1799128774962315264 |