História e histórias entrelaçadas pela voz: a narrativa performática em O Alegre Canto da Perdiz, de Paulina Chiziane
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14934 |
Resumo: | The aim of this dissertation is to think about the hybrid writing of the African novel The Happy Partridge s Song (2008) of the authorship of Paulina Chiziane. The research of this reading of the Mozambican novel pointed out in the orality, boundaries and narrative performance, consequent of the intersection between voice and letter, in agreement with the mythical origins of its culture. The items of the our research are inter-related with the figurative sights of the questions between relation tradition and modernity and their insurgencies in the social reality of Zambezia, especially, in relation to black woman while loud voice looking for autonomy, social status and individual freedom. The light of this culture social question, bring us as a result that change and the emptying of social positions occupied by woman in troubles bring up a eccentric writing by the communicated dialogism of the word with the orality, responsible method by the fusion of two or more voices in the representation of hybrid speech of the novel. The effect is the constant and invariable mobility of the narrator and her ideological eminence in the handling passionate and libertarian trouble of the black woman voice in the context of the patriarchal society, like voices linked authorial |
id |
PUC_SP-1_002bf1b0ea585a0a256b213801c142b4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/14934 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Palo, Maria Joséhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4458090Z7Santos, Márcia Cristina dos2016-04-28T19:59:22Z2010-07-052010-05-26Santos, Márcia Cristina dos. História e histórias entrelaçadas pela voz: a narrativa performática em O Alegre Canto da Perdiz, de Paulina Chiziane. 2010. 103 f. Dissertação (Mestrado em Literatura) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14934The aim of this dissertation is to think about the hybrid writing of the African novel The Happy Partridge s Song (2008) of the authorship of Paulina Chiziane. The research of this reading of the Mozambican novel pointed out in the orality, boundaries and narrative performance, consequent of the intersection between voice and letter, in agreement with the mythical origins of its culture. The items of the our research are inter-related with the figurative sights of the questions between relation tradition and modernity and their insurgencies in the social reality of Zambezia, especially, in relation to black woman while loud voice looking for autonomy, social status and individual freedom. The light of this culture social question, bring us as a result that change and the emptying of social positions occupied by woman in troubles bring up a eccentric writing by the communicated dialogism of the word with the orality, responsible method by the fusion of two or more voices in the representation of hybrid speech of the novel. The effect is the constant and invariable mobility of the narrator and her ideological eminence in the handling passionate and libertarian trouble of the black woman voice in the context of the patriarchal society, like voices linked authorialO objetivo desta dissertação é refletir sobre a escritura híbrida do romance africano O Alegre Canto da Perdiz (2008), de autoria de Paulina Chiziane. A investida da leitura desse romance moçambicano situou-se nos limites da oralidade e da performance narrativa, resultante da interseção entre voz e letra, concordantes com as origens míticas de sua cultura. Os objetos de nossa investigação são interrelacionados com os aspectos simbólicos do mito, fenômeno que traz a problemática da relação tradição e modernidade e suas insurgências na realidade social da Zambézia, principalmente, em relação à mulher negra como voz gritante em busca de autonomia, status social e liberdade individual. À luz dessa questão sócio-cultural, concluímos que a mudança e o esvaziamento de lugares sociais ocupados pela mulher na intriga geram uma escritura ex-cêntrica pelo dialogismo comunicante da palavra com a oralidade, método responsável pela fusão de duas ou mais vozes na representação do discurso híbrido do romance. O efeito é a mobilidade constante e descontínua da narradora e seu acento ideológico no tratamento da intriga passional e libertária da voz da mulher negra no contexto daquela sociedade patriarcal, como vozes enlaçadas à voz autoralSecretaria da Educação do Estado de São Pauloapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/31273/Marcia%20Cristina%20dos%20Santos.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Literatura e Crítica LiteráriaPUC-SPBRLiteraturaRomance africanoOralidadeNarrativa performáticaCultura popular e eruditaChiziane, Paulina -- 1955- -- O alegre canto da perdiz -- Critica e interpretacaoLiteratura mocambicana (Portugues)Narrativa (Retorica)Oralidade na literaturaAfrican novelOralityPerformance narrativePopular and scholar cultureMozambican literatureCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LITERATURA COMPARADAHistória e histórias entrelaçadas pela voz: a narrativa performática em O Alegre Canto da Perdiz, de Paulina Chizianeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTMarcia Cristina dos Santos.pdf.txtMarcia Cristina dos Santos.pdf.txtExtracted texttext/plain213103https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14934/3/Marcia%20Cristina%20dos%20Santos.pdf.txtc502238664259e9dbf572202f27e46a8MD53ORIGINALMarcia Cristina dos Santos.pdfapplication/pdf318871https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14934/1/Marcia%20Cristina%20dos%20Santos.pdf319a8bcf9d1f95ff48450e158953186cMD51THUMBNAILMarcia Cristina dos Santos.pdf.jpgMarcia Cristina dos Santos.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14934/2/Marcia%20Cristina%20dos%20Santos.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/149342022-04-27 16:50:05.628oai:repositorio.pucsp.br:handle/14934Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T19:50:05Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
História e histórias entrelaçadas pela voz: a narrativa performática em O Alegre Canto da Perdiz, de Paulina Chiziane |
title |
História e histórias entrelaçadas pela voz: a narrativa performática em O Alegre Canto da Perdiz, de Paulina Chiziane |
spellingShingle |
História e histórias entrelaçadas pela voz: a narrativa performática em O Alegre Canto da Perdiz, de Paulina Chiziane Santos, Márcia Cristina dos Romance africano Oralidade Narrativa performática Cultura popular e erudita Chiziane, Paulina -- 1955- -- O alegre canto da perdiz -- Critica e interpretacao Literatura mocambicana (Portugues) Narrativa (Retorica) Oralidade na literatura African novel Orality Performance narrative Popular and scholar culture Mozambican literature CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LITERATURA COMPARADA |
title_short |
História e histórias entrelaçadas pela voz: a narrativa performática em O Alegre Canto da Perdiz, de Paulina Chiziane |
title_full |
História e histórias entrelaçadas pela voz: a narrativa performática em O Alegre Canto da Perdiz, de Paulina Chiziane |
title_fullStr |
História e histórias entrelaçadas pela voz: a narrativa performática em O Alegre Canto da Perdiz, de Paulina Chiziane |
title_full_unstemmed |
História e histórias entrelaçadas pela voz: a narrativa performática em O Alegre Canto da Perdiz, de Paulina Chiziane |
title_sort |
História e histórias entrelaçadas pela voz: a narrativa performática em O Alegre Canto da Perdiz, de Paulina Chiziane |
author |
Santos, Márcia Cristina dos |
author_facet |
Santos, Márcia Cristina dos |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Palo, Maria José |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4458090Z7 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Márcia Cristina dos |
contributor_str_mv |
Palo, Maria José |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Romance africano Oralidade Narrativa performática Cultura popular e erudita Chiziane, Paulina -- 1955- -- O alegre canto da perdiz -- Critica e interpretacao Literatura mocambicana (Portugues) Narrativa (Retorica) Oralidade na literatura |
topic |
Romance africano Oralidade Narrativa performática Cultura popular e erudita Chiziane, Paulina -- 1955- -- O alegre canto da perdiz -- Critica e interpretacao Literatura mocambicana (Portugues) Narrativa (Retorica) Oralidade na literatura African novel Orality Performance narrative Popular and scholar culture Mozambican literature CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LITERATURA COMPARADA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
African novel Orality Performance narrative Popular and scholar culture Mozambican literature |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LITERATURA COMPARADA |
description |
The aim of this dissertation is to think about the hybrid writing of the African novel The Happy Partridge s Song (2008) of the authorship of Paulina Chiziane. The research of this reading of the Mozambican novel pointed out in the orality, boundaries and narrative performance, consequent of the intersection between voice and letter, in agreement with the mythical origins of its culture. The items of the our research are inter-related with the figurative sights of the questions between relation tradition and modernity and their insurgencies in the social reality of Zambezia, especially, in relation to black woman while loud voice looking for autonomy, social status and individual freedom. The light of this culture social question, bring us as a result that change and the emptying of social positions occupied by woman in troubles bring up a eccentric writing by the communicated dialogism of the word with the orality, responsible method by the fusion of two or more voices in the representation of hybrid speech of the novel. The effect is the constant and invariable mobility of the narrator and her ideological eminence in the handling passionate and libertarian trouble of the black woman voice in the context of the patriarchal society, like voices linked authorial |
publishDate |
2010 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2010-07-05 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2010-05-26 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-28T19:59:22Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Santos, Márcia Cristina dos. História e histórias entrelaçadas pela voz: a narrativa performática em O Alegre Canto da Perdiz, de Paulina Chiziane. 2010. 103 f. Dissertação (Mestrado em Literatura) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14934 |
identifier_str_mv |
Santos, Márcia Cristina dos. História e histórias entrelaçadas pela voz: a narrativa performática em O Alegre Canto da Perdiz, de Paulina Chiziane. 2010. 103 f. Dissertação (Mestrado em Literatura) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14934 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Literatura e Crítica Literária |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Literatura |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14934/3/Marcia%20Cristina%20dos%20Santos.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14934/1/Marcia%20Cristina%20dos%20Santos.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14934/2/Marcia%20Cristina%20dos%20Santos.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
c502238664259e9dbf572202f27e46a8 319a8bcf9d1f95ff48450e158953186c cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277970939904000 |