FUNERARY ART: APPROPRIATION OF THE PIETÁ BY MARBLE WORKERS AND CONTEMPORARY SCULPTORS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Borges, Maria Elizia
Data de Publicação: 1997
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos Ibero-Americanos
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/28272
Resumo: The conventional cemeteries of the XX century, secularized, it keep on their ground a sacred architecture. Sometimes, the funerary art serves from the erudite art when this one it popularize. The objective of the present communication is to stablish a bridge between the past traditions – Pietá of Michelangelo and the current experiences – “Sepultamento” by Victor Brecheret and other works made by marbles of Italian origin.
id PUC_RS-20_619491cf33202da8c813d2500b5b2073
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/28272
network_acronym_str PUC_RS-20
network_name_str Estudos Ibero-Americanos
repository_id_str
spelling FUNERARY ART: APPROPRIATION OF THE PIETÁ BY MARBLE WORKERS AND CONTEMPORARY SCULPTORSARTE FUNERARIO: APROPRIACIÓN DE LA PIETÁ POR LOS MARMOLISTAS Y ESCULTORES CONTEMPORANEOSARTE FUNERARIA: APROPRIAÇÃO DA PIETÀ PELOS MARMORISTAS E ESCULTOBES CONTEMPORÂNEOSThe conventional cemeteries of the XX century, secularized, it keep on their ground a sacred architecture. Sometimes, the funerary art serves from the erudite art when this one it popularize. The objective of the present communication is to stablish a bridge between the past traditions – Pietá of Michelangelo and the current experiences – “Sepultamento” by Victor Brecheret and other works made by marbles of Italian origin.Resumen - El objetivo de la presente comunicación es de establecer un punto común entre las tradiciones del pasado - Pietá de Miguel Ángel y sus presentes referencias - “Sepultamento” de VictorBrecheret y otros trabajos realizados por los talladores de piedra ítalo-brasileños.Los cementerios convencionales del siglo XX, secularizados, guardan en su seno una arquitectura sagrada. A veces, el arte funerario sirve de arte erudita cuando este se populariza. El objetivo de la presente comunicación es establecer un puente entre las tradiciones del pasado – Pietá de Miguel Ángel y las vivencias del presente – “Sepultamento” de VictorBrecheret y demás obras realizadas por marmolistas de origen italiano.Resumo – O objetivo, dacomunicação presente é estabelecer um ponto comum entre as tradições do passado - Pietá de Michelangelo e suas referências presentes - “Sepultamento” por Victor Brecheret e outras obras feitas por escultores de pedra ítalo-brasileiros.Editora da PUCRS - ediPUCRS1997-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/2827210.15448/1980-864X.1997.2.28272Estudos Ibero-Americanos; Vol. 23 No. 2 (1997); 15-28Estudos Ibero-Americanos; Vol. 23 Núm. 2 (1997); 15-28Estudos Ibero-Americanos; v. 23 n. 2 (1997); 15-281980-864X0101-406410.15448/1980-864X.1997.2reponame:Estudos Ibero-Americanosinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/28272/15839Copyright (c) 2017 Maria Elizia Borgeshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBorges, Maria Elizia2019-10-30T19:11:33Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/28272Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericanaPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/oaieditora.periodicos@pucrs.br||eia@pucrs.br1980-864X0101-4064opendoar:2019-10-30T19:11:33Estudos Ibero-Americanos - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv FUNERARY ART: APPROPRIATION OF THE PIETÁ BY MARBLE WORKERS AND CONTEMPORARY SCULPTORS
ARTE FUNERARIO: APROPRIACIÓN DE LA PIETÁ POR LOS MARMOLISTAS Y ESCULTORES CONTEMPORANEOS
ARTE FUNERARIA: APROPRIAÇÃO DA PIETÀ PELOS MARMORISTAS E ESCULTOBES CONTEMPORÂNEOS
title FUNERARY ART: APPROPRIATION OF THE PIETÁ BY MARBLE WORKERS AND CONTEMPORARY SCULPTORS
spellingShingle FUNERARY ART: APPROPRIATION OF THE PIETÁ BY MARBLE WORKERS AND CONTEMPORARY SCULPTORS
Borges, Maria Elizia
title_short FUNERARY ART: APPROPRIATION OF THE PIETÁ BY MARBLE WORKERS AND CONTEMPORARY SCULPTORS
title_full FUNERARY ART: APPROPRIATION OF THE PIETÁ BY MARBLE WORKERS AND CONTEMPORARY SCULPTORS
title_fullStr FUNERARY ART: APPROPRIATION OF THE PIETÁ BY MARBLE WORKERS AND CONTEMPORARY SCULPTORS
title_full_unstemmed FUNERARY ART: APPROPRIATION OF THE PIETÁ BY MARBLE WORKERS AND CONTEMPORARY SCULPTORS
title_sort FUNERARY ART: APPROPRIATION OF THE PIETÁ BY MARBLE WORKERS AND CONTEMPORARY SCULPTORS
author Borges, Maria Elizia
author_facet Borges, Maria Elizia
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Borges, Maria Elizia
description The conventional cemeteries of the XX century, secularized, it keep on their ground a sacred architecture. Sometimes, the funerary art serves from the erudite art when this one it popularize. The objective of the present communication is to stablish a bridge between the past traditions – Pietá of Michelangelo and the current experiences – “Sepultamento” by Victor Brecheret and other works made by marbles of Italian origin.
publishDate 1997
dc.date.none.fl_str_mv 1997-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/28272
10.15448/1980-864X.1997.2.28272
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/28272
identifier_str_mv 10.15448/1980-864X.1997.2.28272
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/28272/15839
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Maria Elizia Borges
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Maria Elizia Borges
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Estudos Ibero-Americanos; Vol. 23 No. 2 (1997); 15-28
Estudos Ibero-Americanos; Vol. 23 Núm. 2 (1997); 15-28
Estudos Ibero-Americanos; v. 23 n. 2 (1997); 15-28
1980-864X
0101-4064
10.15448/1980-864X.1997.2
reponame:Estudos Ibero-Americanos
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Estudos Ibero-Americanos
collection Estudos Ibero-Americanos
repository.name.fl_str_mv Estudos Ibero-Americanos - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||eia@pucrs.br
_version_ 1799128859620147200