Between politics and pleasure: dictatorship, art and bohemia throughout Leon Hirszman’s Garota de Ipanema (1967)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Pinto, Carlos Eduardo Pinto
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos Ibero-Americanos
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/24749
Resumo: The article discusses, through the analysis of Leon Hirszman’s Garota de Ipanema (1967) and its social circuit, tensions between politics and pleasure on daily life at Rio de Janeiro during the military dictatorship. The reinterpretation of a Bossa Nova song on a movie that intended to follow the daily life of a middle-class girl from Ipanema is expected as a break with the assumptions on how to make political cinema followed so far by its director, one of the exponents of Brazilian Cinema Novo (New Cinema). After all, both Ipanema and Bossa Nova were considered representative of a depoliticized bohemia apparently not worried with art intervention in society, important to Cinema Novo’s filmmakers. Ironically, the film disappointed critics exactly because it was not a good entertainment, for it aimed to understand the relations of the “girl from Ipanema” with the world, including her perception of politics under a dictatorship. Thus, the analysis aims the connections between dictatorship, art and bohemia both on and through the film.
id PUC_RS-20_f151149e7d3da546a6b7fb328f75944f
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/24749
network_acronym_str PUC_RS-20
network_name_str Estudos Ibero-Americanos
repository_id_str
spelling Between politics and pleasure: dictatorship, art and bohemia throughout Leon Hirszman’s Garota de Ipanema (1967)Entre la política y el placer: dictadura, arte y bohemia a través del film Garota de Ipanema (Leon Hirszman, 1967)Entre a política e o prazer: ditadura, arte e boêmia através do filme Garota de Ipanema (Leon Hirszman, 1967)CinemaBrazilian military dictatorshipPoliticsCinema NovoBossa Nova.Cinedictadura militarPolíticaCine NovoBossa Nova.CinemaDitadura militar brasileiraPolíticaCinema NovoBossa NovaThe article discusses, through the analysis of Leon Hirszman’s Garota de Ipanema (1967) and its social circuit, tensions between politics and pleasure on daily life at Rio de Janeiro during the military dictatorship. The reinterpretation of a Bossa Nova song on a movie that intended to follow the daily life of a middle-class girl from Ipanema is expected as a break with the assumptions on how to make political cinema followed so far by its director, one of the exponents of Brazilian Cinema Novo (New Cinema). After all, both Ipanema and Bossa Nova were considered representative of a depoliticized bohemia apparently not worried with art intervention in society, important to Cinema Novo’s filmmakers. Ironically, the film disappointed critics exactly because it was not a good entertainment, for it aimed to understand the relations of the “girl from Ipanema” with the world, including her perception of politics under a dictatorship. Thus, the analysis aims the connections between dictatorship, art and bohemia both on and through the film.El artículo aborda, a través del análisis del film Garota de Ipanema (Leon Hirszman, 1967) y de su circuito social, las tensiones entre política y placer en el cotidiano de Rio de Janeiro durante la dictadura militar. La relectura de una canción de Bossa Nova a través de un film que pretendía acompañar el cotidiano de una niña de clase media en Ipanema es esperada como una ruptura con los presupuestos del cine político seguidos hasta entonces por su director, uno de los exponentes del Cinema Novo brasilero. Efectivamente, tanto la Bossa Nova como Ipanema eran consideradas metonimias de una bohemia despolitizada que no se conectaba, aparentemente, con la propuesta de intervención del arte en la sociedad, seguida por los cinemanovistas. Irónicamente, el film decepcionó a la crítica justamente por no ser un buen entretenimiento, mientras se proponía comprender la inserción de la protagonista en el mundo, inclusive su relación con la política bajo una dictadura. De este modo, el análisis posibilita pensar las conexiones entre dictadura, arte y bohemia, en el film y a través del mismo.O artigo aborda, através da análise do filme Garota de Ipanema (Leon Hirszman, 1967) e de seu circuito social, as tensões entre política e prazer no cotidiano do Rio de Janeiro durante a ditadura militar. A releitura de uma canção da Bossa Nova através de um filme que pretendia acompanhar o cotidiano de uma menina de classe média em Ipanema é esperada como um rompimento com os pressupostos do cinema político seguidos até então por seu diretor, um dos expoentes do Cinema Novo brasileiro. Afinal, tanto a Bossa quanto Ipanema eram consideradas metonímias de uma boêmia despolitizada que não se conectava, aparentemente, com a proposta de intervenção da arte na sociedade, seguida pelos cinemanovistas. Ironicamente, o filme decepcionou a crítica, justamente por não ser um bom entretenimento, se propondo a compreender a inserção da protagonista no mundo, inclusive sua relação com a política sob uma ditadura. Desse modo, a análise possibilita pensar as conexões entre ditadura, arte e boêmia no filme e através dele.Editora da PUCRS - ediPUCRS2017-06-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/2474910.15448/1980-864X.2017.2.24749Estudos Ibero-Americanos; Vol. 43 No. 2 (2017): Dossier - History, everyday life and social memory - the common life under dictatorships in the 20th century; 414-427Estudos Ibero-Americanos; Vol. 43 Núm. 2 (2017): Dossiê - Historia, vida cotidiano y memoria social - la vida común bajo las dictaduras en el siglo XX; 414-427Estudos Ibero-Americanos; v. 43 n. 2 (2017): Dossiê - História, cotidiano e memória social – a vida comum sob as ditaduras no século XX; 414-4271980-864X0101-406410.15448/1980-864X.2017.2reponame:Estudos Ibero-Americanosinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/24749/15649Copyright (c) 2017 Carlos Eduardo Pinto de Pintohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Pinto, Carlos Eduardo Pinto2017-11-29T19:02:36Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/24749Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericanaPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/oaieditora.periodicos@pucrs.br||eia@pucrs.br1980-864X0101-4064opendoar:2017-11-29T19:02:36Estudos Ibero-Americanos - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Between politics and pleasure: dictatorship, art and bohemia throughout Leon Hirszman’s Garota de Ipanema (1967)
Entre la política y el placer: dictadura, arte y bohemia a través del film Garota de Ipanema (Leon Hirszman, 1967)
Entre a política e o prazer: ditadura, arte e boêmia através do filme Garota de Ipanema (Leon Hirszman, 1967)
title Between politics and pleasure: dictatorship, art and bohemia throughout Leon Hirszman’s Garota de Ipanema (1967)
spellingShingle Between politics and pleasure: dictatorship, art and bohemia throughout Leon Hirszman’s Garota de Ipanema (1967)
de Pinto, Carlos Eduardo Pinto
Cinema
Brazilian military dictatorship
Politics
Cinema Novo
Bossa Nova.
Cine
dictadura militar
Política
Cine Novo
Bossa Nova.
Cinema
Ditadura militar brasileira
Política
Cinema Novo
Bossa Nova
title_short Between politics and pleasure: dictatorship, art and bohemia throughout Leon Hirszman’s Garota de Ipanema (1967)
title_full Between politics and pleasure: dictatorship, art and bohemia throughout Leon Hirszman’s Garota de Ipanema (1967)
title_fullStr Between politics and pleasure: dictatorship, art and bohemia throughout Leon Hirszman’s Garota de Ipanema (1967)
title_full_unstemmed Between politics and pleasure: dictatorship, art and bohemia throughout Leon Hirszman’s Garota de Ipanema (1967)
title_sort Between politics and pleasure: dictatorship, art and bohemia throughout Leon Hirszman’s Garota de Ipanema (1967)
author de Pinto, Carlos Eduardo Pinto
author_facet de Pinto, Carlos Eduardo Pinto
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Pinto, Carlos Eduardo Pinto
dc.subject.por.fl_str_mv Cinema
Brazilian military dictatorship
Politics
Cinema Novo
Bossa Nova.
Cine
dictadura militar
Política
Cine Novo
Bossa Nova.
Cinema
Ditadura militar brasileira
Política
Cinema Novo
Bossa Nova
topic Cinema
Brazilian military dictatorship
Politics
Cinema Novo
Bossa Nova.
Cine
dictadura militar
Política
Cine Novo
Bossa Nova.
Cinema
Ditadura militar brasileira
Política
Cinema Novo
Bossa Nova
description The article discusses, through the analysis of Leon Hirszman’s Garota de Ipanema (1967) and its social circuit, tensions between politics and pleasure on daily life at Rio de Janeiro during the military dictatorship. The reinterpretation of a Bossa Nova song on a movie that intended to follow the daily life of a middle-class girl from Ipanema is expected as a break with the assumptions on how to make political cinema followed so far by its director, one of the exponents of Brazilian Cinema Novo (New Cinema). After all, both Ipanema and Bossa Nova were considered representative of a depoliticized bohemia apparently not worried with art intervention in society, important to Cinema Novo’s filmmakers. Ironically, the film disappointed critics exactly because it was not a good entertainment, for it aimed to understand the relations of the “girl from Ipanema” with the world, including her perception of politics under a dictatorship. Thus, the analysis aims the connections between dictatorship, art and bohemia both on and through the film.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-06-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/24749
10.15448/1980-864X.2017.2.24749
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/24749
identifier_str_mv 10.15448/1980-864X.2017.2.24749
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/24749/15649
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Carlos Eduardo Pinto de Pinto
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Carlos Eduardo Pinto de Pinto
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Estudos Ibero-Americanos; Vol. 43 No. 2 (2017): Dossier - History, everyday life and social memory - the common life under dictatorships in the 20th century; 414-427
Estudos Ibero-Americanos; Vol. 43 Núm. 2 (2017): Dossiê - Historia, vida cotidiano y memoria social - la vida común bajo las dictaduras en el siglo XX; 414-427
Estudos Ibero-Americanos; v. 43 n. 2 (2017): Dossiê - História, cotidiano e memória social – a vida comum sob as ditaduras no século XX; 414-427
1980-864X
0101-4064
10.15448/1980-864X.2017.2
reponame:Estudos Ibero-Americanos
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Estudos Ibero-Americanos
collection Estudos Ibero-Americanos
repository.name.fl_str_mv Estudos Ibero-Americanos - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||eia@pucrs.br
_version_ 1799128858935427072