O cinema de Patricio Guzmán: história e memória entre as imagens políticas e a poética das imagens
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26090 |
Resumo: | This research analyzes the historical interpretations produced by Patricio Guzmán’s cinematography. Born in 1941, Guzmán has developed a transnational career making movies in Chile, Spain, Cuba and Paris. Worldwide awarded since La Batalla de Chile (1975-1979), he is still active developing what he calls as a tetralogy started in 2010 with Nostalgia for the light. The investigation is anchored in the existence of three trilogies, namely: La insurreción de la burguesia (1975), El golpe de Estado (1976) and El poder popular (1979) that make up the “La batalla de Chile”; then Chile, la memoria obstinada (1997), El caso Pinochet (2001) and Salvador Allende (2003) that make up the “trilogy of testimonies” and, finally, Nostalgia de la luz (2010), El botón de nácar (2015) and La cordillera de los sueños (2019) that compose the “trilogy of intimate immensity”. From this assumption, the research understands that these works dialogue with the advances and the limits established by the historiography of contemporary Chile while moving from images valued as direct and destined to poticial denunciation towards a poetics that flirts with the exegesis of images. Besides it, the films promote a self-reflective itinerary that contemplates the monumentalization of its own cinematography |
id |
PUC_SP-1_03003886bd3c7b615c7eeee23ba1b8d7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/26090 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Vieira, Vera Luciahttp://lattes.cnpq.br/0435228781511894Monteiro, Fábio2022-05-11T20:30:43Z2022-05-11T20:30:43Z2022-03-28Monteiro, Fábio. O cinema de Patricio Guzmán: história e memória entre as imagens políticas e a poética das imagens. 2022. Tese (Doutorado em História) - Programa de Estudos Pós-Graduados em História da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26090This research analyzes the historical interpretations produced by Patricio Guzmán’s cinematography. Born in 1941, Guzmán has developed a transnational career making movies in Chile, Spain, Cuba and Paris. Worldwide awarded since La Batalla de Chile (1975-1979), he is still active developing what he calls as a tetralogy started in 2010 with Nostalgia for the light. The investigation is anchored in the existence of three trilogies, namely: La insurreción de la burguesia (1975), El golpe de Estado (1976) and El poder popular (1979) that make up the “La batalla de Chile”; then Chile, la memoria obstinada (1997), El caso Pinochet (2001) and Salvador Allende (2003) that make up the “trilogy of testimonies” and, finally, Nostalgia de la luz (2010), El botón de nácar (2015) and La cordillera de los sueños (2019) that compose the “trilogy of intimate immensity”. From this assumption, the research understands that these works dialogue with the advances and the limits established by the historiography of contemporary Chile while moving from images valued as direct and destined to poticial denunciation towards a poetics that flirts with the exegesis of images. Besides it, the films promote a self-reflective itinerary that contemplates the monumentalization of its own cinematographyA pesquisa analisa as interpretações históricas produzidas pela cinematografia de Patricio Guzmán. Nascido em 1941, o realizador desenvolveu uma carreira transnacional com produções no Chile, Espanha, Cuba e Paris. Renomado internacionalmente desde a sua segunda produção, A Batalha do Chile (1975-1979), ele ainda segue na ativa elaborando o que divulgou como sendo uma tetralogia iniciada a partir de Nostalgia da Luz, em 2010. A pesquisa se ancora na existência de três trilogias, a saber: A Insurreição da Burguesia (1975), O Golpe de Estado (1976) e O Poder popular (1979) que compõem a “A batalha do Chile”; depois Chile, memória obstinada (1997), O Caso Pinochet (2001) e Salvador Allende (2003) que compõem a chamada “trilogia dos testemunhos” e, por fim, Nostalgia da Luz (2010), O Botão de Nácar (2015) e A cordilheira dos Sonhos (2019) aqui denominada de “trilogia da imensidão íntima”. A partir desse pressuposto, a pesquisa compreende que essas obras dialogam com os avanços e limites estabelecidos pela historiografia do Chile contemporâneo ao transitarem de imagens valoradas como diretas e destinadas à denúncia política em direção a uma poética que flerta com a exegese das imagens. Em paralelo, os filmes promovem um itinerário autorreflexivo que contempla a monumentalização de sua cinematografiaCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPESporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em HistóriaPUC-SPBrasilFaculdade de Ciências SociaisCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIAChileGuzmánSalvador AllendeUnidad PopularConcertaciónChiliGuzmánSalvador AllendeUnidad popularConcertaciónO cinema de Patricio Guzmán: história e memória entre as imagens políticas e a poética das imagensinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALFabio Aparecido Monteiro.pdfapplication/pdf13236497https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26090/1/Fabio%20Aparecido%20Monteiro.pdf158132f409ee2be783316233244f448aMD51TEXTFabio Aparecido Monteiro.pdf.txtFabio Aparecido Monteiro.pdf.txtExtracted texttext/plain1648902https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26090/2/Fabio%20Aparecido%20Monteiro.pdf.txt5a23b78073f33a120e325fc298db5fa9MD52THUMBNAILFabio Aparecido Monteiro.pdf.jpgFabio Aparecido Monteiro.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1108https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26090/3/Fabio%20Aparecido%20Monteiro.pdf.jpgc5166beb408b89c9aacc3f49ab92fd99MD53handle/260902022-05-13 08:55:55.133oai:repositorio.pucsp.br:handle/26090Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-05-13T11:55:55Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
O cinema de Patricio Guzmán: história e memória entre as imagens políticas e a poética das imagens |
title |
O cinema de Patricio Guzmán: história e memória entre as imagens políticas e a poética das imagens |
spellingShingle |
O cinema de Patricio Guzmán: história e memória entre as imagens políticas e a poética das imagens Monteiro, Fábio CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA Chile Guzmán Salvador Allende Unidad Popular Concertación Chili Guzmán Salvador Allende Unidad popular Concertación |
title_short |
O cinema de Patricio Guzmán: história e memória entre as imagens políticas e a poética das imagens |
title_full |
O cinema de Patricio Guzmán: história e memória entre as imagens políticas e a poética das imagens |
title_fullStr |
O cinema de Patricio Guzmán: história e memória entre as imagens políticas e a poética das imagens |
title_full_unstemmed |
O cinema de Patricio Guzmán: história e memória entre as imagens políticas e a poética das imagens |
title_sort |
O cinema de Patricio Guzmán: história e memória entre as imagens políticas e a poética das imagens |
author |
Monteiro, Fábio |
author_facet |
Monteiro, Fábio |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Vieira, Vera Lucia |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0435228781511894 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Monteiro, Fábio |
contributor_str_mv |
Vieira, Vera Lucia |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
topic |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA Chile Guzmán Salvador Allende Unidad Popular Concertación Chili Guzmán Salvador Allende Unidad popular Concertación |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Chile Guzmán Salvador Allende Unidad Popular Concertación |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Chili Guzmán Salvador Allende Unidad popular Concertación |
description |
This research analyzes the historical interpretations produced by Patricio Guzmán’s cinematography. Born in 1941, Guzmán has developed a transnational career making movies in Chile, Spain, Cuba and Paris. Worldwide awarded since La Batalla de Chile (1975-1979), he is still active developing what he calls as a tetralogy started in 2010 with Nostalgia for the light. The investigation is anchored in the existence of three trilogies, namely: La insurreción de la burguesia (1975), El golpe de Estado (1976) and El poder popular (1979) that make up the “La batalla de Chile”; then Chile, la memoria obstinada (1997), El caso Pinochet (2001) and Salvador Allende (2003) that make up the “trilogy of testimonies” and, finally, Nostalgia de la luz (2010), El botón de nácar (2015) and La cordillera de los sueños (2019) that compose the “trilogy of intimate immensity”. From this assumption, the research understands that these works dialogue with the advances and the limits established by the historiography of contemporary Chile while moving from images valued as direct and destined to poticial denunciation towards a poetics that flirts with the exegesis of images. Besides it, the films promote a self-reflective itinerary that contemplates the monumentalization of its own cinematography |
publishDate |
2022 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2022-05-11T20:30:43Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2022-05-11T20:30:43Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2022-03-28 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Monteiro, Fábio. O cinema de Patricio Guzmán: história e memória entre as imagens políticas e a poética das imagens. 2022. Tese (Doutorado em História) - Programa de Estudos Pós-Graduados em História da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26090 |
identifier_str_mv |
Monteiro, Fábio. O cinema de Patricio Guzmán: história e memória entre as imagens políticas e a poética das imagens. 2022. Tese (Doutorado em História) - Programa de Estudos Pós-Graduados em História da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26090 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em História |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências Sociais |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26090/1/Fabio%20Aparecido%20Monteiro.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26090/2/Fabio%20Aparecido%20Monteiro.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26090/3/Fabio%20Aparecido%20Monteiro.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
158132f409ee2be783316233244f448a 5a23b78073f33a120e325fc298db5fa9 c5166beb408b89c9aacc3f49ab92fd99 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277932954189824 |