Allegories about modern: the paintings "Human Solidarity" and "The Progress" of Eliseu Visconti (1866-1944)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Molina, Ana Heloisa
Data de Publicação: 2005
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos Ibero-Americanos
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/1340
Resumo: This text proposes a discussion of the paintings made by Eliseu D’Angelo Visconti (1866-1944) as a request made by the National Library in 1911 as an invitation to reflect on the insertion of determined ideas on the issue of modernity and modern, inscribed in a visual support, the result of a specific historical moment and catalyze of social, visual, sensorial, personal and cultural experiences apprehended by a painter. It aims at presenting some reflexions about the use of the visual support as a source as well as suggest a possible interpretation of the elements laid on the two paintings named “Human Solidarity” and layeter called “Instruction” and Progress.
id PUC_RS-20_ca0abcf7448a61e9f9d06e28ff445c95
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/1340
network_acronym_str PUC_RS-20
network_name_str Estudos Ibero-Americanos
repository_id_str
spelling Allegories about modern: the paintings "Human Solidarity" and "The Progress" of Eliseu Visconti (1866-1944)Alegorías sobre lo moderno: las pinturas "Solidaridad Humana" y "El Progreso" de Eliseu Visconti (1866-1944)Alegorias sobre o moderno: os quadros “Solidariedade Humana” e “O progresso” de Eliseu Visconti (1866-1944)AllegoriesEliseu ViscontiNational LibraryAlegoríasEliseu ViscontiBiblioteca NacionalAlegoriasEliseu ViscontiBiblioteca NacionalThis text proposes a discussion of the paintings made by Eliseu D’Angelo Visconti (1866-1944) as a request made by the National Library in 1911 as an invitation to reflect on the insertion of determined ideas on the issue of modernity and modern, inscribed in a visual support, the result of a specific historical moment and catalyze of social, visual, sensorial, personal and cultural experiences apprehended by a painter. It aims at presenting some reflexions about the use of the visual support as a source as well as suggest a possible interpretation of the elements laid on the two paintings named “Human Solidarity” and layeter called “Instruction” and Progress. Este trabajo tiene como objetivo discutir dos alegorías elaboradas por Eliseo D'Angelo Visconti (1866-1944) como pedido para la Biblioteca Nacional como motivo para reflejar la inclusión de ciertas ideas sobre la modernidad y lo moderno inscritos en un soporte visual, resultado de un determinado momento histórico y el catalizador de experiencias sociales, visuales, sensoriales, personales y culturales incautadas por un pintor. Se presentarán algunas reflexiones sobre el uso de apoyo visual como fuente, así como el discurso del artista sobre su carrera y las influencias artísticas sufridas y la inclusión de los pedidos alegóricos para el espacio de la Biblioteca Nacional en el contexto urbano carioca, en un momento de reafirmación de las ideas republicanas junto a las nociones de la civilización, la cultura, el progreso y el orden. Por último, se llevará a cabo una posible lectura de los elementos dispuestos en ambas pantallas llamados “Solidaridad Humana” y más tarde llamado de “Instrucción” y “Progreso”, comparándolos con los bocetos realizados por el pintor. Este texto propõe discutir duas alegorias elaboradas por Eliseu D’Angelo Visconti (1866-1944) em encomenda para a Biblioteca Nacional como mote a refletir a inserção de determinadas idéias acerca de modernidade e moderno inscritas em um suporte visual, fruto de um dado momento histórico e catalisador de experiências sociais, visuais, sensoriais, pessoais e culturais apreendidas por um pintor. Apresentará algumas reflexões acerca do uso do suporte visual como fonte, bem como, a fala do artista sobre sua trajetória e influências artísticas sofridas e a inserção das encomendas alegóricas para o espaço da Biblioteca Nacional no contexto urbano carioca em um instante de reafirmação de idéias republicanas acopladas às noções de civilização, cultura, progresso e ordem. Por fim, empreenderá uma possível leitura dos elementos dispostos nas duas telas denominadas “Solidariedade Humana” e posteriormente chamada de “Instrução” e “Progresso”, comparando-as com os esquisses realizados pelo pintor. Editora da PUCRS - ediPUCRS2005-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/134010.15448/1980-864X.2005.2.1340Estudos Ibero-Americanos; Vol. 31 No. 2 (2005)Estudos Ibero-Americanos; Vol. 31 Núm. 2 (2005)Estudos Ibero-Americanos; v. 31 n. 2 (2005)1980-864X0101-406410.15448/1980-864X.2005.2reponame:Estudos Ibero-Americanosinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/1340/1045Molina, Ana Heloisainfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-08-28T12:07:06Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/1340Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericanaPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/oaieditora.periodicos@pucrs.br||eia@pucrs.br1980-864X0101-4064opendoar:2017-08-28T12:07:06Estudos Ibero-Americanos - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Allegories about modern: the paintings "Human Solidarity" and "The Progress" of Eliseu Visconti (1866-1944)
Alegorías sobre lo moderno: las pinturas "Solidaridad Humana" y "El Progreso" de Eliseu Visconti (1866-1944)
Alegorias sobre o moderno: os quadros “Solidariedade Humana” e “O progresso” de Eliseu Visconti (1866-1944)
title Allegories about modern: the paintings "Human Solidarity" and "The Progress" of Eliseu Visconti (1866-1944)
spellingShingle Allegories about modern: the paintings "Human Solidarity" and "The Progress" of Eliseu Visconti (1866-1944)
Molina, Ana Heloisa
Allegories
Eliseu Visconti
National Library
Alegorías
Eliseu Visconti
Biblioteca Nacional
Alegorias
Eliseu Visconti
Biblioteca Nacional
title_short Allegories about modern: the paintings "Human Solidarity" and "The Progress" of Eliseu Visconti (1866-1944)
title_full Allegories about modern: the paintings "Human Solidarity" and "The Progress" of Eliseu Visconti (1866-1944)
title_fullStr Allegories about modern: the paintings "Human Solidarity" and "The Progress" of Eliseu Visconti (1866-1944)
title_full_unstemmed Allegories about modern: the paintings "Human Solidarity" and "The Progress" of Eliseu Visconti (1866-1944)
title_sort Allegories about modern: the paintings "Human Solidarity" and "The Progress" of Eliseu Visconti (1866-1944)
author Molina, Ana Heloisa
author_facet Molina, Ana Heloisa
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Molina, Ana Heloisa
dc.subject.por.fl_str_mv Allegories
Eliseu Visconti
National Library
Alegorías
Eliseu Visconti
Biblioteca Nacional
Alegorias
Eliseu Visconti
Biblioteca Nacional
topic Allegories
Eliseu Visconti
National Library
Alegorías
Eliseu Visconti
Biblioteca Nacional
Alegorias
Eliseu Visconti
Biblioteca Nacional
description This text proposes a discussion of the paintings made by Eliseu D’Angelo Visconti (1866-1944) as a request made by the National Library in 1911 as an invitation to reflect on the insertion of determined ideas on the issue of modernity and modern, inscribed in a visual support, the result of a specific historical moment and catalyze of social, visual, sensorial, personal and cultural experiences apprehended by a painter. It aims at presenting some reflexions about the use of the visual support as a source as well as suggest a possible interpretation of the elements laid on the two paintings named “Human Solidarity” and layeter called “Instruction” and Progress.
publishDate 2005
dc.date.none.fl_str_mv 2005-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/1340
10.15448/1980-864X.2005.2.1340
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/1340
identifier_str_mv 10.15448/1980-864X.2005.2.1340
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/1340/1045
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Estudos Ibero-Americanos; Vol. 31 No. 2 (2005)
Estudos Ibero-Americanos; Vol. 31 Núm. 2 (2005)
Estudos Ibero-Americanos; v. 31 n. 2 (2005)
1980-864X
0101-4064
10.15448/1980-864X.2005.2
reponame:Estudos Ibero-Americanos
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Estudos Ibero-Americanos
collection Estudos Ibero-Americanos
repository.name.fl_str_mv Estudos Ibero-Americanos - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||eia@pucrs.br
_version_ 1799128856829886464