Portraits of space in David Bowie
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Rever (São Paulo. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.pucsp.br/index.php/rever/article/view/37374 |
Resumo: | David Bowie kept himself aside from religion, which he regarded with skepticism. In his lyrics it is hard to find any kind of “longing for some everafter” – or, as we could say, for any explicit signs of transcendence. The notion of (cosmic) «space» allowed him to criticize what he thought to be alienating desires of fuga mundi, which avoided the crucial existencial and anthropological question: how to live in a chaotic and absurd world? With clear nietzschean influences, Bowie presents lucid fiction as the human way of inhabiting the world. “Mask”, “mirror”, “stage” and “closet” are amongst the symbols of his anthropological reflexion, and they appear to be a form of self-transcendence – self-aware and open to others. |
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Portraits of space in David BowieFigurações do espaço em David BowieImanência. Alienação. Ficção. Paródia. Autotranscendência. AntropologiaImmanence. Alienation. Fiction. Parody. Self-transcendence. AnthropologyDavid Bowie kept himself aside from religion, which he regarded with skepticism. In his lyrics it is hard to find any kind of “longing for some everafter” – or, as we could say, for any explicit signs of transcendence. The notion of (cosmic) «space» allowed him to criticize what he thought to be alienating desires of fuga mundi, which avoided the crucial existencial and anthropological question: how to live in a chaotic and absurd world? With clear nietzschean influences, Bowie presents lucid fiction as the human way of inhabiting the world. “Mask”, “mirror”, “stage” and “closet” are amongst the symbols of his anthropological reflexion, and they appear to be a form of self-transcendence – self-aware and open to others.David Bowie manteve uma relação distante e crítica a respeito da religião. Nos seus textos musicais é difícil detectar uma espécie de «suspiro por um além» – ou, diríamos, de sinais explícitos de transcendência. Partindo do tema do «espaço» (cósmico) o autor critica certos desejos alienantes de fuga mundi, que evitam a questão existencial e antropológica de fundo: como viver num mundo caótico e absurdo? Com clara influência nietzscheana, Bowie falará da ficção consciente como forma humana de habitar o mundo. «Máscara», «espelho», «palco» e «armário» tornam-se símbolos de uma reflexão antropológica e, possivelmente, de uma forma de autotranscendência – consciente de si e aberta aos outros.Pontifícia Universidade Católica de São Paulo2018-05-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/rever/article/view/3737410.23925/1677-1222.2018vol18i1a5REVER: Journal for the Study of Religion; Vol. 18 No. 1 (2018): Arte é Liturgia?; 77-98REVER: Revista de Estudos da Religião; v. 18 n. 1 (2018): Arte é Liturgia?; 77-981677-1222reponame:Rever (São Paulo. Online)instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/rever/article/view/37374/25449Copyright (c) 2018 REVER - Revista de Estudos da Religiãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFernandes, Rui Miguel2018-08-31T23:03:24Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/37374Revistahttps://revistas.pucsp.br/index.php/rever/PRIhttps://revistas.pucsp.br/rever/oairever@pucsp.br1677-12221677-1222opendoar:2018-08-31T23:03:24Rever (São Paulo. Online) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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