Pico Della Mirandola: o esoterismo como categoria filosófica
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Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/23124 |
Resumo: | The main intention of the Renaissance philosopher Pico della Mirandola was to conciliate different doctrines and systems, guided by the perception of the existence of metaphysical conceptions capable of integration in their highest degrees. The passion for the proof of correspondences leads him to a path of reconciling with the past and the consequent construction of correlation strategies whose key principle lies in the idea that concepts concerning the highest levels of reality penetrate reciprocally. His project of teleological convergence contemplates elements derived from the most diverse perspectives, whether philosophical, theological or mysteriological. The presence of traditions that have perpetuated themselves around forms of esoteric transmission, such as Greek mysteriology, Jewish Kabbalah and Egyptian Hermeticism, is found in the midst of such perspectives, as well as some records of philosophical content and manifestations of primitive Christianity that have employed specific forms of language related to secrecy. The aim of this investigation is to point out such elements and show that their repetition allows us to characterize the set as a category present in Pico’s thought, used not only as a rhetorical resource, but as a possibility of expansion and synthesis of interpretative possibilities. De Hominis Dignitate, Conclusiones Nongentae and Heptaplus are adopted as sources of investigation |
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Valverde, Antonio Jose RomeraCasoretti, Anna Maria2020-08-03T13:10:42Z2020-04-30Casoretti, Anna Maria. Pico Della Mirandola: o esoterismo como categoria filosófica. 2020. 192 f. Tese (Doutorado em Filosofia) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Filosofia, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2020.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/23124The main intention of the Renaissance philosopher Pico della Mirandola was to conciliate different doctrines and systems, guided by the perception of the existence of metaphysical conceptions capable of integration in their highest degrees. The passion for the proof of correspondences leads him to a path of reconciling with the past and the consequent construction of correlation strategies whose key principle lies in the idea that concepts concerning the highest levels of reality penetrate reciprocally. His project of teleological convergence contemplates elements derived from the most diverse perspectives, whether philosophical, theological or mysteriological. The presence of traditions that have perpetuated themselves around forms of esoteric transmission, such as Greek mysteriology, Jewish Kabbalah and Egyptian Hermeticism, is found in the midst of such perspectives, as well as some records of philosophical content and manifestations of primitive Christianity that have employed specific forms of language related to secrecy. The aim of this investigation is to point out such elements and show that their repetition allows us to characterize the set as a category present in Pico’s thought, used not only as a rhetorical resource, but as a possibility of expansion and synthesis of interpretative possibilities. De Hominis Dignitate, Conclusiones Nongentae and Heptaplus are adopted as sources of investigationO filósofo renascentista Pico della Mirandola teve por principal intento elaborar a conciliação entre diferentes doutrinas e sistemas, guiado pela percepção da existência de concepções metafísicas passíveis de integração em seus graus mais elevados. A paixão pela comprovação de correspondências leva-o a um percurso de aproximação reconciliadora com o passado e à consequente construção de estratégias de correlação cujo princípio-chave se encontra na ideia de que conceitos concernentes aos níveis mais altos da realidade se penetram reciprocamente. Seu projeto de convergência teleológica contempla elementos derivados das mais diversas perspectivas, sejam filosóficas, teológicas ou misteriológicas. Em meio a tais perspectivas, identifica-se a presença de tradições que se perpetuaram em torno a formas de transmissão esotérica, como é o caso da misteriologia grega, da Cabala judaica e do Hermetismo egípcio, bem como de alguns registros de teor filosófico e de manifestações do Cristianismo primitivo e posterior que empregaram específicas formas de linguagem relacionadas ao sigilo. O objetivo desta investigação é apontar para tais elementos e mostrar que sua repetição permite caracterizar seu conjunto como uma categoria presente no pensamento piquiano, utilizada não apenas como recurso retórico, mas como possibilidade de ampliação e de síntese das possibilidades interpretativas. São adotadas como fonte de investigação as obras De Hominis Dignitate, Conclusiones Nongentae e HeptaplusCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/52043/Anna%20Maria%20Casoretti.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em FilosofiaPUC-SPBrasilFaculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e ArtesPico della Mirandola, Giovanni [1463-1494]RenascençaCiências ocultasConcórdiaRenaissanceOccultismCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIAPico Della Mirandola: o esoterismo como categoria filosóficainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTAnna Maria Casoretti.pdf.txtAnna Maria Casoretti.pdf.txtExtracted texttext/plain702842https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/23124/5/Anna%20Maria%20Casoretti.pdf.txt322282f43782780448b22209e3855a4eMD55LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-82165https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/23124/1/license.txtbd3efa91386c1718a7f26a329fdcb468MD51THUMBNAILAnna Maria Casoretti.pdf.jpgAnna Maria Casoretti.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2973https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/23124/3/Anna%20Maria%20Casoretti.pdf.jpg4c70d924f9ba7a837c2494f39576ec22MD53ORIGINALAnna Maria Casoretti.pdfAnna Maria Casoretti.pdfapplication/pdf1667506https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/23124/4/Anna%20Maria%20Casoretti.pdf949fe868734ae7706ef1936ed96873d7MD54handle/231242022-04-28 15:43:23.451oai:repositorio.pucsp.br: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Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T18:43:23Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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