Elaboração, aplicação e análise de um programa de ensino de inglês a partir de uma análise de erros
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2006 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16781 |
Resumo: | The theorical perspective of behavior analysis contributes with education when it considers student´s and/or teacher´s behaviors, as well as conditions of teaching, making statements in order to make learning more satisfactory. One of these contributions is the Personal System of Instruction (PSI) idealized by Fred S. Keller (1974). The aim of this research was the elaboration, application and analysis of an English teaching programm meant for children studying in public school as an extra-course activity foccused on the students mistakes during the evaluations throughout the course. The research was divided in three steps: 1st) the application of two tests throughout the period when teaching was conventional; 2nd) the transition between the conventional and the proposal of an individualized teaching; at this time a third test, an analysis of the mistakes happened in the previous evaluations and planning and application of remediative procedures introducting some principles of programmed teaching occured; 3rd) the application of the final three evaluations already under a new perspective from the first three previous, and the utilization of individualized exercises as a teaching initial condition. The results proved that teaching may be more effective and faster when the proposal of individualization is established as a teaching condition |
id |
PUC_SP-1_05e036a1affbddf87a9b9de7f64817d9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/16781 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Guedes, Maria do CarmoMaestrello, Ana Paula Vedovato2016-04-29T13:18:01Z2007-07-262006-06-29Maestrello, Ana Paula Vedovato. Elaboration, aplication and analyses of an English teaching program troughout analysis of mistakes. 2006. 89 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16781The theorical perspective of behavior analysis contributes with education when it considers student´s and/or teacher´s behaviors, as well as conditions of teaching, making statements in order to make learning more satisfactory. One of these contributions is the Personal System of Instruction (PSI) idealized by Fred S. Keller (1974). The aim of this research was the elaboration, application and analysis of an English teaching programm meant for children studying in public school as an extra-course activity foccused on the students mistakes during the evaluations throughout the course. The research was divided in three steps: 1st) the application of two tests throughout the period when teaching was conventional; 2nd) the transition between the conventional and the proposal of an individualized teaching; at this time a third test, an analysis of the mistakes happened in the previous evaluations and planning and application of remediative procedures introducting some principles of programmed teaching occured; 3rd) the application of the final three evaluations already under a new perspective from the first three previous, and the utilization of individualized exercises as a teaching initial condition. The results proved that teaching may be more effective and faster when the proposal of individualization is established as a teaching conditionA perspectiva teórica da análise do comportamento contribui com a educação ao olhar para comportamentos dos alunos e/ou professores, bem como para as condições de ensino, e realiza proposições que tornam o ensino mais efetivo. Uma destas contribuições é o Personal System of Instruction (PSI) idealizado por Fred S. Keller (1974). O objetivo da presente pesquisa foi elaborar, aplicar e analisar um Programa de ensino de inglês, como atividade extra-curricular para crianças do ensino fundamental público, tendo como foco para análise os erros cometidos pelos alunos no decorrer das avaliações realizadas durante o curso. A pesquisa se dividiu em três momentos: 1º) aplicação de duas avaliações ao longo de um período em que o ensino era convencional; 2º) transição entre o convencional e a proposta de aplicação de ensino individualizado; neste período ocorreram a 3ª avaliação, análise de erros das avaliações anteriores e planejamento e aplicação de procedimentos para remediação, com introdução de alguns princípios da programação; e 3º) aplicação das três últimas avaliações já sob uma perspectiva totalmente diferente das três primeiras e utilização de exercícios individualizados como condição inicial de ensino. Os resultados demonstraram que o ensino pode ser mais efetivo e rápido quando a proposta de individualização é colocada como condição de ensino.Fundação Aniela e Tadeusz Ginsbergapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/35541/Dissertacao%20Ana%20Paula%20Vedovato%20Maestrello.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Psicologia Experimental: Análise do ComportamentoPUC-SPBRPsicologiaanálise do comportamentoensino programado de inglêsPsicologia da aprendizagemTecnologia educacionalLingua inglesa -- Estudo e ensinoBehavior Analysis, Programmed English Teaching, Personalized System of Instruction (PSI).CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA EXPERIMENTALElaboração, aplicação e análise de um programa de ensino de inglês a partir de uma análise de errosElaboration, aplication and analyses of an English teaching program troughout analysis of mistakesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTDissertacao Ana Paula Vedovato Maestrello.pdf.txtDissertacao Ana Paula Vedovato Maestrello.pdf.txtExtracted texttext/plain144030https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16781/3/Dissertacao%20Ana%20Paula%20Vedovato%20Maestrello.pdf.txte6e67f7ea35077bf2b550be6ec96f601MD53ORIGINALDissertacao Ana Paula Vedovato Maestrello.pdfapplication/pdf1360637https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16781/1/Dissertacao%20Ana%20Paula%20Vedovato%20Maestrello.pdf2082e1de49c19e03526aa12a71ca631fMD51THUMBNAILDissertacao Ana Paula Vedovato Maestrello.pdf.jpgDissertacao Ana Paula Vedovato Maestrello.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2245https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16781/2/Dissertacao%20Ana%20Paula%20Vedovato%20Maestrello.pdf.jpg28a88e3d41e65541758ec2bc31fc531eMD52handle/167812022-04-27 17:31:17.887oai:repositorio.pucsp.br:handle/16781Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T20:31:17Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Elaboração, aplicação e análise de um programa de ensino de inglês a partir de uma análise de erros |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Elaboration, aplication and analyses of an English teaching program troughout analysis of mistakes |
title |
Elaboração, aplicação e análise de um programa de ensino de inglês a partir de uma análise de erros |
spellingShingle |
Elaboração, aplicação e análise de um programa de ensino de inglês a partir de uma análise de erros Maestrello, Ana Paula Vedovato análise do comportamento ensino programado de inglês Psicologia da aprendizagem Tecnologia educacional Lingua inglesa -- Estudo e ensino Behavior Analysis, Programmed English Teaching, Personalized System of Instruction (PSI). CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA EXPERIMENTAL |
title_short |
Elaboração, aplicação e análise de um programa de ensino de inglês a partir de uma análise de erros |
title_full |
Elaboração, aplicação e análise de um programa de ensino de inglês a partir de uma análise de erros |
title_fullStr |
Elaboração, aplicação e análise de um programa de ensino de inglês a partir de uma análise de erros |
title_full_unstemmed |
Elaboração, aplicação e análise de um programa de ensino de inglês a partir de uma análise de erros |
title_sort |
Elaboração, aplicação e análise de um programa de ensino de inglês a partir de uma análise de erros |
author |
Maestrello, Ana Paula Vedovato |
author_facet |
Maestrello, Ana Paula Vedovato |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Guedes, Maria do Carmo |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Maestrello, Ana Paula Vedovato |
contributor_str_mv |
Guedes, Maria do Carmo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
análise do comportamento ensino programado de inglês Psicologia da aprendizagem Tecnologia educacional Lingua inglesa -- Estudo e ensino |
topic |
análise do comportamento ensino programado de inglês Psicologia da aprendizagem Tecnologia educacional Lingua inglesa -- Estudo e ensino Behavior Analysis, Programmed English Teaching, Personalized System of Instruction (PSI). CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA EXPERIMENTAL |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Behavior Analysis, Programmed English Teaching, Personalized System of Instruction (PSI). |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA EXPERIMENTAL |
description |
The theorical perspective of behavior analysis contributes with education when it considers student´s and/or teacher´s behaviors, as well as conditions of teaching, making statements in order to make learning more satisfactory. One of these contributions is the Personal System of Instruction (PSI) idealized by Fred S. Keller (1974). The aim of this research was the elaboration, application and analysis of an English teaching programm meant for children studying in public school as an extra-course activity foccused on the students mistakes during the evaluations throughout the course. The research was divided in three steps: 1st) the application of two tests throughout the period when teaching was conventional; 2nd) the transition between the conventional and the proposal of an individualized teaching; at this time a third test, an analysis of the mistakes happened in the previous evaluations and planning and application of remediative procedures introducting some principles of programmed teaching occured; 3rd) the application of the final three evaluations already under a new perspective from the first three previous, and the utilization of individualized exercises as a teaching initial condition. The results proved that teaching may be more effective and faster when the proposal of individualization is established as a teaching condition |
publishDate |
2006 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2006-06-29 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2007-07-26 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-29T13:18:01Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Maestrello, Ana Paula Vedovato. Elaboration, aplication and analyses of an English teaching program troughout analysis of mistakes. 2006. 89 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16781 |
identifier_str_mv |
Maestrello, Ana Paula Vedovato. Elaboration, aplication and analyses of an English teaching program troughout analysis of mistakes. 2006. 89 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16781 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Psicologia Experimental: Análise do Comportamento |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Psicologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16781/3/Dissertacao%20Ana%20Paula%20Vedovato%20Maestrello.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16781/1/Dissertacao%20Ana%20Paula%20Vedovato%20Maestrello.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16781/2/Dissertacao%20Ana%20Paula%20Vedovato%20Maestrello.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
e6e67f7ea35077bf2b550be6ec96f601 2082e1de49c19e03526aa12a71ca631f 28a88e3d41e65541758ec2bc31fc531e |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809278005216804864 |