From aesthetic utopia to utopian aesthetics: the pulsating language

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Macari, Maria Lucia
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Weinmann, Amadeu de Oliveira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Psicologia Revista (Online)
Texto Completo: https://revistas.pucsp.br/index.php/psicorevista/article/view/51413
Resumo: This article seeks to underscore the ‘utopia significant, based on an articulation with aesthetics. The premise is not to apply Psychoanalysis to cinema: cinema is applied to Psychoanalysis building a path through which we can listen to the signifiers in their equivocality. With the emergence of an aesthetic utopia, which we illustrate with socialist realism, we understand that a strict language policy was established, restricting games with language and, therefore, discursive possibilities. However, in the entanglements of culture, between closings and (re)openings, a utopian aesthetics can take shape, and also shape the discussion based on Tarkovsky’s cinema, with his outsider cinematographic language. In this sense, what is at stake is the inventive dimension of language, the pulse of the signifiers that call the subjects to position themselves differently.
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spelling From aesthetic utopia to utopian aesthetics: the pulsating languageDe una utopía estética a una estética utópica: el lenguaje que pulsaDe uma utopia estética a uma estética utópica: a linguagem que pulsapsicanáliseutopiaestéticalinguagemTarkovskipsicoanálisisutopíaestéticalenguajeTarkovskypsychoanalysisutopiaaestheticslanguageTarkovskyThis article seeks to underscore the ‘utopia significant, based on an articulation with aesthetics. The premise is not to apply Psychoanalysis to cinema: cinema is applied to Psychoanalysis building a path through which we can listen to the signifiers in their equivocality. With the emergence of an aesthetic utopia, which we illustrate with socialist realism, we understand that a strict language policy was established, restricting games with language and, therefore, discursive possibilities. However, in the entanglements of culture, between closings and (re)openings, a utopian aesthetics can take shape, and also shape the discussion based on Tarkovsky’s cinema, with his outsider cinematographic language. In this sense, what is at stake is the inventive dimension of language, the pulse of the signifiers that call the subjects to position themselves differently. Este artículo busca tensionar el significante utopía, a partir de una articulación con la estética. Para eso, dialogamos específicamente con el lenguaje cinematográfico, asumiendo la premisa de que no aplicamos el Psicoanálisis al cine, sino el cine al Psicoanálisis, para construir un camino a través del cual podamos escuchar los significantes en su equívoco. Con el surgimiento de una utopía estética, la cual ilustramos con el realismo socialista, entendemos que una politica de lenguaje estricta fue colocada en escena, restringiendo los juegos con los significantes y, por lo tanto, las posibilidades discursivas. Sin embargo, en los enredosn de la cultura, entre cierres y (re)aperturas, puede tomar forma una estética utópica, la cual ponemos en discusión a partir del cine de Tarkovsky, que apuesta por un lenguaje cinematográfico fuera de los dictámenes estéticos actuales. En este sentido, lo que está en juego es la dimensión inventiva del lenguaje, el pulso de los significantes que convocan a los sujetos a diferentes posturas.Este artigo busca tensionar o significante utopia, a partir de uma articulação com a estética. Com esse intuito, dialogamos, especificamente, com a linguagem cinematográfica, assumindo a premissa de que não aplicamos a Psicanálise ao cinema, mas o cinema à Psicanálise, de modo a construir um percurso mediante o qual podemos escutar os significantes em sua equivocidade. Com a emergência de uma utopia estética, a qual ilustramos com o realismo socialista, entendemos que uma política de linguagem estrita foi colocada em cena, restringindo os jogos com os significantes e, portanto, as possibilidades discursivas. No entanto, nos emaranhados da cultura, entre fechamentos e (re)aberturas, uma estética utópica pode ganhar forma, a qual colocamos para discussão a partir do cinema de Tarkovsky, que aposta em uma linguagem cinematográfica fora dos ditames estéticos vigentes. Nesse sentido, o que está em jogo é a dimensão inventiva da linguagem, o pulsar dos significantes que convocam os sujeitos a posturas distintas.Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - Faculdade de Ciências Humanas e da Saúde2021-12-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/psicorevista/article/view/5141310.23925/2594-3871.2021v30i2p391-411Psicologia Revista; v. 30 n. 2 (2021); 391-4112594-38711413-406310.23925/2594-3871.2021_v30i2reponame:Psicologia Revista (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/psicorevista/article/view/51413/38257Copyright (c) 2021 Maria Lucia Macari, Amadeu de Oliveira Weinmannhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMacari, Maria LuciaWeinmann, Amadeu de Oliveira2021-12-17T13:25:01Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/51413Revistahttps://revistas.pucsp.br/psicorevistaPRIhttps://revistas.pucsp.br/psicorevista/oaipsicorevista@pucsp.br2594-38711413-4063opendoar:2021-12-17T13:25:01Psicologia Revista (Online) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
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