When the body opens the world: anthropophagic provocations for the study of religion
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Rever (São Paulo. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.pucsp.br/index.php/rever/article/view/49231 |
Resumo: | Starting from an anthropogenetic point of view that shapes the Modern thought, the paper proposes a provocative discussion between the limits of Western concepts of body and humanity – based upon a fundamental ontology – and the Amerindian perspectivism as a theoretical synthesis. The paper will work with the representativeness of two bodies (Michelangelo’s David and Davi Kopenawa, a Yanomami Shaman) and their potential contributions to think about other kindsof humanities, taking the implications of an animist ontology as an (anthropophagic) exercise of decolonization, also for the theoretical-epistemological discussions in the study of religion. |
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When the body opens the world: anthropophagic provocations for the study of religionQuando o corpo abre o mundo: provocações antropofágicas para a ciência da religiãoAnthropogenesisAmerindian perspectivismReligionBodyAntropogênesePerspectivismo ameríndioReligiãoCorpoStarting from an anthropogenetic point of view that shapes the Modern thought, the paper proposes a provocative discussion between the limits of Western concepts of body and humanity – based upon a fundamental ontology – and the Amerindian perspectivism as a theoretical synthesis. The paper will work with the representativeness of two bodies (Michelangelo’s David and Davi Kopenawa, a Yanomami Shaman) and their potential contributions to think about other kindsof humanities, taking the implications of an animist ontology as an (anthropophagic) exercise of decolonization, also for the theoretical-epistemological discussions in the study of religion.O objetivo do presente artigo é levantar a discussão sobre os limites das noções de corpo e humanidade baseadas em uma ontologia fundamental, a partir da antropogênese que dá forma ao pensamento moderno ocidental, performando um caminho provocativo através de noções outras de corpo e humanidade, aqui pautadas pelo Perspectivismo Ameríndio enquanto síntese teórica. Nesse sentido, buscou-se trabalhar a representatividade de dois corpos (o David, de Michelangelo, e o xamã yanomami Davi Kopenawa) e a potencialidade de se pensar humanidades outras por meio das implicações de uma ontologia anímica como exercício (antropofágico) de descolonização do pensamento também para as discussões teórico-epistemológicas da ciência da religião.Pontifícia Universidade Católica de São Paulo2020-06-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/rever/article/view/4923110.23925/1677-1222.2020vol20i1a3REVER: Journal for the Study of Religion; Vol. 20 No. 1 (2020): O corpo em movimento: espiritualidade e transcendência; 27-44REVER: Revista de Estudos da Religião; v. 20 n. 1 (2020): O corpo em movimento: espiritualidade e transcendência; 27-441677-1222reponame:Rever (São Paulo. Online)instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/rever/article/view/49231/32181Copyright (c) 2020 REVER - Revista de Estudos da Religiãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSimões, Maria CecíliaLopes, Paulo Henrique2020-06-26T16:11:59Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/49231Revistahttps://revistas.pucsp.br/index.php/rever/PRIhttps://revistas.pucsp.br/rever/oairever@pucsp.br1677-12221677-1222opendoar:2020-06-26T16:11:59Rever (São Paulo. Online) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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