FUNERARY ART: APPROPRIATION OF THE PIETÁ BY MARBLE WORKERS AND CONTEMPORARY SCULPTORS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 1997 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos Ibero-Americanos |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/28272 |
Resumo: | The conventional cemeteries of the XX century, secularized, it keep on their ground a sacred architecture. Sometimes, the funerary art serves from the erudite art when this one it popularize. The objective of the present communication is to stablish a bridge between the past traditions – Pietá of Michelangelo and the current experiences – “Sepultamento” by Victor Brecheret and other works made by marbles of Italian origin. |
id |
PUC_RS-20_619491cf33202da8c813d2500b5b2073 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/28272 |
network_acronym_str |
PUC_RS-20 |
network_name_str |
Estudos Ibero-Americanos |
repository_id_str |
|
spelling |
FUNERARY ART: APPROPRIATION OF THE PIETÁ BY MARBLE WORKERS AND CONTEMPORARY SCULPTORSARTE FUNERARIO: APROPRIACIÓN DE LA PIETÁ POR LOS MARMOLISTAS Y ESCULTORES CONTEMPORANEOSARTE FUNERARIA: APROPRIAÇÃO DA PIETÀ PELOS MARMORISTAS E ESCULTOBES CONTEMPORÂNEOSThe conventional cemeteries of the XX century, secularized, it keep on their ground a sacred architecture. Sometimes, the funerary art serves from the erudite art when this one it popularize. The objective of the present communication is to stablish a bridge between the past traditions – Pietá of Michelangelo and the current experiences – “Sepultamento” by Victor Brecheret and other works made by marbles of Italian origin.Resumen - El objetivo de la presente comunicación es de establecer un punto común entre las tradiciones del pasado - Pietá de Miguel Ángel y sus presentes referencias - “Sepultamento” de VictorBrecheret y otros trabajos realizados por los talladores de piedra ítalo-brasileños.Los cementerios convencionales del siglo XX, secularizados, guardan en su seno una arquitectura sagrada. A veces, el arte funerario sirve de arte erudita cuando este se populariza. El objetivo de la presente comunicación es establecer un puente entre las tradiciones del pasado – Pietá de Miguel Ángel y las vivencias del presente – “Sepultamento” de VictorBrecheret y demás obras realizadas por marmolistas de origen italiano.Resumo – O objetivo, dacomunicação presente é estabelecer um ponto comum entre as tradições do passado - Pietá de Michelangelo e suas referências presentes - “Sepultamento” por Victor Brecheret e outras obras feitas por escultores de pedra ítalo-brasileiros.Editora da PUCRS - ediPUCRS1997-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/2827210.15448/1980-864X.1997.2.28272Estudos Ibero-Americanos; Vol. 23 No. 2 (1997); 15-28Estudos Ibero-Americanos; Vol. 23 Núm. 2 (1997); 15-28Estudos Ibero-Americanos; v. 23 n. 2 (1997); 15-281980-864X0101-406410.15448/1980-864X.1997.2reponame:Estudos Ibero-Americanosinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/28272/15839Copyright (c) 2017 Maria Elizia Borgeshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBorges, Maria Elizia2019-10-30T19:11:33Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/28272Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericanaPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/oaieditora.periodicos@pucrs.br||eia@pucrs.br1980-864X0101-4064opendoar:2019-10-30T19:11:33Estudos Ibero-Americanos - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
FUNERARY ART: APPROPRIATION OF THE PIETÁ BY MARBLE WORKERS AND CONTEMPORARY SCULPTORS ARTE FUNERARIO: APROPRIACIÓN DE LA PIETÁ POR LOS MARMOLISTAS Y ESCULTORES CONTEMPORANEOS ARTE FUNERARIA: APROPRIAÇÃO DA PIETÀ PELOS MARMORISTAS E ESCULTOBES CONTEMPORÂNEOS |
title |
FUNERARY ART: APPROPRIATION OF THE PIETÁ BY MARBLE WORKERS AND CONTEMPORARY SCULPTORS |
spellingShingle |
FUNERARY ART: APPROPRIATION OF THE PIETÁ BY MARBLE WORKERS AND CONTEMPORARY SCULPTORS Borges, Maria Elizia |
title_short |
FUNERARY ART: APPROPRIATION OF THE PIETÁ BY MARBLE WORKERS AND CONTEMPORARY SCULPTORS |
title_full |
FUNERARY ART: APPROPRIATION OF THE PIETÁ BY MARBLE WORKERS AND CONTEMPORARY SCULPTORS |
title_fullStr |
FUNERARY ART: APPROPRIATION OF THE PIETÁ BY MARBLE WORKERS AND CONTEMPORARY SCULPTORS |
title_full_unstemmed |
FUNERARY ART: APPROPRIATION OF THE PIETÁ BY MARBLE WORKERS AND CONTEMPORARY SCULPTORS |
title_sort |
FUNERARY ART: APPROPRIATION OF THE PIETÁ BY MARBLE WORKERS AND CONTEMPORARY SCULPTORS |
author |
Borges, Maria Elizia |
author_facet |
Borges, Maria Elizia |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Borges, Maria Elizia |
description |
The conventional cemeteries of the XX century, secularized, it keep on their ground a sacred architecture. Sometimes, the funerary art serves from the erudite art when this one it popularize. The objective of the present communication is to stablish a bridge between the past traditions – Pietá of Michelangelo and the current experiences – “Sepultamento” by Victor Brecheret and other works made by marbles of Italian origin. |
publishDate |
1997 |
dc.date.none.fl_str_mv |
1997-12-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/28272 10.15448/1980-864X.1997.2.28272 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/28272 |
identifier_str_mv |
10.15448/1980-864X.1997.2.28272 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/28272/15839 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Maria Elizia Borges https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Maria Elizia Borges https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos Ibero-Americanos; Vol. 23 No. 2 (1997); 15-28 Estudos Ibero-Americanos; Vol. 23 Núm. 2 (1997); 15-28 Estudos Ibero-Americanos; v. 23 n. 2 (1997); 15-28 1980-864X 0101-4064 10.15448/1980-864X.1997.2 reponame:Estudos Ibero-Americanos instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Estudos Ibero-Americanos |
collection |
Estudos Ibero-Americanos |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos Ibero-Americanos - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
editora.periodicos@pucrs.br||eia@pucrs.br |
_version_ |
1799128859620147200 |