Teolinda Gersão: a portuguese storyteller certainly
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Letras de Hoje (Online) |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/11389 |
Resumo: | In this paper we begin by defining what means about tale. The article briefly reflects on the concept of this kind of narrative. It aims to elaborate a view taking the irony in the tales “The old woman” and “A ear” by Teolinda Gersão as a conducting wire. In this tales the portuguese writer’ imaginary is interlaced by irony and provided by the desire to face the human reality trespassing against conventions. The conflict in the Gersão’ narrative settles down between the fantasy and the reality. At last this article will analyze the correspondence between the old woman and Isaura and comments about the oldness, the death, the helplessness and the performance. |
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Teolinda Gersão: a portuguese storyteller certainlyTeolinda Gersão: uma contista portuguesa com certezaTaleironyConflictTeolinda GersãoContoironiaConflitoTeolinda GersãoIn this paper we begin by defining what means about tale. The article briefly reflects on the concept of this kind of narrative. It aims to elaborate a view taking the irony in the tales “The old woman” and “A ear” by Teolinda Gersão as a conducting wire. In this tales the portuguese writer’ imaginary is interlaced by irony and provided by the desire to face the human reality trespassing against conventions. The conflict in the Gersão’ narrative settles down between the fantasy and the reality. At last this article will analyze the correspondence between the old woman and Isaura and comments about the oldness, the death, the helplessness and the performance.Neste trabalho começa-se por definir o que se entende por conto. O artigo procura desenvolver uma breve reflexão em torno deste modo de narrar. O texto pretende fazer uma leitura dos contos “A velha” e “Uma orelha”, de Teolinda Gersão, tomando a ironia como fio condutor dessas narrativas. Nesses contos, o imaginário da escritora portuguesa, tecido pela ironia é alimentado pelo desejo de enfrentar a realidade humana, transgredindo convenções. O conflito se instala entre a fantasia e a realidade. Finalmente, analisar-se-á a correspondência mantida entre a “velha” e “Isaura”, tendo em conta a velhice, a morte, o abandono e a representação.Editora da PUCRS - ediPUCRS2012-12-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionLiteraturaapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/11389Letras de Hoje; Vol. 47 No. 4 (2012): Brazil and Portugal; 430-436Letras de Hoje; Vol. 47 Núm. 4 (2012): Brasil e Portugal; 430-436Letras de Hoje; v. 47 n. 4 (2012): Brasil e Portugal; 430-4361984-77260101-3335reponame:Letras de Hoje (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/11389/8538Marreco, Maria Inês de Moraesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2013-08-07T14:39:26Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/11389Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/falePRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/oaieditora.periodicos@pucrs.br || letrasdehoje@pucrs.br1984-77260101-3335opendoar:2013-08-07T14:39:26Letras de Hoje (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
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