Desenvolvimento de programas de estimulação cognitiva para adultos idosos: modalidades da Literatura e da Neuropsicologia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Letras de Hoje (Online) |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/8121 |
Resumo: | Considering the import increase of longevity in the world and in Brazil, interventions of health promotion and education specific to healthy elderly adults are essential and socially relevant. This paper presents the planning of two programs of cognitive intervention for adults 60-80 years of age in the indirect mode, literature, and direct, of neuropsychology. From the specific national and international bibliography and the technique of brainstorming with professionals involved in the intervention area were built two programs to be administered in groups of up to 10 people, with neuropsychological assessment pre-and post-intervention in 12 sessions lasting an hour and a half. The intervention program arising from the literature proposes activities involving oral and written language, modality literary poetry. The intervention program includes activities derived from the neuropsychology of cognitive training with specific techniques of stimulation of four components of the cognitive function of working memory. Such programs appear to answer the methodological suggestions in the knowledge of the area and should be developed with two groups of elderly adults to verify their effectiveness in human cognition. It intends to stimulate the promotion of more interventive actions by means of a multidisciplinary approach to cognitive stimulation of elderly people. |
id |
PUC_RS-19_c2fc938ca87a1b29cb3b58bf79d73caa |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/8121 |
network_acronym_str |
PUC_RS-19 |
network_name_str |
Letras de Hoje (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Desenvolvimento de programas de estimulação cognitiva para adultos idosos: modalidades da Literatura e da NeuropsicologiaDesenvolvimento de programas de estimulação cognitiva para adultos idosos: modalidades da Literatura e da NeuropsicologiaAgingCognitionInterventionLiteraturePoetryNeuropsychologyWorking memoryEnvelhecimentoCogniçãoIntervençãoLiteraturaNeuropsicologiaConsidering the import increase of longevity in the world and in Brazil, interventions of health promotion and education specific to healthy elderly adults are essential and socially relevant. This paper presents the planning of two programs of cognitive intervention for adults 60-80 years of age in the indirect mode, literature, and direct, of neuropsychology. From the specific national and international bibliography and the technique of brainstorming with professionals involved in the intervention area were built two programs to be administered in groups of up to 10 people, with neuropsychological assessment pre-and post-intervention in 12 sessions lasting an hour and a half. The intervention program arising from the literature proposes activities involving oral and written language, modality literary poetry. The intervention program includes activities derived from the neuropsychology of cognitive training with specific techniques of stimulation of four components of the cognitive function of working memory. Such programs appear to answer the methodological suggestions in the knowledge of the area and should be developed with two groups of elderly adults to verify their effectiveness in human cognition. It intends to stimulate the promotion of more interventive actions by means of a multidisciplinary approach to cognitive stimulation of elderly people.Em face do aumento significativo e progressivo da longevidade no mundo e no Brasil, ações de promoção de saúde e de educação específicas para adultos idosos saudáveis são essenciais e socialmente relevantes. Este artigo visa a apresentar o planejamento de dois programas de intervenção cognitiva para adultos de 60 a 80 anos de idade, em modalidade indireta, da Literatura, e direta, da Neuropsicologia. A partir de consulta à bibliografia internacional e nacional específicas e da técnica de brainstorming com profissionais envolvidos na área de intervenção, foram construídos dois programas a serem administrados em grupo de, no máximo, 10 pessoas, com avaliação neuropsicológica pré e pós-intervenção, em 12 sessões de duração de uma hora e meia cada. O programa de intervenção advindo da Literatura propõe atividades de linguagem oral e escrita envolvendo a modalidade literária poesia. O programa de intervenção oriundo da Neuropsicologia abrange atividades de treinamento cognitivo com técnicas específicas de estimulação de quatro componentes cognitivos da função memória de trabalho. Tais programas parecem atender as sugestões metodológicas presentes na bibliografia da área e devem ser desenvolvidos com dois grupos de adultos idosos para a verificação de sua eficácia na cognição humana. Estimula-se a promoção de mais ações interventivas no contexto na multidisciplinaridade em busca da estimulação cognitiva de adultos idosos.Editora da PUCRS - ediPUCRS2010-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/8121Letras de Hoje; Vol. 45 No. 3 (2010): Linguagem: Linguística, Teoria da Literatura e InterfacesLetras de Hoje; Vol. 45 Núm. 3 (2010): Linguagem: Linguística, Teoria da Literatura e InterfacesLetras de Hoje; v. 45 n. 3 (2010): Linguagem: Linguística, Teoria da Literatura e Interfaces1984-77260101-3335reponame:Letras de Hoje (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/8121/5810Amodeo, Maria TerezaNetto, Tânia MariaPaz, Rochele Fonsecainfo:eu-repo/semantics/openAccess2011-06-15T14:13:41Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/8121Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/falePRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/oaieditora.periodicos@pucrs.br || letrasdehoje@pucrs.br1984-77260101-3335opendoar:2011-06-15T14:13:41Letras de Hoje (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Desenvolvimento de programas de estimulação cognitiva para adultos idosos: modalidades da Literatura e da Neuropsicologia Desenvolvimento de programas de estimulação cognitiva para adultos idosos: modalidades da Literatura e da Neuropsicologia |
title |
Desenvolvimento de programas de estimulação cognitiva para adultos idosos: modalidades da Literatura e da Neuropsicologia |
spellingShingle |
Desenvolvimento de programas de estimulação cognitiva para adultos idosos: modalidades da Literatura e da Neuropsicologia Amodeo, Maria Tereza Aging Cognition Intervention Literature Poetry Neuropsychology Working memory Envelhecimento Cognição Intervenção Literatura Neuropsicologia |
title_short |
Desenvolvimento de programas de estimulação cognitiva para adultos idosos: modalidades da Literatura e da Neuropsicologia |
title_full |
Desenvolvimento de programas de estimulação cognitiva para adultos idosos: modalidades da Literatura e da Neuropsicologia |
title_fullStr |
Desenvolvimento de programas de estimulação cognitiva para adultos idosos: modalidades da Literatura e da Neuropsicologia |
title_full_unstemmed |
Desenvolvimento de programas de estimulação cognitiva para adultos idosos: modalidades da Literatura e da Neuropsicologia |
title_sort |
Desenvolvimento de programas de estimulação cognitiva para adultos idosos: modalidades da Literatura e da Neuropsicologia |
author |
Amodeo, Maria Tereza |
author_facet |
Amodeo, Maria Tereza Netto, Tânia Maria Paz, Rochele Fonseca |
author_role |
author |
author2 |
Netto, Tânia Maria Paz, Rochele Fonseca |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Amodeo, Maria Tereza Netto, Tânia Maria Paz, Rochele Fonseca |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Aging Cognition Intervention Literature Poetry Neuropsychology Working memory Envelhecimento Cognição Intervenção Literatura Neuropsicologia |
topic |
Aging Cognition Intervention Literature Poetry Neuropsychology Working memory Envelhecimento Cognição Intervenção Literatura Neuropsicologia |
description |
Considering the import increase of longevity in the world and in Brazil, interventions of health promotion and education specific to healthy elderly adults are essential and socially relevant. This paper presents the planning of two programs of cognitive intervention for adults 60-80 years of age in the indirect mode, literature, and direct, of neuropsychology. From the specific national and international bibliography and the technique of brainstorming with professionals involved in the intervention area were built two programs to be administered in groups of up to 10 people, with neuropsychological assessment pre-and post-intervention in 12 sessions lasting an hour and a half. The intervention program arising from the literature proposes activities involving oral and written language, modality literary poetry. The intervention program includes activities derived from the neuropsychology of cognitive training with specific techniques of stimulation of four components of the cognitive function of working memory. Such programs appear to answer the methodological suggestions in the knowledge of the area and should be developed with two groups of elderly adults to verify their effectiveness in human cognition. It intends to stimulate the promotion of more interventive actions by means of a multidisciplinary approach to cognitive stimulation of elderly people. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-12-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/8121 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/8121 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/8121/5810 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Letras de Hoje; Vol. 45 No. 3 (2010): Linguagem: Linguística, Teoria da Literatura e Interfaces Letras de Hoje; Vol. 45 Núm. 3 (2010): Linguagem: Linguística, Teoria da Literatura e Interfaces Letras de Hoje; v. 45 n. 3 (2010): Linguagem: Linguística, Teoria da Literatura e Interfaces 1984-7726 0101-3335 reponame:Letras de Hoje (Online) instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Letras de Hoje (Online) |
collection |
Letras de Hoje (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Letras de Hoje (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
editora.periodicos@pucrs.br || letrasdehoje@pucrs.br |
_version_ |
1799128774475776000 |