História e histórias entrelaçadas pela voz: a narrativa performática em O Alegre Canto da Perdiz, de Paulina Chiziane

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Márcia Cristina dos
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14934
Resumo: The aim of this dissertation is to think about the hybrid writing of the African novel The Happy Partridge s Song (2008) of the authorship of Paulina Chiziane. The research of this reading of the Mozambican novel pointed out in the orality, boundaries and narrative performance, consequent of the intersection between voice and letter, in agreement with the mythical origins of its culture. The items of the our research are inter-related with the figurative sights of the questions between relation tradition and modernity and their insurgencies in the social reality of Zambezia, especially, in relation to black woman while loud voice looking for autonomy, social status and individual freedom. The light of this culture social question, bring us as a result that change and the emptying of social positions occupied by woman in troubles bring up a eccentric writing by the communicated dialogism of the word with the orality, responsible method by the fusion of two or more voices in the representation of hybrid speech of the novel. The effect is the constant and invariable mobility of the narrator and her ideological eminence in the handling passionate and libertarian trouble of the black woman voice in the context of the patriarchal society, like voices linked authorial
id PUC_SP-1_002bf1b0ea585a0a256b213801c142b4
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/14934
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Palo, Maria Joséhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4458090Z7Santos, Márcia Cristina dos2016-04-28T19:59:22Z2010-07-052010-05-26Santos, Márcia Cristina dos. História e histórias entrelaçadas pela voz: a narrativa performática em O Alegre Canto da Perdiz, de Paulina Chiziane. 2010. 103 f. Dissertação (Mestrado em Literatura) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14934The aim of this dissertation is to think about the hybrid writing of the African novel The Happy Partridge s Song (2008) of the authorship of Paulina Chiziane. The research of this reading of the Mozambican novel pointed out in the orality, boundaries and narrative performance, consequent of the intersection between voice and letter, in agreement with the mythical origins of its culture. The items of the our research are inter-related with the figurative sights of the questions between relation tradition and modernity and their insurgencies in the social reality of Zambezia, especially, in relation to black woman while loud voice looking for autonomy, social status and individual freedom. The light of this culture social question, bring us as a result that change and the emptying of social positions occupied by woman in troubles bring up a eccentric writing by the communicated dialogism of the word with the orality, responsible method by the fusion of two or more voices in the representation of hybrid speech of the novel. The effect is the constant and invariable mobility of the narrator and her ideological eminence in the handling passionate and libertarian trouble of the black woman voice in the context of the patriarchal society, like voices linked authorialO objetivo desta dissertação é refletir sobre a escritura híbrida do romance africano O Alegre Canto da Perdiz (2008), de autoria de Paulina Chiziane. A investida da leitura desse romance moçambicano situou-se nos limites da oralidade e da performance narrativa, resultante da interseção entre voz e letra, concordantes com as origens míticas de sua cultura. Os objetos de nossa investigação são interrelacionados com os aspectos simbólicos do mito, fenômeno que traz a problemática da relação tradição e modernidade e suas insurgências na realidade social da Zambézia, principalmente, em relação à mulher negra como voz gritante em busca de autonomia, status social e liberdade individual. À luz dessa questão sócio-cultural, concluímos que a mudança e o esvaziamento de lugares sociais ocupados pela mulher na intriga geram uma escritura ex-cêntrica pelo dialogismo comunicante da palavra com a oralidade, método responsável pela fusão de duas ou mais vozes na representação do discurso híbrido do romance. O efeito é a mobilidade constante e descontínua da narradora e seu acento ideológico no tratamento da intriga passional e libertária da voz da mulher negra no contexto daquela sociedade patriarcal, como vozes enlaçadas à voz autoralSecretaria da Educação do Estado de São Pauloapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/31273/Marcia%20Cristina%20dos%20Santos.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Literatura e Crítica LiteráriaPUC-SPBRLiteraturaRomance africanoOralidadeNarrativa performáticaCultura popular e eruditaChiziane, Paulina -- 1955- -- O alegre canto da perdiz -- Critica e interpretacaoLiteratura mocambicana (Portugues)Narrativa (Retorica)Oralidade na literaturaAfrican novelOralityPerformance narrativePopular and scholar cultureMozambican literatureCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LITERATURA COMPARADAHistória e histórias entrelaçadas pela voz: a narrativa performática em O Alegre Canto da Perdiz, de Paulina Chizianeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTMarcia Cristina dos Santos.pdf.txtMarcia Cristina dos Santos.pdf.txtExtracted texttext/plain213103https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14934/3/Marcia%20Cristina%20dos%20Santos.pdf.txtc502238664259e9dbf572202f27e46a8MD53ORIGINALMarcia Cristina dos Santos.pdfapplication/pdf318871https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14934/1/Marcia%20Cristina%20dos%20Santos.pdf319a8bcf9d1f95ff48450e158953186cMD51THUMBNAILMarcia Cristina dos Santos.pdf.jpgMarcia Cristina dos Santos.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14934/2/Marcia%20Cristina%20dos%20Santos.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/149342022-04-27 16:50:05.628oai:repositorio.pucsp.br:handle/14934Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T19:50:05Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv História e histórias entrelaçadas pela voz: a narrativa performática em O Alegre Canto da Perdiz, de Paulina Chiziane
title História e histórias entrelaçadas pela voz: a narrativa performática em O Alegre Canto da Perdiz, de Paulina Chiziane
spellingShingle História e histórias entrelaçadas pela voz: a narrativa performática em O Alegre Canto da Perdiz, de Paulina Chiziane
Santos, Márcia Cristina dos
Romance africano
Oralidade
Narrativa performática
Cultura popular e erudita
Chiziane, Paulina -- 1955- -- O alegre canto da perdiz -- Critica e interpretacao
Literatura mocambicana (Portugues)
Narrativa (Retorica)
Oralidade na literatura
African novel
Orality
Performance narrative
Popular and scholar culture
Mozambican literature
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LITERATURA COMPARADA
title_short História e histórias entrelaçadas pela voz: a narrativa performática em O Alegre Canto da Perdiz, de Paulina Chiziane
title_full História e histórias entrelaçadas pela voz: a narrativa performática em O Alegre Canto da Perdiz, de Paulina Chiziane
title_fullStr História e histórias entrelaçadas pela voz: a narrativa performática em O Alegre Canto da Perdiz, de Paulina Chiziane
title_full_unstemmed História e histórias entrelaçadas pela voz: a narrativa performática em O Alegre Canto da Perdiz, de Paulina Chiziane
title_sort História e histórias entrelaçadas pela voz: a narrativa performática em O Alegre Canto da Perdiz, de Paulina Chiziane
author Santos, Márcia Cristina dos
author_facet Santos, Márcia Cristina dos
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Palo, Maria José
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4458090Z7
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Márcia Cristina dos
contributor_str_mv Palo, Maria José
dc.subject.por.fl_str_mv Romance africano
Oralidade
Narrativa performática
Cultura popular e erudita
Chiziane, Paulina -- 1955- -- O alegre canto da perdiz -- Critica e interpretacao
Literatura mocambicana (Portugues)
Narrativa (Retorica)
Oralidade na literatura
topic Romance africano
Oralidade
Narrativa performática
Cultura popular e erudita
Chiziane, Paulina -- 1955- -- O alegre canto da perdiz -- Critica e interpretacao
Literatura mocambicana (Portugues)
Narrativa (Retorica)
Oralidade na literatura
African novel
Orality
Performance narrative
Popular and scholar culture
Mozambican literature
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LITERATURA COMPARADA
dc.subject.eng.fl_str_mv African novel
Orality
Performance narrative
Popular and scholar culture
Mozambican literature
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LITERATURA COMPARADA
description The aim of this dissertation is to think about the hybrid writing of the African novel The Happy Partridge s Song (2008) of the authorship of Paulina Chiziane. The research of this reading of the Mozambican novel pointed out in the orality, boundaries and narrative performance, consequent of the intersection between voice and letter, in agreement with the mythical origins of its culture. The items of the our research are inter-related with the figurative sights of the questions between relation tradition and modernity and their insurgencies in the social reality of Zambezia, especially, in relation to black woman while loud voice looking for autonomy, social status and individual freedom. The light of this culture social question, bring us as a result that change and the emptying of social positions occupied by woman in troubles bring up a eccentric writing by the communicated dialogism of the word with the orality, responsible method by the fusion of two or more voices in the representation of hybrid speech of the novel. The effect is the constant and invariable mobility of the narrator and her ideological eminence in the handling passionate and libertarian trouble of the black woman voice in the context of the patriarchal society, like voices linked authorial
publishDate 2010
dc.date.available.fl_str_mv 2010-07-05
dc.date.issued.fl_str_mv 2010-05-26
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-28T19:59:22Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Santos, Márcia Cristina dos. História e histórias entrelaçadas pela voz: a narrativa performática em O Alegre Canto da Perdiz, de Paulina Chiziane. 2010. 103 f. Dissertação (Mestrado em Literatura) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14934
identifier_str_mv Santos, Márcia Cristina dos. História e histórias entrelaçadas pela voz: a narrativa performática em O Alegre Canto da Perdiz, de Paulina Chiziane. 2010. 103 f. Dissertação (Mestrado em Literatura) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14934
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Literatura e Crítica Literária
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Literatura
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14934/3/Marcia%20Cristina%20dos%20Santos.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14934/1/Marcia%20Cristina%20dos%20Santos.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14934/2/Marcia%20Cristina%20dos%20Santos.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv c502238664259e9dbf572202f27e46a8
319a8bcf9d1f95ff48450e158953186c
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277970939904000