The body that manifests itself in the image
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos Ibero-Americanos |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/31270 |
Resumo: | This article proposes a reflection on the photographs taken by the collective news source Mídia Ninja during the protests against the murder of Marielle Franco – Rio de Janeiro city councilor from the party PSOL – on March 14, 2018, in the central area of the city. In moments of mourning like this, protesters place their bodies as barriers against abuses and as a defense of their rights. Based on the investigations of Georges Didi-Huberman, philosopher and art historian specialized in images and gestures from uprisings, I question the potency of the bodies that appear in the photojournalistic pictures. Also, starting from the proposition of W. J. T. Mitchell I try to analyse the photographs of the protest demanding justice for Marielle Franco as a displacement from power to desire. |
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The body that manifests itself in the imageEl cuerpo que se manifiesta en la imagenO corpo que se manifesta na imagemMarielle Franco. Risings. Gestures. Image.Marielle Franco. Levantamientos. Gestos. Imagen.Marielle Franco. Levantes. Gestos. Imagem.This article proposes a reflection on the photographs taken by the collective news source Mídia Ninja during the protests against the murder of Marielle Franco – Rio de Janeiro city councilor from the party PSOL – on March 14, 2018, in the central area of the city. In moments of mourning like this, protesters place their bodies as barriers against abuses and as a defense of their rights. Based on the investigations of Georges Didi-Huberman, philosopher and art historian specialized in images and gestures from uprisings, I question the potency of the bodies that appear in the photojournalistic pictures. Also, starting from the proposition of W. J. T. Mitchell I try to analyse the photographs of the protest demanding justice for Marielle Franco as a displacement from power to desire.El presente artículo propone una reflexión sobre las fotografías realizadas por el colectivo Mídia Ninja en las manifestaciones de protesta contra el asesinato de Marielle Franco – concejal de Río de Janeiro por el PSOL – acontecido el 14 de marzo de 2018, en la región central de la ciudad. En momentos de luto como ese, los cuerpos se colocan en las manifestaciones como barreras para luchar contra el avance de abusos y como defensa de sus derechos. Con base en las investigaciones del filósofo e historiador del arte Georges Didi-Huberman sobre imágenes y gestos de los levantamientos, interrogo sobre la potencia de los cuerpos que aparecen en las imágenes fotoperiodistas. También, partiendo de la proposición de W. J. T. Mitchell procuro pensar las fotografías del levantamiento que piden justicia por Marielle Franco a partir de un desplazamiento del poder hacia el deseo.O presente artigo propõe uma reflexão sobre as fotografias produzidas pelo coletivo Mídia Ninja das manifestações em protesto contra o assassinato de Marielle Franco – vereadora do Rio de Janeiro pelo PSOL – no dia 14 de março de 2018, na região central da cidade. Em momentos de luto como esse, os corpos se colocam nas manifestações como barreiras para o avanço de abusos e como defesa de seus direitos. Tendo como base as investigações do filósofo e historiador da arte Georges Didi-Huberman a respeito das imagens e gestos dos levantes, interrogo sobre a potência dos corpos que aparecem nas imagens fotojornalísticas. Também, partindo da proposição de W. J. T. Mitchell, procuro pensar as fotografias do levante que pedem justiça por Marielle Franco a partir de um deslocamento do poder para o desejo.Editora da PUCRS - ediPUCRS2019-03-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/3127010.15448/1980-864X.2019.1.31270Estudos Ibero-Americanos; Vol. 45 No. 1 (2019): Dossier: Human Rights, History and Memory (1968-2018); 115-124Estudos Ibero-Americanos; Vol. 45 Núm. 1 (2019): Dossier: Derechos Humanos, Historia y Memoria (1968-2018); 115-124Estudos Ibero-Americanos; v. 45 n. 1 (2019): Dossiê: Direitos Humanos, História e Memória (1968-2018); 115-1241980-864X0101-406410.15448/1980-864X.2019.1reponame:Estudos Ibero-Americanosinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/31270/17842Copyright (c) 2019 Dunya Pinto Azevedohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAzevedo, Dúnya Pinto2019-03-26T14:59:46Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/31270Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericanaPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/oaieditora.periodicos@pucrs.br||eia@pucrs.br1980-864X0101-4064opendoar:2019-03-26T14:59:46Estudos Ibero-Americanos - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
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