O cinema de Patricio Guzmán: história e memória entre as imagens políticas e a poética das imagens

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Monteiro, Fábio
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26090
Resumo: This research analyzes the historical interpretations produced by Patricio Guzmán’s cinematography. Born in 1941, Guzmán has developed a transnational career making movies in Chile, Spain, Cuba and Paris. Worldwide awarded since La Batalla de Chile (1975-1979), he is still active developing what he calls as a tetralogy started in 2010 with Nostalgia for the light. The investigation is anchored in the existence of three trilogies, namely: La insurreción de la burguesia (1975), El golpe de Estado (1976) and El poder popular (1979) that make up the “La batalla de Chile”; then Chile, la memoria obstinada (1997), El caso Pinochet (2001) and Salvador Allende (2003) that make up the “trilogy of testimonies” and, finally, Nostalgia de la luz (2010), El botón de nácar (2015) and La cordillera de los sueños (2019) that compose the “trilogy of intimate immensity”. From this assumption, the research understands that these works dialogue with the advances and the limits established by the historiography of contemporary Chile while moving from images valued as direct and destined to poticial denunciation towards a poetics that flirts with the exegesis of images. Besides it, the films promote a self-reflective itinerary that contemplates the monumentalization of its own cinematography
id PUC_SP-1_03003886bd3c7b615c7eeee23ba1b8d7
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/26090
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Vieira, Vera Luciahttp://lattes.cnpq.br/0435228781511894Monteiro, Fábio2022-05-11T20:30:43Z2022-05-11T20:30:43Z2022-03-28Monteiro, Fábio. O cinema de Patricio Guzmán: história e memória entre as imagens políticas e a poética das imagens. 2022. Tese (Doutorado em História) - Programa de Estudos Pós-Graduados em História da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26090This research analyzes the historical interpretations produced by Patricio Guzmán’s cinematography. Born in 1941, Guzmán has developed a transnational career making movies in Chile, Spain, Cuba and Paris. Worldwide awarded since La Batalla de Chile (1975-1979), he is still active developing what he calls as a tetralogy started in 2010 with Nostalgia for the light. The investigation is anchored in the existence of three trilogies, namely: La insurreción de la burguesia (1975), El golpe de Estado (1976) and El poder popular (1979) that make up the “La batalla de Chile”; then Chile, la memoria obstinada (1997), El caso Pinochet (2001) and Salvador Allende (2003) that make up the “trilogy of testimonies” and, finally, Nostalgia de la luz (2010), El botón de nácar (2015) and La cordillera de los sueños (2019) that compose the “trilogy of intimate immensity”. From this assumption, the research understands that these works dialogue with the advances and the limits established by the historiography of contemporary Chile while moving from images valued as direct and destined to poticial denunciation towards a poetics that flirts with the exegesis of images. Besides it, the films promote a self-reflective itinerary that contemplates the monumentalization of its own cinematographyA pesquisa analisa as interpretações históricas produzidas pela cinematografia de Patricio Guzmán. Nascido em 1941, o realizador desenvolveu uma carreira transnacional com produções no Chile, Espanha, Cuba e Paris. Renomado internacionalmente desde a sua segunda produção, A Batalha do Chile (1975-1979), ele ainda segue na ativa elaborando o que divulgou como sendo uma tetralogia iniciada a partir de Nostalgia da Luz, em 2010. A pesquisa se ancora na existência de três trilogias, a saber: A Insurreição da Burguesia (1975), O Golpe de Estado (1976) e O Poder popular (1979) que compõem a “A batalha do Chile”; depois Chile, memória obstinada (1997), O Caso Pinochet (2001) e Salvador Allende (2003) que compõem a chamada “trilogia dos testemunhos” e, por fim, Nostalgia da Luz (2010), O Botão de Nácar (2015) e A cordilheira dos Sonhos (2019) aqui denominada de “trilogia da imensidão íntima”. A partir desse pressuposto, a pesquisa compreende que essas obras dialogam com os avanços e limites estabelecidos pela historiografia do Chile contemporâneo ao transitarem de imagens valoradas como diretas e destinadas à denúncia política em direção a uma poética que flerta com a exegese das imagens. Em paralelo, os filmes promovem um itinerário autorreflexivo que contempla a monumentalização de sua cinematografiaCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPESporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em HistóriaPUC-SPBrasilFaculdade de Ciências SociaisCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIAChileGuzmánSalvador AllendeUnidad PopularConcertaciónChiliGuzmánSalvador AllendeUnidad popularConcertaciónO cinema de Patricio Guzmán: história e memória entre as imagens políticas e a poética das imagensinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALFabio Aparecido Monteiro.pdfapplication/pdf13236497https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26090/1/Fabio%20Aparecido%20Monteiro.pdf158132f409ee2be783316233244f448aMD51TEXTFabio Aparecido Monteiro.pdf.txtFabio Aparecido Monteiro.pdf.txtExtracted texttext/plain1648902https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26090/2/Fabio%20Aparecido%20Monteiro.pdf.txt5a23b78073f33a120e325fc298db5fa9MD52THUMBNAILFabio Aparecido Monteiro.pdf.jpgFabio Aparecido Monteiro.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1108https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26090/3/Fabio%20Aparecido%20Monteiro.pdf.jpgc5166beb408b89c9aacc3f49ab92fd99MD53handle/260902022-05-13 08:55:55.133oai:repositorio.pucsp.br:handle/26090Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-05-13T11:55:55Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv O cinema de Patricio Guzmán: história e memória entre as imagens políticas e a poética das imagens
title O cinema de Patricio Guzmán: história e memória entre as imagens políticas e a poética das imagens
spellingShingle O cinema de Patricio Guzmán: história e memória entre as imagens políticas e a poética das imagens
Monteiro, Fábio
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
Chile
Guzmán
Salvador Allende
Unidad Popular
Concertación
Chili
Guzmán
Salvador Allende
Unidad popular
Concertación
title_short O cinema de Patricio Guzmán: história e memória entre as imagens políticas e a poética das imagens
title_full O cinema de Patricio Guzmán: história e memória entre as imagens políticas e a poética das imagens
title_fullStr O cinema de Patricio Guzmán: história e memória entre as imagens políticas e a poética das imagens
title_full_unstemmed O cinema de Patricio Guzmán: história e memória entre as imagens políticas e a poética das imagens
title_sort O cinema de Patricio Guzmán: história e memória entre as imagens políticas e a poética das imagens
author Monteiro, Fábio
author_facet Monteiro, Fábio
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Vieira, Vera Lucia
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0435228781511894
dc.contributor.author.fl_str_mv Monteiro, Fábio
contributor_str_mv Vieira, Vera Lucia
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
topic CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
Chile
Guzmán
Salvador Allende
Unidad Popular
Concertación
Chili
Guzmán
Salvador Allende
Unidad popular
Concertación
dc.subject.por.fl_str_mv Chile
Guzmán
Salvador Allende
Unidad Popular
Concertación
dc.subject.eng.fl_str_mv Chili
Guzmán
Salvador Allende
Unidad popular
Concertación
description This research analyzes the historical interpretations produced by Patricio Guzmán’s cinematography. Born in 1941, Guzmán has developed a transnational career making movies in Chile, Spain, Cuba and Paris. Worldwide awarded since La Batalla de Chile (1975-1979), he is still active developing what he calls as a tetralogy started in 2010 with Nostalgia for the light. The investigation is anchored in the existence of three trilogies, namely: La insurreción de la burguesia (1975), El golpe de Estado (1976) and El poder popular (1979) that make up the “La batalla de Chile”; then Chile, la memoria obstinada (1997), El caso Pinochet (2001) and Salvador Allende (2003) that make up the “trilogy of testimonies” and, finally, Nostalgia de la luz (2010), El botón de nácar (2015) and La cordillera de los sueños (2019) that compose the “trilogy of intimate immensity”. From this assumption, the research understands that these works dialogue with the advances and the limits established by the historiography of contemporary Chile while moving from images valued as direct and destined to poticial denunciation towards a poetics that flirts with the exegesis of images. Besides it, the films promote a self-reflective itinerary that contemplates the monumentalization of its own cinematography
publishDate 2022
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2022-05-11T20:30:43Z
dc.date.available.fl_str_mv 2022-05-11T20:30:43Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2022-03-28
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Monteiro, Fábio. O cinema de Patricio Guzmán: história e memória entre as imagens políticas e a poética das imagens. 2022. Tese (Doutorado em História) - Programa de Estudos Pós-Graduados em História da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26090
identifier_str_mv Monteiro, Fábio. O cinema de Patricio Guzmán: história e memória entre as imagens políticas e a poética das imagens. 2022. Tese (Doutorado em História) - Programa de Estudos Pós-Graduados em História da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022.
url https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26090
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em História
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Ciências Sociais
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26090/1/Fabio%20Aparecido%20Monteiro.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26090/2/Fabio%20Aparecido%20Monteiro.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26090/3/Fabio%20Aparecido%20Monteiro.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 158132f409ee2be783316233244f448a
5a23b78073f33a120e325fc298db5fa9
c5166beb408b89c9aacc3f49ab92fd99
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277932954189824