Allegories about modern: the paintings "Human Solidarity" and "The Progress" of Eliseu Visconti (1866-1944)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2005 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos Ibero-Americanos |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/1340 |
Resumo: | This text proposes a discussion of the paintings made by Eliseu D’Angelo Visconti (1866-1944) as a request made by the National Library in 1911 as an invitation to reflect on the insertion of determined ideas on the issue of modernity and modern, inscribed in a visual support, the result of a specific historical moment and catalyze of social, visual, sensorial, personal and cultural experiences apprehended by a painter. It aims at presenting some reflexions about the use of the visual support as a source as well as suggest a possible interpretation of the elements laid on the two paintings named “Human Solidarity” and layeter called “Instruction” and Progress. |
id |
PUC_RS-20_ca0abcf7448a61e9f9d06e28ff445c95 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/1340 |
network_acronym_str |
PUC_RS-20 |
network_name_str |
Estudos Ibero-Americanos |
repository_id_str |
|
spelling |
Allegories about modern: the paintings "Human Solidarity" and "The Progress" of Eliseu Visconti (1866-1944)Alegorías sobre lo moderno: las pinturas "Solidaridad Humana" y "El Progreso" de Eliseu Visconti (1866-1944)Alegorias sobre o moderno: os quadros “Solidariedade Humana” e “O progresso” de Eliseu Visconti (1866-1944)AllegoriesEliseu ViscontiNational LibraryAlegoríasEliseu ViscontiBiblioteca NacionalAlegoriasEliseu ViscontiBiblioteca NacionalThis text proposes a discussion of the paintings made by Eliseu D’Angelo Visconti (1866-1944) as a request made by the National Library in 1911 as an invitation to reflect on the insertion of determined ideas on the issue of modernity and modern, inscribed in a visual support, the result of a specific historical moment and catalyze of social, visual, sensorial, personal and cultural experiences apprehended by a painter. It aims at presenting some reflexions about the use of the visual support as a source as well as suggest a possible interpretation of the elements laid on the two paintings named “Human Solidarity” and layeter called “Instruction” and Progress. Este trabajo tiene como objetivo discutir dos alegorías elaboradas por Eliseo D'Angelo Visconti (1866-1944) como pedido para la Biblioteca Nacional como motivo para reflejar la inclusión de ciertas ideas sobre la modernidad y lo moderno inscritos en un soporte visual, resultado de un determinado momento histórico y el catalizador de experiencias sociales, visuales, sensoriales, personales y culturales incautadas por un pintor. Se presentarán algunas reflexiones sobre el uso de apoyo visual como fuente, así como el discurso del artista sobre su carrera y las influencias artísticas sufridas y la inclusión de los pedidos alegóricos para el espacio de la Biblioteca Nacional en el contexto urbano carioca, en un momento de reafirmación de las ideas republicanas junto a las nociones de la civilización, la cultura, el progreso y el orden. Por último, se llevará a cabo una posible lectura de los elementos dispuestos en ambas pantallas llamados “Solidaridad Humana” y más tarde llamado de “Instrucción” y “Progreso”, comparándolos con los bocetos realizados por el pintor. Este texto propõe discutir duas alegorias elaboradas por Eliseu D’Angelo Visconti (1866-1944) em encomenda para a Biblioteca Nacional como mote a refletir a inserção de determinadas idéias acerca de modernidade e moderno inscritas em um suporte visual, fruto de um dado momento histórico e catalisador de experiências sociais, visuais, sensoriais, pessoais e culturais apreendidas por um pintor. Apresentará algumas reflexões acerca do uso do suporte visual como fonte, bem como, a fala do artista sobre sua trajetória e influências artísticas sofridas e a inserção das encomendas alegóricas para o espaço da Biblioteca Nacional no contexto urbano carioca em um instante de reafirmação de idéias republicanas acopladas às noções de civilização, cultura, progresso e ordem. Por fim, empreenderá uma possível leitura dos elementos dispostos nas duas telas denominadas “Solidariedade Humana” e posteriormente chamada de “Instrução” e “Progresso”, comparando-as com os esquisses realizados pelo pintor. Editora da PUCRS - ediPUCRS2005-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/134010.15448/1980-864X.2005.2.1340Estudos Ibero-Americanos; Vol. 31 No. 2 (2005)Estudos Ibero-Americanos; Vol. 31 Núm. 2 (2005)Estudos Ibero-Americanos; v. 31 n. 2 (2005)1980-864X0101-406410.15448/1980-864X.2005.2reponame:Estudos Ibero-Americanosinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/1340/1045Molina, Ana Heloisainfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-08-28T12:07:06Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/1340Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericanaPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/oaieditora.periodicos@pucrs.br||eia@pucrs.br1980-864X0101-4064opendoar:2017-08-28T12:07:06Estudos Ibero-Americanos - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Allegories about modern: the paintings "Human Solidarity" and "The Progress" of Eliseu Visconti (1866-1944) Alegorías sobre lo moderno: las pinturas "Solidaridad Humana" y "El Progreso" de Eliseu Visconti (1866-1944) Alegorias sobre o moderno: os quadros “Solidariedade Humana” e “O progresso” de Eliseu Visconti (1866-1944) |
title |
Allegories about modern: the paintings "Human Solidarity" and "The Progress" of Eliseu Visconti (1866-1944) |
spellingShingle |
Allegories about modern: the paintings "Human Solidarity" and "The Progress" of Eliseu Visconti (1866-1944) Molina, Ana Heloisa Allegories Eliseu Visconti National Library Alegorías Eliseu Visconti Biblioteca Nacional Alegorias Eliseu Visconti Biblioteca Nacional |
title_short |
Allegories about modern: the paintings "Human Solidarity" and "The Progress" of Eliseu Visconti (1866-1944) |
title_full |
Allegories about modern: the paintings "Human Solidarity" and "The Progress" of Eliseu Visconti (1866-1944) |
title_fullStr |
Allegories about modern: the paintings "Human Solidarity" and "The Progress" of Eliseu Visconti (1866-1944) |
title_full_unstemmed |
Allegories about modern: the paintings "Human Solidarity" and "The Progress" of Eliseu Visconti (1866-1944) |
title_sort |
Allegories about modern: the paintings "Human Solidarity" and "The Progress" of Eliseu Visconti (1866-1944) |
author |
Molina, Ana Heloisa |
author_facet |
Molina, Ana Heloisa |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Molina, Ana Heloisa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Allegories Eliseu Visconti National Library Alegorías Eliseu Visconti Biblioteca Nacional Alegorias Eliseu Visconti Biblioteca Nacional |
topic |
Allegories Eliseu Visconti National Library Alegorías Eliseu Visconti Biblioteca Nacional Alegorias Eliseu Visconti Biblioteca Nacional |
description |
This text proposes a discussion of the paintings made by Eliseu D’Angelo Visconti (1866-1944) as a request made by the National Library in 1911 as an invitation to reflect on the insertion of determined ideas on the issue of modernity and modern, inscribed in a visual support, the result of a specific historical moment and catalyze of social, visual, sensorial, personal and cultural experiences apprehended by a painter. It aims at presenting some reflexions about the use of the visual support as a source as well as suggest a possible interpretation of the elements laid on the two paintings named “Human Solidarity” and layeter called “Instruction” and Progress. |
publishDate |
2005 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2005-12-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/1340 10.15448/1980-864X.2005.2.1340 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/1340 |
identifier_str_mv |
10.15448/1980-864X.2005.2.1340 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/1340/1045 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos Ibero-Americanos; Vol. 31 No. 2 (2005) Estudos Ibero-Americanos; Vol. 31 Núm. 2 (2005) Estudos Ibero-Americanos; v. 31 n. 2 (2005) 1980-864X 0101-4064 10.15448/1980-864X.2005.2 reponame:Estudos Ibero-Americanos instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Estudos Ibero-Americanos |
collection |
Estudos Ibero-Americanos |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos Ibero-Americanos - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
editora.periodicos@pucrs.br||eia@pucrs.br |
_version_ |
1799128856829886464 |