Pragmatismo e percepção sensorial: é a teoria de Peirce, Dewey e Mead idêntica à de Aristóteles?
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cognitio (São Paulo. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.pucsp.br/index.php/cognitiofilosofia/article/view/13426 |
Resumo: | Even today, sensorial perception is a great philosophic mystery. This work is divided in two parts: The first synthesizes and criticizes the prevailing cerebral representationism model and enunciates an argument that prepares the field to the second one. In this second part the pragmatism perception theory is compared to Aristotle's De Anima. Here is, in a general way, the argument: (1) perception is the result of nature's cause factors intrinsic to organism-environment transaction. (2) these factors cannot be encountered among revealed ontological elements of this same perception; therefore (3) the ontological structure revealed by perception doesn't reflect the totality of the organism-environment's transaction complexity. This conclusion is vital to understand the Aristotelian-pragmatic perception theory: the subject-on-world's transposition to world-on-subject phase, via "immaterial reception of forms"- establishment of the anteceptive field conscious of the action potentialities in such way. Pragmatism naturalism cleared up: the perception is a natural-historic evolved version of this same key-andlocker mechanism proper to form detection intrinsic of elementary ontological, biologic and even physical-chemical interactions. But instead of detection in the automatic nomological / biological action: conscious detection, opened, of free actions possibilities inserted in the percipient environment. |
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Pragmatismo e percepção sensorial: é a teoria de Peirce, Dewey e Mead idêntica à de Aristóteles?Pragmatismo e percepção sensorial: é a teoria de Peirce, Dewey e Mead idêntica à de Aristóteles?Even today, sensorial perception is a great philosophic mystery. This work is divided in two parts: The first synthesizes and criticizes the prevailing cerebral representationism model and enunciates an argument that prepares the field to the second one. In this second part the pragmatism perception theory is compared to Aristotle's De Anima. Here is, in a general way, the argument: (1) perception is the result of nature's cause factors intrinsic to organism-environment transaction. (2) these factors cannot be encountered among revealed ontological elements of this same perception; therefore (3) the ontological structure revealed by perception doesn't reflect the totality of the organism-environment's transaction complexity. This conclusion is vital to understand the Aristotelian-pragmatic perception theory: the subject-on-world's transposition to world-on-subject phase, via "immaterial reception of forms"- establishment of the anteceptive field conscious of the action potentialities in such way. Pragmatism naturalism cleared up: the perception is a natural-historic evolved version of this same key-andlocker mechanism proper to form detection intrinsic of elementary ontological, biologic and even physical-chemical interactions. But instead of detection in the automatic nomological / biological action: conscious detection, opened, of free actions possibilities inserted in the percipient environment.Percepção sensorial: até hoje um grande mistério filosófico. O presente trabalho divide-se em duas partes. A primeira sintetiza a crítica ao modelo representacionista intracerebral predominante, e enuncia um argumento que prepara o terreno para a segunda parte do trabalho. Nesta, a teoria pragmatista da percepção é equiparada à de Aristóteles, em De Anima. Eis, grosso modo, o argumento: (1) percepção resulta de fatores causais da natureza inerentes à transação organismo-ambiente; (2) tais fatores não podem ser encontrados entre os elementos ontológicos revelados na própria percepção; logo, (3) a estrutura ontológica revelada na percepção não reflete a total complexidade da transação real organismo-ambiente. Esta conclusão é crucial para entender a teoria pragmatista-aristotélica da percepção: passagem da fase sujeito-no-mundo para a fase mundo-no-sujeito, via "recepção imaterial de formas" - estabelecimento de campo anteceptivo consciente de potencialidades de ação subentendidas em tais formas. Pragmatismo como naturalismo esclarecido: a percepção é a versão histórico-natural mais evoluída do mesmo mecanismo chave-e-fechadura próprio da detecção de formas inerente a interações ontológicas elementares - biológicas e mesmo físico-químicas. Mas em vez de detecçâo-na-ação nomológica/biológico automática: detecção consciente, em aberto, de possibilidades de ação livre inscritas no ambiente do percipiente.Pontifícia Universidade Católica de São Paulo2013-01-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/cognitiofilosofia/article/view/13426Cognitio: Revista de Filosofia; No. 1 (2000); 102-116Cognitio: Revista de Filosofia; n. 1 (2000); 102-1162316-52781518-7187reponame:Cognitio (São Paulo. Online)instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/cognitiofilosofia/article/view/13426/9953Copyright (c) 2013 http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessSchaeffer, Renato2024-07-01T13:09:33Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/13426Revistahttps://revistas.pucsp.br/index.php/cognitiofilosofiaPRIhttps://revistas.pucsp.br/index.php/cognitiofilosofia/oairevcognitio@gmail.com2316-52781518-7187opendoar:2024-07-01T13:09:33Cognitio (São Paulo. Online) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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