Antropophágyca: videoinstalação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Liberal, Maria Beatriz P
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/32255
https://youtu.be/oqZ3iJf4nu0
Resumo: The video installation began in the mid-1960s, gaining prominence in the works of artists such as Fluxus, Wolf Vostell and Bill Viola. In Brazil, the video installation gained more prominence in the second half of the 1970s, with artists such as Antônio Dias and Lygia Pape. Nowadays, the video installation is already a consolidated format, having a prominence in museums of contemporary art and biennials. Institutions and events such as the Sesc_Videobrasil Contemporary Art Festival and the São Paulo Art Biennial are examples of how the country has developed and distributed this language. The proposal presented was a video installation product that manifests a vision and reflection on the subjectivity within the concepts of anthropophagy and technophagy, bringing to light the poetic/radical dimension appropriate to the contemporary cultural environment. The objectives of this project were to design and create a video installation that addresses the concept already mentioned, as well as the quest to develop an artistic language of the video and exercise the creative process. This developed process was recorded in the artist’s notebook and on Tumblr https://www.antropophagyca.tumblr.com/. Visually, the work was be based on audiovisual collages made through archival images, experimentations of audiovisual effects and the use of antique technologies, such as VSH. There was also an exhibition space, which seeks to reproduce a nostalgic living room in an uncommon space, the Museu da Cultura’s yard
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Institutions and events such as the Sesc_Videobrasil Contemporary Art Festival and the São Paulo Art Biennial are examples of how the country has developed and distributed this language. The proposal presented was a video installation product that manifests a vision and reflection on the subjectivity within the concepts of anthropophagy and technophagy, bringing to light the poetic/radical dimension appropriate to the contemporary cultural environment. The objectives of this project were to design and create a video installation that addresses the concept already mentioned, as well as the quest to develop an artistic language of the video and exercise the creative process. This developed process was recorded in the artist’s notebook and on Tumblr https://www.antropophagyca.tumblr.com/. Visually, the work was be based on audiovisual collages made through archival images, experimentations of audiovisual effects and the use of antique technologies, such as VSH. There was also an exhibition space, which seeks to reproduce a nostalgic living room in an uncommon space, the Museu da Cultura’s yardA videoinstalação teve seu início em meados da década de 1960, ganhando destaque nos trabalhos de artistas como o grupo Fluxus, Wolf Vostell e Bill Viola. No Brasil, a videoinstalação ganha maior destaque a partir da segunda metade da década de 1970, com artistas como Antônio Dias e Lygia Pape. Hoje em dia, a videoinstalação já é um formato consolidado, tendo grande destaque em museus de arte contemporânea e bienais. Instituições e eventos como a Videobrasil, o Festival de Arte Contemporânea Sesc_Videobrasil e a Bienal de São Paulo são exemplos de como o país se desenvolveu e distribui essa linguagem. A proposta apresentada foi de uma videoinstalação que manifesta uma visão e reflexão sobre a subjetividade dentro dos conceitos de antropofagia e tecnofagia, trazendo à tona a dimensão poético/radical apropriada à ambientação cultural contemporânea. Os objetivos desse projeto foram projetar e criar uma videoinstalação que aborda o conceito já citado, além da busca de desenvolver uma linguagem artística do vídeo e exercitar o processo criativo. Este processo desenvolvido teve suas partes registradas no caderno do artista e no Tumblr https://www.antropophagyca.tumblr.com/ Visualmente, o trabalho foi baseado em colagens audiovisuais realizadas por meio de imagens de arquivo, experimentações de efeitos audiovisuais e uso de tecnologias antigas, como o VHS. Houve também um espaço expositivo, que buscou reproduzir uma sala de estar nostálgica em um espaço incomum para sua existência, o pátio do Museu da CulturaporPontifícia Universidade Católica de São PauloGraduação em Comunicação e MultimeiosPUC-SPBrasilFaculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e ArtesCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOVideoinstalaçãoAntropofagiaTecnofagiaVideo installationAnthropophagyTechnophagyAntropophágyca: videoinstalaçãoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALMaria Beatriz Pinheiro Liberal - TCC.pdfapplication/pdf2652119https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/32255/1/Maria%20Beatriz%20Pinheiro%20Liberal%20-%20TCC.pdf33f2494429c14fc9350fcc2768474c4bMD51video.htmlvideo.htmltext/html367https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/32255/4/video.html852f62eef69fe3eb52b14dfb0146ded9MD54TEXTMaria Beatriz Pinheiro Liberal - TCC.pdf.txtMaria Beatriz Pinheiro Liberal - TCC.pdf.txtExtracted texttext/plain49257https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/32255/2/Maria%20Beatriz%20Pinheiro%20Liberal%20-%20TCC.pdf.txtb673a8835d700ca0ae571dbf53e483d6MD52video.html.txtvideo.html.txtExtracted texttext/plain10https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/32255/5/video.html.txt9062fba1b3a1f8bd1323b7751b05bc82MD55THUMBNAILMaria Beatriz Pinheiro Liberal - TCC.pdf.jpgMaria Beatriz Pinheiro Liberal - TCC.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1434https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/32255/3/Maria%20Beatriz%20Pinheiro%20Liberal%20-%20TCC.pdf.jpg297379dfe28fb276fb955ad7ee39e687MD53handle/322552024-07-24 09:28:43.356oai:repositorio.pucsp.br:handle/32255Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2024-07-24T12:28:43Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
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