Elaboração, aplicação e análise de um programa de ensino de inglês a partir de uma análise de erros

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Maestrello, Ana Paula Vedovato
Data de Publicação: 2006
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16781
Resumo: The theorical perspective of behavior analysis contributes with education when it considers student´s and/or teacher´s behaviors, as well as conditions of teaching, making statements in order to make learning more satisfactory. One of these contributions is the Personal System of Instruction (PSI) idealized by Fred S. Keller (1974). The aim of this research was the elaboration, application and analysis of an English teaching programm meant for children studying in public school as an extra-course activity foccused on the students mistakes during the evaluations throughout the course. The research was divided in three steps: 1st) the application of two tests throughout the period when teaching was conventional; 2nd) the transition between the conventional and the proposal of an individualized teaching; at this time a third test, an analysis of the mistakes happened in the previous evaluations and planning and application of remediative procedures introducting some principles of programmed teaching occured; 3rd) the application of the final three evaluations already under a new perspective from the first three previous, and the utilization of individualized exercises as a teaching initial condition. The results proved that teaching may be more effective and faster when the proposal of individualization is established as a teaching condition
id PUC_SP-1_05e036a1affbddf87a9b9de7f64817d9
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/16781
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Guedes, Maria do CarmoMaestrello, Ana Paula Vedovato2016-04-29T13:18:01Z2007-07-262006-06-29Maestrello, Ana Paula Vedovato. Elaboration, aplication and analyses of an English teaching program troughout analysis of mistakes. 2006. 89 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16781The theorical perspective of behavior analysis contributes with education when it considers student´s and/or teacher´s behaviors, as well as conditions of teaching, making statements in order to make learning more satisfactory. One of these contributions is the Personal System of Instruction (PSI) idealized by Fred S. Keller (1974). The aim of this research was the elaboration, application and analysis of an English teaching programm meant for children studying in public school as an extra-course activity foccused on the students mistakes during the evaluations throughout the course. The research was divided in three steps: 1st) the application of two tests throughout the period when teaching was conventional; 2nd) the transition between the conventional and the proposal of an individualized teaching; at this time a third test, an analysis of the mistakes happened in the previous evaluations and planning and application of remediative procedures introducting some principles of programmed teaching occured; 3rd) the application of the final three evaluations already under a new perspective from the first three previous, and the utilization of individualized exercises as a teaching initial condition. The results proved that teaching may be more effective and faster when the proposal of individualization is established as a teaching conditionA perspectiva teórica da análise do comportamento contribui com a educação ao olhar para comportamentos dos alunos e/ou professores, bem como para as condições de ensino, e realiza proposições que tornam o ensino mais efetivo. Uma destas contribuições é o Personal System of Instruction (PSI) idealizado por Fred S. Keller (1974). O objetivo da presente pesquisa foi elaborar, aplicar e analisar um Programa de ensino de inglês, como atividade extra-curricular para crianças do ensino fundamental público, tendo como foco para análise os erros cometidos pelos alunos no decorrer das avaliações realizadas durante o curso. A pesquisa se dividiu em três momentos: 1º) aplicação de duas avaliações ao longo de um período em que o ensino era convencional; 2º) transição entre o convencional e a proposta de aplicação de ensino individualizado; neste período ocorreram a 3ª avaliação, análise de erros das avaliações anteriores e planejamento e aplicação de procedimentos para remediação, com introdução de alguns princípios da programação; e 3º) aplicação das três últimas avaliações já sob uma perspectiva totalmente diferente das três primeiras e utilização de exercícios individualizados como condição inicial de ensino. Os resultados demonstraram que o ensino pode ser mais efetivo e rápido quando a proposta de individualização é colocada como condição de ensino.Fundação Aniela e Tadeusz Ginsbergapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/35541/Dissertacao%20Ana%20Paula%20Vedovato%20Maestrello.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Psicologia Experimental: Análise do ComportamentoPUC-SPBRPsicologiaanálise do comportamentoensino programado de inglêsPsicologia da aprendizagemTecnologia educacionalLingua inglesa -- Estudo e ensinoBehavior Analysis, Programmed English Teaching, Personalized System of Instruction (PSI).CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA EXPERIMENTALElaboração, aplicação e análise de um programa de ensino de inglês a partir de uma análise de errosElaboration, aplication and analyses of an English teaching program troughout analysis of mistakesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTDissertacao Ana Paula Vedovato Maestrello.pdf.txtDissertacao Ana Paula Vedovato Maestrello.pdf.txtExtracted texttext/plain144030https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16781/3/Dissertacao%20Ana%20Paula%20Vedovato%20Maestrello.pdf.txte6e67f7ea35077bf2b550be6ec96f601MD53ORIGINALDissertacao Ana Paula Vedovato Maestrello.pdfapplication/pdf1360637https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16781/1/Dissertacao%20Ana%20Paula%20Vedovato%20Maestrello.pdf2082e1de49c19e03526aa12a71ca631fMD51THUMBNAILDissertacao Ana Paula Vedovato Maestrello.pdf.jpgDissertacao Ana Paula Vedovato Maestrello.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2245https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16781/2/Dissertacao%20Ana%20Paula%20Vedovato%20Maestrello.pdf.jpg28a88e3d41e65541758ec2bc31fc531eMD52handle/167812022-04-27 17:31:17.887oai:repositorio.pucsp.br:handle/16781Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T20:31:17Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Elaboração, aplicação e análise de um programa de ensino de inglês a partir de uma análise de erros
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Elaboration, aplication and analyses of an English teaching program troughout analysis of mistakes
title Elaboração, aplicação e análise de um programa de ensino de inglês a partir de uma análise de erros
spellingShingle Elaboração, aplicação e análise de um programa de ensino de inglês a partir de uma análise de erros
Maestrello, Ana Paula Vedovato
análise do comportamento
ensino programado de inglês
Psicologia da aprendizagem
Tecnologia educacional
Lingua inglesa -- Estudo e ensino
Behavior Analysis, Programmed English Teaching, Personalized System of Instruction (PSI).
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA EXPERIMENTAL
title_short Elaboração, aplicação e análise de um programa de ensino de inglês a partir de uma análise de erros
title_full Elaboração, aplicação e análise de um programa de ensino de inglês a partir de uma análise de erros
title_fullStr Elaboração, aplicação e análise de um programa de ensino de inglês a partir de uma análise de erros
title_full_unstemmed Elaboração, aplicação e análise de um programa de ensino de inglês a partir de uma análise de erros
title_sort Elaboração, aplicação e análise de um programa de ensino de inglês a partir de uma análise de erros
author Maestrello, Ana Paula Vedovato
author_facet Maestrello, Ana Paula Vedovato
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Guedes, Maria do Carmo
dc.contributor.author.fl_str_mv Maestrello, Ana Paula Vedovato
contributor_str_mv Guedes, Maria do Carmo
dc.subject.por.fl_str_mv análise do comportamento
ensino programado de inglês
Psicologia da aprendizagem
Tecnologia educacional
Lingua inglesa -- Estudo e ensino
topic análise do comportamento
ensino programado de inglês
Psicologia da aprendizagem
Tecnologia educacional
Lingua inglesa -- Estudo e ensino
Behavior Analysis, Programmed English Teaching, Personalized System of Instruction (PSI).
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA EXPERIMENTAL
dc.subject.eng.fl_str_mv Behavior Analysis, Programmed English Teaching, Personalized System of Instruction (PSI).
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA EXPERIMENTAL
description The theorical perspective of behavior analysis contributes with education when it considers student´s and/or teacher´s behaviors, as well as conditions of teaching, making statements in order to make learning more satisfactory. One of these contributions is the Personal System of Instruction (PSI) idealized by Fred S. Keller (1974). The aim of this research was the elaboration, application and analysis of an English teaching programm meant for children studying in public school as an extra-course activity foccused on the students mistakes during the evaluations throughout the course. The research was divided in three steps: 1st) the application of two tests throughout the period when teaching was conventional; 2nd) the transition between the conventional and the proposal of an individualized teaching; at this time a third test, an analysis of the mistakes happened in the previous evaluations and planning and application of remediative procedures introducting some principles of programmed teaching occured; 3rd) the application of the final three evaluations already under a new perspective from the first three previous, and the utilization of individualized exercises as a teaching initial condition. The results proved that teaching may be more effective and faster when the proposal of individualization is established as a teaching condition
publishDate 2006
dc.date.issued.fl_str_mv 2006-06-29
dc.date.available.fl_str_mv 2007-07-26
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-29T13:18:01Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Maestrello, Ana Paula Vedovato. Elaboration, aplication and analyses of an English teaching program troughout analysis of mistakes. 2006. 89 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16781
identifier_str_mv Maestrello, Ana Paula Vedovato. Elaboration, aplication and analyses of an English teaching program troughout analysis of mistakes. 2006. 89 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16781
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Psicologia Experimental: Análise do Comportamento
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Psicologia
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16781/3/Dissertacao%20Ana%20Paula%20Vedovato%20Maestrello.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16781/1/Dissertacao%20Ana%20Paula%20Vedovato%20Maestrello.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16781/2/Dissertacao%20Ana%20Paula%20Vedovato%20Maestrello.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv e6e67f7ea35077bf2b550be6ec96f601
2082e1de49c19e03526aa12a71ca631f
28a88e3d41e65541758ec2bc31fc531e
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809278005216804864