On the Interpretants of the Dicent Signs
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Cognitio (São Paulo. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.pucsp.br/index.php/cognitiofilosofia/article/view/13606 |
Resumo: | Dicent signs are necessarily composed signs, since it is the syntax of two rhematic ones that determines the final interpretant of existence. For Peirce, as for a certain group of thinkers like Hume and Kant, existence is not a predicate attributable to some classes of subjects but a mode of synthesis. However, in contrast to Kant, Peirce does not consider existence as a plus of perfection to a potential being, but as a restrictive state of being immerse in the theater of reactions. So, there would not be any sense to discuss the existence of the Supreme Being or to suppose thingsin–themselves as the realm of beings outside the representative domain of human Reason. |
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On the Interpretants of the Dicent SignsA Respeito dos Interpretantes dos Signos DicentesExistênciaEssênciaSerDicenteRemaRealismoNominalismoInterpretante finalExistenceEssenceBeingDicentRhemaRealismNominalismFinal interpretantDicent signs are necessarily composed signs, since it is the syntax of two rhematic ones that determines the final interpretant of existence. For Peirce, as for a certain group of thinkers like Hume and Kant, existence is not a predicate attributable to some classes of subjects but a mode of synthesis. However, in contrast to Kant, Peirce does not consider existence as a plus of perfection to a potential being, but as a restrictive state of being immerse in the theater of reactions. So, there would not be any sense to discuss the existence of the Supreme Being or to suppose thingsin–themselves as the realm of beings outside the representative domain of human Reason.Os signos dicentes são necessariamente signos compostos, uma vez que é a sintaxe de dois signos remáticos que determina o interpretante final de existência. Para Peirce, assim como para um certo grupo de filósofos como Kant e Hume, a existência não é um predicado atribuível a algumas classes de sujeitos, mas um modo de síntese. Contudo, diferentemente de Kant, Peirce não considera a existência como um acréscimo de perfeição a um ser potencial, mas como um estado restritivo do ser imerso no teatro das reações. De tal modo que não haveria nenhum sentido em discutir-se a existência do Ser Supremo ou de se supor coisas em si como o domínio dos seres fora do domínio representativo da Razão humana.Pontifícia Universidade Católica de São Paulo2013-02-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/cognitiofilosofia/article/view/13606Cognitio: Revista de Filosofia; Vol. 6 No. 2 (2005); 209-219Cognitio: Revista de Filosofia; v. 6 n. 2 (2005); 209-2192316-52781518-7187reponame:Cognitio (São Paulo. Online)instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPenghttps://revistas.pucsp.br/index.php/cognitiofilosofia/article/view/13606/10116Copyright (c) 2013 http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessSilveira, Lauro Frederico Barbosa da2024-07-01T13:09:36Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/13606Revistahttps://revistas.pucsp.br/index.php/cognitiofilosofiaPRIhttps://revistas.pucsp.br/index.php/cognitiofilosofia/oairevcognitio@gmail.com2316-52781518-7187opendoar:2024-07-01T13:09:36Cognitio (São Paulo. Online) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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