Candomblé of Barreiras: analysis of a reafricanized terreiro
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Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Rever (São Paulo. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.pucsp.br/index.php/rever/article/view/46935 |
Resumo: | It is presented here an ethnography of a celebration for the Yorùbá goddess Yemanjá in a Portuguese Candomblé temple named Ilé Alaketu Omo Iya Iyemoja Sobayin, also known as Candomblé of Barreiras. The pertinency of this text results from the evident particularities of the mentioned celebration, wherein religion and the ludic are interrelated, and the so-called Bahian authenticity dialogues with rites imported from the reafricanized São Paulo’s Candomblé. Thereby, the case study constitutes an opportunity to revisit the concepts of normativity and reafricanization in Candomblé studies. At the same level, it allows us to think out of the box of classic categories of classification in order to better understand the dynamics in stake here. |
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Candomblé of Barreiras: analysis of a reafricanized terreiroCandomblé das Barreiras: análise de um terreiro reafricanizadoCandombléPortugalReafricanizaçãoYemanjáAutenticidadeCandombléPortugalReafricanizationYemanjáAuthenticityIt is presented here an ethnography of a celebration for the Yorùbá goddess Yemanjá in a Portuguese Candomblé temple named Ilé Alaketu Omo Iya Iyemoja Sobayin, also known as Candomblé of Barreiras. The pertinency of this text results from the evident particularities of the mentioned celebration, wherein religion and the ludic are interrelated, and the so-called Bahian authenticity dialogues with rites imported from the reafricanized São Paulo’s Candomblé. Thereby, the case study constitutes an opportunity to revisit the concepts of normativity and reafricanization in Candomblé studies. At the same level, it allows us to think out of the box of classic categories of classification in order to better understand the dynamics in stake here.O presente artigo é uma etnografia de uma festa de Yemanjá celebrada no terreiro Ilé Alaketu Omo Iya Iyemoja Sobayin, conhecido como Candomblé das Barreiras. A elaboração do mesmo é resultado das caraterísticas particulares da celebração, onde religioso e lúdico se interpenetram, e a autenticidade baiana é negociada com ritos próprios do Candomblé reafricanizado de São Paulo. Assim, o caso em estudo constitui-se uma oportunidade para revisitar normatividades e o conceito de reafricanização do Candomblé, procurando ir além das classificações clássicas para melhor entender o cenário dinâmico que se evidencia.Pontifícia Universidade Católica de São Paulo2020-01-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/rever/article/view/4693510.23925/1677-1222.2019vol19i3a7REVER: Journal for the Study of Religion; Vol. 19 No. 3 (2019): Religião, Territórios, Redes e Fluxos; 117-135REVER: Revista de Estudos da Religião; v. 19 n. 3 (2019): Religião, Territórios, Redes e Fluxos; 117-1351677-1222reponame:Rever (São Paulo. Online)instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/rever/article/view/46935/31378Copyright (c) 2020 REVER - Revista de Estudos da Religiãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessDias, João Ferreira2020-01-26T00:09:13Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/46935Revistahttps://revistas.pucsp.br/index.php/rever/PRIhttps://revistas.pucsp.br/rever/oairever@pucsp.br1677-12221677-1222opendoar:2020-01-26T00:09:13Rever (São Paulo. Online) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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