Desenvolvimento de programas de estimulação cognitiva para adultos idosos: modalidades da Literatura e da Neuropsicologia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Amodeo, Maria Tereza
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Netto, Tânia Maria, Paz, Rochele Fonseca
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Letras de Hoje (Online)
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/8121
Resumo: Considering the import increase of longevity in the world and in Brazil, interventions of health promotion and education specific to healthy elderly adults are essential and socially relevant. This paper presents the planning of two programs of cognitive intervention for adults 60-80 years of age in the indirect mode, literature, and direct, of neuropsychology. From the specific national and international bibliography and the technique of brainstorming with professionals involved in the intervention area were built two programs to be administered in groups of up to 10 people, with neuropsychological assessment pre-and post-intervention in 12 sessions lasting an hour and a half. The intervention program arising from the literature proposes activities involving oral and written language, modality literary poetry. The intervention program includes activities derived from the neuropsychology of cognitive training with specific techniques of stimulation of four components of the cognitive function of working memory. Such programs appear to answer the methodological suggestions in the knowledge of the area and should be developed with two groups of elderly adults to verify their effectiveness in human cognition. It intends to stimulate the promotion of more interventive actions by means of a multidisciplinary approach to cognitive stimulation of elderly people.
id PUC_RS-19_c2fc938ca87a1b29cb3b58bf79d73caa
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/8121
network_acronym_str PUC_RS-19
network_name_str Letras de Hoje (Online)
repository_id_str
spelling Desenvolvimento de programas de estimulação cognitiva para adultos idosos: modalidades da Literatura e da NeuropsicologiaDesenvolvimento de programas de estimulação cognitiva para adultos idosos: modalidades da Literatura e da NeuropsicologiaAgingCognitionInterventionLiteraturePoetryNeuropsychologyWorking memoryEnvelhecimentoCogniçãoIntervençãoLiteraturaNeuropsicologiaConsidering the import increase of longevity in the world and in Brazil, interventions of health promotion and education specific to healthy elderly adults are essential and socially relevant. This paper presents the planning of two programs of cognitive intervention for adults 60-80 years of age in the indirect mode, literature, and direct, of neuropsychology. From the specific national and international bibliography and the technique of brainstorming with professionals involved in the intervention area were built two programs to be administered in groups of up to 10 people, with neuropsychological assessment pre-and post-intervention in 12 sessions lasting an hour and a half. The intervention program arising from the literature proposes activities involving oral and written language, modality literary poetry. The intervention program includes activities derived from the neuropsychology of cognitive training with specific techniques of stimulation of four components of the cognitive function of working memory. Such programs appear to answer the methodological suggestions in the knowledge of the area and should be developed with two groups of elderly adults to verify their effectiveness in human cognition. It intends to stimulate the promotion of more interventive actions by means of a multidisciplinary approach to cognitive stimulation of elderly people.Em face do aumento significativo e progressivo da longevidade no mundo e no Brasil, ações de promoção de saúde e de educação específicas para adultos idosos saudáveis são essenciais e socialmente relevantes. Este artigo visa a apresentar o planejamento de dois programas de intervenção cognitiva para adultos de 60 a 80 anos de idade, em modalidade indireta, da Literatura, e direta, da Neuropsicologia. A partir de consulta à bibliografia internacional e nacional específicas e da técnica de brainstorming com profissionais envolvidos na área de intervenção, foram construídos dois programas a serem administrados em grupo de, no máximo, 10 pessoas, com avaliação neuropsicológica pré e pós-intervenção, em 12 sessões de duração de uma hora e meia cada. O programa de intervenção advindo da Literatura propõe atividades de linguagem oral e escrita envolvendo a modalidade literária poesia. O programa de intervenção oriundo da Neuropsicologia abrange atividades de treinamento cognitivo com técnicas específicas de estimulação de quatro componentes cognitivos da função memória de trabalho. Tais programas parecem atender as sugestões metodológicas presentes na bibliografia da área e devem ser desenvolvidos com dois grupos de adultos idosos para a verificação de sua eficácia na cognição humana. Estimula-se a promoção de mais ações interventivas no contexto na multidisciplinaridade em busca da estimulação cognitiva de adultos idosos.Editora da PUCRS - ediPUCRS2010-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/8121Letras de Hoje; Vol. 45 No. 3 (2010): Linguagem: Linguística, Teoria da Literatura e InterfacesLetras de Hoje; Vol. 45 Núm. 3 (2010): Linguagem: Linguística, Teoria da Literatura e InterfacesLetras de Hoje; v. 45 n. 3 (2010): Linguagem: Linguística, Teoria da Literatura e Interfaces1984-77260101-3335reponame:Letras de Hoje (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/8121/5810Amodeo, Maria TerezaNetto, Tânia MariaPaz, Rochele Fonsecainfo:eu-repo/semantics/openAccess2011-06-15T14:13:41Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/8121Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/falePRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/oaieditora.periodicos@pucrs.br || letrasdehoje@pucrs.br1984-77260101-3335opendoar:2011-06-15T14:13:41Letras de Hoje (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Desenvolvimento de programas de estimulação cognitiva para adultos idosos: modalidades da Literatura e da Neuropsicologia
Desenvolvimento de programas de estimulação cognitiva para adultos idosos: modalidades da Literatura e da Neuropsicologia
title Desenvolvimento de programas de estimulação cognitiva para adultos idosos: modalidades da Literatura e da Neuropsicologia
spellingShingle Desenvolvimento de programas de estimulação cognitiva para adultos idosos: modalidades da Literatura e da Neuropsicologia
Amodeo, Maria Tereza
Aging
Cognition
Intervention
Literature
Poetry
Neuropsychology
Working memory
Envelhecimento
Cognição
Intervenção
Literatura
Neuropsicologia
title_short Desenvolvimento de programas de estimulação cognitiva para adultos idosos: modalidades da Literatura e da Neuropsicologia
title_full Desenvolvimento de programas de estimulação cognitiva para adultos idosos: modalidades da Literatura e da Neuropsicologia
title_fullStr Desenvolvimento de programas de estimulação cognitiva para adultos idosos: modalidades da Literatura e da Neuropsicologia
title_full_unstemmed Desenvolvimento de programas de estimulação cognitiva para adultos idosos: modalidades da Literatura e da Neuropsicologia
title_sort Desenvolvimento de programas de estimulação cognitiva para adultos idosos: modalidades da Literatura e da Neuropsicologia
author Amodeo, Maria Tereza
author_facet Amodeo, Maria Tereza
Netto, Tânia Maria
Paz, Rochele Fonseca
author_role author
author2 Netto, Tânia Maria
Paz, Rochele Fonseca
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Amodeo, Maria Tereza
Netto, Tânia Maria
Paz, Rochele Fonseca
dc.subject.por.fl_str_mv Aging
Cognition
Intervention
Literature
Poetry
Neuropsychology
Working memory
Envelhecimento
Cognição
Intervenção
Literatura
Neuropsicologia
topic Aging
Cognition
Intervention
Literature
Poetry
Neuropsychology
Working memory
Envelhecimento
Cognição
Intervenção
Literatura
Neuropsicologia
description Considering the import increase of longevity in the world and in Brazil, interventions of health promotion and education specific to healthy elderly adults are essential and socially relevant. This paper presents the planning of two programs of cognitive intervention for adults 60-80 years of age in the indirect mode, literature, and direct, of neuropsychology. From the specific national and international bibliography and the technique of brainstorming with professionals involved in the intervention area were built two programs to be administered in groups of up to 10 people, with neuropsychological assessment pre-and post-intervention in 12 sessions lasting an hour and a half. The intervention program arising from the literature proposes activities involving oral and written language, modality literary poetry. The intervention program includes activities derived from the neuropsychology of cognitive training with specific techniques of stimulation of four components of the cognitive function of working memory. Such programs appear to answer the methodological suggestions in the knowledge of the area and should be developed with two groups of elderly adults to verify their effectiveness in human cognition. It intends to stimulate the promotion of more interventive actions by means of a multidisciplinary approach to cognitive stimulation of elderly people.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-12-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/8121
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/8121
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/8121/5810
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Letras de Hoje; Vol. 45 No. 3 (2010): Linguagem: Linguística, Teoria da Literatura e Interfaces
Letras de Hoje; Vol. 45 Núm. 3 (2010): Linguagem: Linguística, Teoria da Literatura e Interfaces
Letras de Hoje; v. 45 n. 3 (2010): Linguagem: Linguística, Teoria da Literatura e Interfaces
1984-7726
0101-3335
reponame:Letras de Hoje (Online)
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Letras de Hoje (Online)
collection Letras de Hoje (Online)
repository.name.fl_str_mv Letras de Hoje (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br || letrasdehoje@pucrs.br
_version_ 1799128774475776000