O estudo dos frisos no ambiente informatizado Cabri-Géomètre
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2005 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10889 |
Resumo: | This research intends to develop an approaching about some geometrical transformations in the Euclidean plane beginning with the frieze patterns in an artistic dimension. The goal was to verify in which measure the use of Dynamic Geometry Software Cabri Géomètre II contributed to articulate and give meaning to the concepts of translations, reflection and rotation. The Tool-Object Dialetic, in accordance with Régine Douady, were used on the activities development. The methodology followed some steps in the Didactical Engineering. The subjects were the high school students in a public school in the city of Santos. We concluded from the students productions that the introduction of the frieze patterns in the didactical sequence helped the articulation among the different geometrical transformation contributing to a high quality step forward in the purpose shown in relation to the mainly concepts of them. |
id |
PUC_SP-1_00e1ff85ea300878c49061bb8f2a2923 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/10889 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Bongiovanni, VincenzoCosta, David Antonio da2016-04-27T16:57:10Z2005-10-232005-11-17Costa, David Antonio da. The study of the frieze patterns by Cabri-Géomètre. 2005. 235 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2005.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10889This research intends to develop an approaching about some geometrical transformations in the Euclidean plane beginning with the frieze patterns in an artistic dimension. The goal was to verify in which measure the use of Dynamic Geometry Software Cabri Géomètre II contributed to articulate and give meaning to the concepts of translations, reflection and rotation. The Tool-Object Dialetic, in accordance with Régine Douady, were used on the activities development. The methodology followed some steps in the Didactical Engineering. The subjects were the high school students in a public school in the city of Santos. We concluded from the students productions that the introduction of the frieze patterns in the didactical sequence helped the articulation among the different geometrical transformation contributing to a high quality step forward in the purpose shown in relation to the mainly concepts of them.O trabalho pretende fazer um estudo de algumas transformações geométricas no plano Euclidiano a partir da dimensão artística dos frisos (faixas). O objetivo visado foi verificar em que medida o uso dos frisos com a ajuda do software de geometria dinâmica Cabri-Géomètre-II contribui para articular e dar significado aos conceitos de translação, simetria axial e simetria central. A Dialética Ferramenta-Objeto de Régine Douady foi utilizada na concepção das atividades. A metodologia utilizada seguiu algumas etapas da engenharia didática. Os sujeitos foram alunos de 1º ano do Ensino Médio de uma escola pública de Santos. Pudemos constatar nas análises feitas a partir das produções dos alunos que a introdução dos frisos na seqüência didática, favoreceu a articulação entre as diferentes transformações geométricas contribuindo dessa forma para um salto qualitativo nas justificativas apresentadas em relação aos principais conceitos das transformações.Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23980/Trabalho%20final%20completo%20David%20Antonio%20da%20Costa.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoTransformações geométricasfrisosDialética Ferramenta-ObjetoEducação matemáticaMatemática - Estudo e ensinoCabri-géomètre (Programa de computador)Geometrical transformation, frieze patterns, Tool-Object DialeticCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEMO estudo dos frisos no ambiente informatizado Cabri-GéomètreThe study of the frieze patterns by Cabri-Géomètreinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTTrabalho final completo David Antonio da Costa.pdf.txtTrabalho final completo David Antonio da Costa.pdf.txtExtracted texttext/plain348288https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10889/3/Trabalho%20final%20completo%20David%20Antonio%20da%20Costa.pdf.txt1683b48b8b575ccdf6c56126dd416b33MD53ORIGINALTrabalho final completo David Antonio da Costa.pdfapplication/pdf6141489https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10889/1/Trabalho%20final%20completo%20David%20Antonio%20da%20Costa.pdfd050aa9fbc35fd6a8b9aeafd2ff79131MD51THUMBNAILTrabalho final completo David Antonio da Costa.pdf.jpgTrabalho final completo David Antonio da Costa.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3123https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10889/2/Trabalho%20final%20completo%20David%20Antonio%20da%20Costa.pdf.jpgbfd7bb3f75b0f8e42e8ec123d01dcaa8MD52handle/108892022-04-28 07:07:27.415oai:repositorio.pucsp.br:handle/10889Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T10:07:27Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
O estudo dos frisos no ambiente informatizado Cabri-Géomètre |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The study of the frieze patterns by Cabri-Géomètre |
title |
O estudo dos frisos no ambiente informatizado Cabri-Géomètre |
spellingShingle |
O estudo dos frisos no ambiente informatizado Cabri-Géomètre Costa, David Antonio da Transformações geométricas frisos Dialética Ferramenta-Objeto Educação matemática Matemática - Estudo e ensino Cabri-géomètre (Programa de computador) Geometrical transformation, frieze patterns, Tool-Object Dialetic CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM |
title_short |
O estudo dos frisos no ambiente informatizado Cabri-Géomètre |
title_full |
O estudo dos frisos no ambiente informatizado Cabri-Géomètre |
title_fullStr |
O estudo dos frisos no ambiente informatizado Cabri-Géomètre |
title_full_unstemmed |
O estudo dos frisos no ambiente informatizado Cabri-Géomètre |
title_sort |
O estudo dos frisos no ambiente informatizado Cabri-Géomètre |
author |
Costa, David Antonio da |
author_facet |
Costa, David Antonio da |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Bongiovanni, Vincenzo |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Costa, David Antonio da |
contributor_str_mv |
Bongiovanni, Vincenzo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Transformações geométricas frisos Dialética Ferramenta-Objeto Educação matemática Matemática - Estudo e ensino Cabri-géomètre (Programa de computador) |
topic |
Transformações geométricas frisos Dialética Ferramenta-Objeto Educação matemática Matemática - Estudo e ensino Cabri-géomètre (Programa de computador) Geometrical transformation, frieze patterns, Tool-Object Dialetic CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Geometrical transformation, frieze patterns, Tool-Object Dialetic |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM |
description |
This research intends to develop an approaching about some geometrical transformations in the Euclidean plane beginning with the frieze patterns in an artistic dimension. The goal was to verify in which measure the use of Dynamic Geometry Software Cabri Géomètre II contributed to articulate and give meaning to the concepts of translations, reflection and rotation. The Tool-Object Dialetic, in accordance with Régine Douady, were used on the activities development. The methodology followed some steps in the Didactical Engineering. The subjects were the high school students in a public school in the city of Santos. We concluded from the students productions that the introduction of the frieze patterns in the didactical sequence helped the articulation among the different geometrical transformation contributing to a high quality step forward in the purpose shown in relation to the mainly concepts of them. |
publishDate |
2005 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2005-10-23 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2005-11-17 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T16:57:10Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Costa, David Antonio da. The study of the frieze patterns by Cabri-Géomètre. 2005. 235 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2005. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10889 |
identifier_str_mv |
Costa, David Antonio da. The study of the frieze patterns by Cabri-Géomètre. 2005. 235 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2005. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10889 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10889/3/Trabalho%20final%20completo%20David%20Antonio%20da%20Costa.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10889/1/Trabalho%20final%20completo%20David%20Antonio%20da%20Costa.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10889/2/Trabalho%20final%20completo%20David%20Antonio%20da%20Costa.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
1683b48b8b575ccdf6c56126dd416b33 d050aa9fbc35fd6a8b9aeafd2ff79131 bfd7bb3f75b0f8e42e8ec123d01dcaa8 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277802368729088 |